Arkiv

  • Bokslut. Rederi Ab Eckerö slog passagerarrekord och förbättrade lönsamheten under fjolåret. Vinsten steg med närmare 24 miljoner euro jämfört med föregående år.

  • Bokslut. Tallink Grupp fortsatte sin återhämtning under 2023, och rapporterar en stark vinst på 78,9 miljoner euro för året.  

  • Aktier. Efter att investeringsbolaget Stena Sessan nu innehar mer än 90 procent av aktierna i Concordia Maritime har man beslutat om avnotering från börsen.

  • Näringsliv. Åländska Rederi Ab Eckerö rapporterar rekordvolymer både på passagerar- och fraktsidan på alla trafikerade linjer under det första halvåret 2023. Samtidigt har kostnaderna ökat.

  • Rapport. Stabiliserade drivmedelspriser och höjda priser i Gotlandstrafiken och gör att Gotlandsbolaget redovisar ett något förbättrat resultat för första kvartalet 2023 jämfört med föregående år.

  • Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.

  • Ekonomi. Viking Lines styrelseordförande Ben Lundqvist ställer inte upp för omval när en ny styrelse ska väljas på bolagsstämman den 27 april. Till ny styrelseordförande föreslås svenska storägaren Jakob Johansson.

  • Bokslut. De rusande bränslepriserna blev ett hårdare slag för Gotlandsbolaget än pandemin. När koncernen under tisdagen redovisade bokslutet för 2022 stod det klart att Destination Gotland och Hansa Destinations står för nära en halv miljard i förlust.

  • Bokslut. Efter det första hela året med nya fartyget Aurora Botnia i trafik rapporterar Wasaline ett rörelseresultat på 3,3 miljoner euro. Omsättningen ökade med 78,6 procent jämfört med 2021. 

  • Bokslut. Tallink Group gjorde en nettovinst på 13,9 miljoner euro för 2022 och är därmed tillbaka på svarta siffror för första gången sedan 2019. Koncernens passagerar- och fraktstatistik och resultat förbättrades över hela linjen jämfört med året innan.

  • Bokslut. Viking Line klarade högre bunkerkostnader tack vare kraftigt ökade passagerarvolymer. Bolagets rörelseresultatet för 2022 uppgick till 38,3 miljoner euro trots att driftskostnaderna ökade med 76,4 procent till 336,5 miljoner euro.

  • Branschråd. När Sjöfartsverket arrangerade årets branschråd handlade mycket om effekterna av regeringens budgetproposition, men också om gröna korridorer, lotsning både nu och i framtiden och European Maritime Single Window evironment (EMSWe).

  • Ekonomi. Det tredje kvartalet 2021 slutade med nära en dubblering av omsättningen för Viking Line mot i fjol, samt en vändning av fjolårets förlust till en vinst på 20 miljoner euro. Bolaget vill dessutom dra in nytt kapital genom en aktieemission.

  • Stödåtgärder. Stena Sessan garanterar Concordia Maritime tidsbefraktning av tio P-Maxar. Rederiet har därmed säkrat stabila intäkter de närmsta åren och lättnader i lånevillkoren från sina banker.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.