Fartygsaffärer. Stena RoRo utökar sin flotta med köp av RoRo-fartyget Giuseppe Lucchesi. Samtidigt tar Stena RoRo över en trafik på Medelhavet.
Arkiv
-
-
Nybygge. Stena RoRo har tagit leverans av E-Flexer nr 12 - i en serie av 15 fartyg - från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai).
-
Intervju. Sjöfartstidningen möter Dan Sten Olsson, koncernchef för Stena, som efter mer än 40 år som ledare för rederijätten alltid letar nya affärsmöjligheter.
-
Leverans. Saint-Malo, det elfte fartyget i Stena RoRos E-Flexerserie, har blivit levererad till franska rederiet Brittany Ferries från det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard.
-
Steel cut. Nu har bygget av det trettonde fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie påbörjats på CMI Jinling i Weihai i Kina.
-
Beställning. Den grekiska rederikoncernen Attica Group har tecknat avtal med Stena RoRo för en långtidscharter med köpoption på två nya E-Flexer-fartyg med en option på ytterligare två fartyg. Därmed har nu 15 fartyg beställts i E-Flexer-serien.
-
Ombyggnad. Ytterligare ett lastdäck, ökad propellerkapacitet och förberedelser för landström. Det är några av delarna i ett nytt konverteringsprojekt där Stena RoRo ökar lastkapaciteten på Stena Foreteller och Stena Forerunner.
-
Leverans. Under onsdagen levererades det tionde fartyget i Stena RoRos E-Flexerserie. Det genom fartyget som fått namnet Ala'suinu och som ska gå i charter för kanadensiska rederiet Marine Atlantic.
-
Milstolpe. Nyligen inleddes stålarbetena på Stena Lines nya metanoldrivna hybridfartyg i klassen NewMax. Fartygen kommer att sättas i trafik på Irländska sjön mellan Belfast och Heysham år 2025.
-
Beställning. Stena RoRo har lagt beställning på ytterligare ett E-Flexer-fartyg från det kinesiska varvet CMI Jinling i Weihai. Fartyget kommer att levereras till Corsica Linea och gå i trafik mellan Marseille och Corsica.
-
Fartygsaffär. Stena RoRo har köpt rorofartyget Frijsenborg för Stena Lines trafik på Irländska sjön. Fartyget har döpts om till Stena Forwarder.
-
Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.
-
Leverans. Precis före jul tog Stena RoRo leverans av Santoña, det nionde fartyget i E-Flexer-serien.
-
Leverans. Under måndagen genomfördes en ceremoni i Kina för att markera överlämningen av Stena Ebba från Stena RoRo till Stena Line, den andra förlängda E-Flexerfärjan för rederiets Polentrafik.
-
Leverans. Under tisdagen levererade Stena RoRo och det kinesiska varvet CMI Jingling den första av de två förlängda E-Flexer-färjorna till Stena Line. Stena Estelle kommer att sättas i trafik mellan Karlskrona och Gdynia.
-
LNG-pionjär. Under tisdagen levererades Salamanca, det sjätte fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie. Färjan har långtidschartrats av franska Brittany Ferries och är det första fartyget i serien som byggts för LNG-drift.
-
Milstolpe. Efter en sju veckor lång resa från Asien har nu världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy, anlänt till Europa och Antwerpen i Belgien. Där väntar nu sex månaders utrustning.
-
Mot Östersjön. Stena RoRo har tagit leverans av det förlängda ropax-fartyget Stena Scandica från varvet i Turkiet. Efter en tio dagar lång hemresa ska färjan sättas i trafik mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland.
-
Långliggare. Stena Saga, numera Saga, som legat upplagd i Uddevalla i över ett år, är nu på väg mot Medelhavet.
-
Milstolpe. Stena Line har nått en viktig milstolpe i bygget av de två förlängda E-flexerfartygen i Kina. I veckan sjösattes det första av fartygen.
-
Sjukhusfartyg. Efter flera års byggnation i Kina har Stena RoRos projekt att bygga världens största sjukhusfartyg nu nått en central milstolpe. Global Mercy har genomfört den officiella provturen och kommer att levereras i sommar.
-
Nybygge. Under veckan har Stena Lines tredje E-Flexer, Stena Embla, genomgått sina första testturer i Kina. Enligt rederiet klarade fartyget testerna med högsta betyg.