I april nästa år skall fartyget gå in på rutten Portsmouth – Caen, där hon ersätter fartyget Normandie som seglat på rutten sedan 1992. Detta är det femte av fem beställda E-Flexer-fartyg som kommer ingå i Brittany Ferries flotta.
Utvecklad som batterihybrid
Liksom fyra av de fem E-Flexer fartyg som Stena RoRo levererat till Brittany Ferries kommer fartyget drivas av multibränsle motorer samt ett ”batteri-hybrid”-paket på 12 MWh.
Guillaume de Normandie är även försett med landanslutning med en effekt på 8 MW för höghastighetsladdning av batterierna, vilket g möjliggör en helt fossilfri vistelse under hamnuppehållet. Med den installerade batterikapaciteten kan fartyget operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.
– Det är med stor tillfredställelse och stolthet vi nu tagit leverans av det tolfte E-Flexer fartyget i serien. Det stora batterihybrid-systemet vi installerat i Guillaume de Normandie innebär att fartyget kan operera på ett optimalt sätt, i takt med regelutvecklingen, eller i enlighet med operatörens egna policies, säger Per Westling, vd för Stena RoRo AB, i ett pressmeddelande.
Redo för flera bränslen
Fartygets motorer kan drivas av marin diesel (MGO), flytande naturgas (LNG), Biodiesel eller Biogas. I tillägg kan det så kallade PTI/PTO-systemet med ”Battery Power”-funktionen användas för framdrift till sjöss eller manövrering i hamn. Systemet är skalbart, vilket enligt Stena RoRo innebär att Guillaume de Normandie i en framtid kan operera helt på batterier eller på en kombination av dessa olika bränslen.
Guillaume de Normandie är utchartrat till Brittany Ferries på 10 år.