Kvinnoevents. I Malmö pågår kvinnokonferens på WMU med flera hundra internationella deltagare. I samband med det har Wista Sweden hållit årsmöte.
Arkiv
-
-
Igång. I dag startar arbetet på det nya infrastrukturdepartementet.
-
Större befogenheter. En ny lag för Kustbevakningens myndighetsutövning träder i kraft i dag.
-
Avlöser. Sjökapten Karl Karell tar över som kanslichef för Stiftelsen Sveriges Sjömanshus.
-
Dubbeldop. Thun har döpt de första två fartygen, Thun Lidköping och Thun London, i en serie om fem intermediate-tankers som är de största i rederiets 80-åriga historia.
-
Totalförlust. Branden på Grimaldis Grande America, som sjönk i Biscaya under tisdagen, uppstod i en container.
-
Löfte. Wista lanserar nu ett upprop där varje undertecknare förbinder sig att arbeta för mångfald inom sjöfarten.
-
Inkluderande. Stena Line lägger ett femte fokusområde till sitt hållbarhetsarbete och satsar mer på jämställdhet och inkludering.
-
Tidigare Sjölog-student. Göteborgs nya hamn-vd heter Elvir Dzanic, som nu återvänder till sin hemstad efter jobb som affärschef för ett globalt logistikföretag.
-
Granskas. Personal på Viking Cinderella upplever problem med arbetsmiljön. Transportstyrelsen utreder ärendet.
-
Utdelning. Viking Supply Ships använder pengarna från försäljningen av tre fartyg till återbetalning av banklån och aktieutdelning.
-
Stor dag. Sirius Shipping har i dag tagit leverans av produkt- och kemtankern Mercurius, 7.999 dwt, vid varvet i Shanghai.
-
Ny regering. Tomas Eneroth (s) blir kvar som infrastrukturminister och leder ett nytt departementet för bara infrastrukturfrågor. Anders Ygeman gör comeback i samma departement.
-
Systematiserar. Arbetet mot kränkningar inom sjöfarten blir nu föremål för en akademisk kartläggning utförd av forskare på Linnéuniversitetet.
-
Nya ledtrådar. Med AIS-data kan man beräkna fyllnadsgraden i sjötransporter och öka kapacitetsutnyttjandet, enligt en ny studie från SSPA.
-
Nollresultat. Sedan 2014 har ingen omkommit till följd av olyckor inom svensk yrkessjöfart, enligt Transportstyrelsens trafiksäkerhetsstatistik för 2018.
-
Två nya transportupplägg. 16 av de för 2018 avsatta 50 miljonerna i ekobonus har beviljats CMA-CGM och Ivar Lundh, två av de rederier som fick in sina ansökningar i tid.
-
Snart sista turen. Stena Lines omfattande flottrockader fortsätter – nu genom att de stänger sin linje mellan Nynäshamn och Gdynia. Rederiet satsar i stället på sin Karlskrona–Gdynia-förbindelse.
-
Miljömål. Briggen Tre Kronors Expedition Rädda Östersjön får draghjälp av Marina läroverket i Danderyd, som går in och investerar i Briggens nyemmissionsprogram.
-
Fönstret öppet. Nu kan Sveriges redare ansöka om ekobonus, men ansökan är bara öppen en kort tid.
-
Snabba cash. Stena Lines senaste Mercy Ships-kampanj resulterade i 200.000 i insamlade medel på bara en månad.
-
Sjöfartsprofil. Magnus Kårestedt slutar som vd för Göteborgs hamn efter 15 år på posten. Han har lett hamnen genom en både händelserik och tidvis turbulent tid.
-
Snart på väg hem. Fure Valö levererades i dag och har nu hissat sin svenska flagga. Shanghai-varvet Avic Dingheng ligger ett par månader före i schemat för Gothia Tanker Alliance-fartygen.
-
Får påökt. Minimilönen för manskap höjs med 4,5 procent, motsvarande 27 US-dollar.
-
Visar upp sig. BRP öppnar sina fartyg för ombordbesök från högstadie- och gymnasieskolor för att attrahera unga till branschen. Sjöfartstidningen hängde på elever från Törnströmska gymnasiet i Karlskrona när de gjorde sitt studiebesök på Fox Luna.