Vikingland.
SOL

Stena Line stänger Nynäshamnslinje

Stena Line meddelar att de koncentrerar sin verksamhet i södra Östersjön till sin linje mellan Karlskrona och Gdynia. Därmed stänger de sin Nynäshamnslinje till Polen.

Relaterade artiklar

Stena Line skriver i ett pressmeddelande att de tills vidare stänger fraktlinjen Nynäshamn–Gdynia och i stället koncentrerar sin verksamhet i södra Östersjön till linjen Karlskrona–Gdynia. Främsta orsaken uppger de vara den stora tonnageförändring som genomförs i Stena Lines linjenät.

Snabbare förändringstakt

– Utvecklingen på marknaden går allt snabbare där vi ser en ökad flexibilitet och snabbare förändringstakt, den här förändringen är ett tydligt exempel på det. Vi har en fortsatt mycket stark efterfrågan på fraktkapacitet mellan Sverige och Polen. Men vi befinner oss i ett läge där vi bygger för framtiden och har en mycket hög aktivitet i verksamheten, inte minst på södra Östersjön. I det läget har vi bestämt oss för att koncentrera våra investeringar i den här regionen till vår linje Karlskrona–Gdynia, där vi tror på en fortsatt stark tillväxt de kommande åren, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i pressmeddelandet.

Snart går sista turen

Karlskrona–Gdynia har under de senaste åren haft en mycket starkt tillväxt och trafikeras i dagsläget av fyra fartyg som tar både frakt och passagerare. 

Nynäshamn–Gdynia hade sin första avgång den 16 oktober 2017, Stena Line chartrade då in Elisabeth Russ för linjen. Hon ersattes av Bore Bay och sedan augusti 2018 sysselsätts på denna linje roro-fartyget Vikingland som chartras in från SOL. Sista turen genomförs i slutet av 2018. Kunderna på linjen är informerade och Stena Line uppger att de för en aktiv dialog kring alternativa transportlösningar.

Stängningen av Nynäshamn–Gdynia får ingen påverkan på Stena Lines personal, eftersom linjen trafikeras med inchartrat tonnage.