Det var under onsdagen som Stena Line offentliggjorde att de tecknat ett konverteringskontrakt med China Merchants Jinling (Weihai) Shipyard för installation av ytterligare ett lastdäck, ökad propellerkapacitet och förberedelser för landström ombord på roro-fartygen Stena Foreteller och Stena Forerunner.
Ökar kapaciteten
Lastkapaciteten på fartygen kommer att öka med 30 procent. Konverteringen för båda fartygen kommer att slutföras under 2025.
– På Stena RoRo ser vi investeringen av installationerna på Stena Forerunner och Stena Foreteller som ett sätt att förbättra tjänsterna för våra kunder. Vi strävar efter att öka lastkapaciteten samtidigt som vi håller hållbarhet i fokus. Allt är en del av Stenas identitet. Att teckna kontraktet med China Merchants Jinling Shipyard är ett steg i rätt riktning, säger Per Westling, vd på Stena RoRo i pressmeddelandet.
Förbättringar
Under 2023 uppgraderades båda fartygen genom bland annat ett byte av propellrar och ny silikonbaserad färg. Det extra lastdäcket kommer enligt rederiet ytterligare att minska fartygens koldioxidavtryck och sänka CO2-utsläppen per fraktad lastenhet.
Efter ombyggnaden kommer fartygen att sättas in i Stena Lines linjenät.
– Konverteringen av Stena Forerunner och Stena Foreteller passar in i vår ambition att minska våra CO2-utsläpp. Förutom att öka lastkapaciteten med 30 procent på både Stena Forerunner och Stena Foreteller, så passar vi även på att investera i landström ombord. På Stena Line känner vi behovet av att säkerställa både en hållbar verksamhet och en mer hållbar miljö, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena Line i pressmeddelandet.
Byggda under 2002 och 2003
De båda fartygen byggdes i en serie om tre fartyg på det kinesiska varvet Dalian Shipyard och som levererades till Stena RoRo mellan åren 2002 och 2003. Det tredje fartyget är Stena Forecastert.
Stena Foreteller trafikerar idag mellan Rotterdam och Harwich, samt Stena Foreteller mellan Rotterdam och Immingham.