Global Mercy under en av fartygets sea trials.

Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Skeppsbyggnad

Global Mercy nära leverans – provturen genomförd

Efter flera års byggnation i Kina har Stena RoRos projekt att bygga världens största sjukhusfartyg nu nått en central milstolpe. Global Mercy har genomfört den officiella provturen och kommer att levereras i sommar.
Stena RoRos intervju med vd Per Westling.

Det är på uppdrag av den internationella välgörenhetsorganisationen Mercy Ships som Stena RoRo bygger fartyget Global Mercy som kommer att bli världens största civila sjukhusfartyg och som kommer att erbjuda gratis sjukvård till människor i några av världens fattigaste länder. 

Projektet inleddes år 2013 och Stena RoRo har haft ansvaret för design, kontrakt och genomförande. Fartyget byggs på varvet Tianjin Xingang i norra Kina och är ett unikt projekt för alla inblandade parter.

”Godkänt på alla punkter”

Nu har projektet kommit såpass långt att fartyget genomfört sin officiella provtur där alla system och funktioner testats ute till havs, så som motorprestanda och bränsleförbrukning, navigations- och radioutrustning, manövrerbarhet och säkerhetssystem.

– Sjukhusverksamheten som ska bedrivas på Global Mercy innebär utökade krav på till exempel god ventilation och minimering av vibrationer. Detta kontrollerades också och hon fick godkänt på alla punkter, säger Per Westling, vd för Stena RoRo, i ett pressmeddelande.

Ska utrustas vidare i Belgien

Till sommaren blir det leverans från varvet. Därefter ska nybygget gå på sin jungfruresa som blir till Antwerpen i Belgien där delar av besättningen kommer att ansluta samtidigt som den medicinska utrustningen ska kompletteras. Efter det väntar ett två veckor långt besök i Rotterdam där fartyget ska visas upp för sponsorer, potentiella volontärer och andra intresserade.

Under 2022 beräknas sedan Global Mercy anlöpa Senegal för sin första insats med över sexhundra volontärer från hela världen med en mängd yrkeskategorier ombord.

Global Mercy kommer att ha sex operationssalar, 200 sjukhussängar, laboratorium, patientmottagning och ögon- och tandvårdskliniker. Totalt kommer hon att kunna hysa 950 personer varav 641 utgör besättning.

Stena RoRos siteteam på plats. Foto: Stena RoRo

Haft team på plats

Stena RoRo har varit projektledare för bygget, men även många andra aktörer har varit inblandade så som finska Deltamarin, franska skeppsmäklaren Barry Rogliano Salles, (BRS Group) och klassningssällskapet Lloyd´s Register. Stena RoRo har haft ett team på plats på varvet Tianjin Xingang under bygget med periodvis upp till 16 personer.

– Teamet har blandade nationaliteter och en del av jobbet har varit att jämka mellan de olika kulturerna. En viktig uppgift har varit att övervaka att fartyget byggs enligt specifikationen. För det här varvet är det första gången man bygger den här typen av fartyg som kan jämföras med ett kryssningsfartyg. Vi har jobbat hårt med att upprätthålla standarden, något som gått väldigt bra och vi är mycket nöjda med samarbetet med varvet, säger projektledaren och site manager Rikard Olsson, som i stort sett sedan 2016 varit på plats med sin familj vid varvet i Kina.

Fakta Global Mercy:
Längd: 174 meter
Bredd: 28,6 meter
Djupgående: 6,15 meter
Brutto: 37.000
Dödvikt: 4.500 ton
Total yta: 30.000 kvadratmeter