I mars meddelade Terntank att de lagt en order om 1+1 fartyg i serien med nästa generations kemikalie- och produkttankfartyg på 15.000 dwt och som utrustas med vindassisterad framdrivning samt en dualfuel-motor som kan drivas med MGO, biobränslen och metanol.
Under torsdagen meddelar rederiet att de nu utnyttjar sin option och beställer ett femte fartyg i serien från varvet China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) Dingheng Co., Ltd.
Nöjda med designen och varvet
Liksom de övriga i serien har fartyget designats av Kongsberg och är det elfte som Terntank bygger hos China Merchants Jinling Shipyard.
– Vi är oerhört nöjda med de fartyg som vi byggt på den här designen och på detta varv, säger Tryggve Möller som äger och driver Terntank tillsammans med Rigmor Möller, Annika Kristensson och John Sten.
Det första fartyget i serien är för närvarande under konstruktion och kommer att levereras i mars 2025. Det femte har beräknad leverans i juli 2027 enligt Terntank.
Setting Sail For The Future
Rederiet beställde de tre första fartygen i november 2022 i en serie som Terntank kallar Setting Sail For The Future. Fartygen utrustas med fyra nedfällbara segel samt Terntanks Hybrid Solution, vilket inkluderar elförsörjningssystem, batteripaket och landströmsanslutning. Enligt rederiet är fartygen i serien föregångare när det gäller att nå de klimatmål som ställts upp av EU och IMO. Nybyggena är en förlängning av rederiets tidigare Avic och Hybrid Solution-fartyg.
– Även våra kunder är nöjda med fartygens höga prestanda och de oerhört låga förbrukningssiffrorna som vi uppnått och som vi nu kommer att reducera än mer med segel, metanol och med landström i fler hamnar, säger Tryggve Möller.