De nya fartygen ska byggas av Stena RoRo vid CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina och blir de fjortonde respektive femtonde fartygen i Stena RoRos framgångsrika E-Flexerserie. De är tänkta för Attica Groups bolag Superfast Ferries och deras trafik på Adriatiska havet.
Största som beställts av grekiskt rederi
De nya fartygen kommer att få en längd på 240 meter och är de största ropax-fartygen som någonsin beställts av ett grekiskt rederi. De kommer att ha en passagerarkapacitet på 1.500 personer och 3.320 filmeter för last.
– E-Flexer-fartygen till Attica har designats och beställts i nära samarbete med kunden och är de hittills mest skräddarsydda av våra E-Flexer-fartyg. Designen är extremt mångsidig och fartygen kommer, med sin inneboende flexibilitet vad gäller olika bränslen, batterihybriddrift och många andra bränslebesparande funktioner, att spela en viktig roll i den gröna omställningen av Attica Superfast adriatiska ropax färjeoperation, säger Per Westling, vd på Stena RoRo i ett pressmeddelande.
Redo för metanoldrift
De nya fartygen kommer att byggas redo för metanoldrift och kommer att få en batteriinstallation som enligt pressmeddelandet gör att fartygen i framtiden kan utnyttja batterier som framdriftmedel, delvis eller helt, beroende på batteriutvecklingen. Fartygen utrustas också med maskiner som är designade för tre olika bränsletyper, HFO, MGO och biodiesel.
Enligt Attica Group kommer en rad högeffektiva tekniska funktioner på fartygen bidra till att minska koncernens växthusgasutsläpp per transporterad enhet med 60 procent jämfört med befintliga fartyg.
Leveransen av de nya fartygen har planerats till april respektive augusti 2027.
– Vårt avtal med Stena RoRo om en charter av de här två nya toppmoderna fartygen sätter nya standarder för hela den grekiska färjeindustrin. De minskar drastiskt vårt miljöavtryck, omdefinierar reseupplevelsen och svarar dynamiskt på morgondagens utmaningar, säger Panos Dikaios vd för Attica Group i pressmeddelandet.
FAKTA: Två E-Flexerfartyg till Attica Group
Längd: 239,70 m.
Bredd: 27,80 m.
Djupgående: 6,40 m.
Servicehastighet: 24 knop.
Passagerare: 1.500.
Lastdäck: 3.
Filmeter: 3.320.
Passagerarhytter: 256/850 (hytter/bäddar).
Faciliteter: 2 barer, 2 restauranger, kasino, butiker, sjukstuga.
Grön teknik: Batteripaket, solpaneler, landströmsanslutning, energismart LED-belysning, roderbulb designad och konstruerad för att passa fartygets propellrar för att optimera hydrodynamisk effektivitet, optimerad skrovdesign för optimal hydrodynamisk effektivitet, hybridskrubber för att minska SOx-utsläpp.
Stena RoRos E-Flexer-serie:
- Stena Estrid, Stena Line (Holyhead–Dublin), levererad 2019.
- Stena Edda, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
- Galicia, Brittany Ferries (långtidscharter, trafik Portsmouth–Santander), levererad 2020.
- Stena Embla, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
- Côte d’Opale, DFDS, (långtidscharter, trafik Dover–Calais), levererad 2021.
- Salamanca, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter, trafik England–Spannien), levererad 2021.
- Stena Estelle, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
- Stena Ebba, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
- Santoña, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), levererad 2022.
- Ala’suinu, Marine Atlantic (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2024.
- Saint-Malo, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2024.
- Guillaume de Normandie, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2025.
- Corsica Linea, (LNG-drift med batteri-hybrid, långtidscharter), leverans 2026
- Attica Group, (Metanol ready, batteri-hybrid, långtidscharter, leverans 2027
- Attica Group, (Metanol ready, batteri-hybrid, långtidscharter, leverans 2027