Sjöfartsfrågor fick stor plats i programmet på årets upplaga av Logistik & Transport som hölls på Svenska mässan i Göteborg. På plats fanns bland andra Maria Sturgis som är Sverigechef för världens största containerrederi MSC.
Hon berättade om hur MSC jobbar med att bygga ett så effektivt och konkurrenskraftigt transportsystem i en tid av osäkerhet, både inom världsekonomin och på de hav man navigerar. Efter att man avslutar 2M-alliansen i januari nästa år kommer bolaget att stå helt på egna ben på den globala fraktmarknaden.
Röda havets påverkan på sjöfarten
Maria Sturgis kommenterade i en paneldiskussion bland annat hur rederiet påverkats av konflikten i Röda havet som gjort att man behövt välja alternativa och mycket längre rutter. Även om detta just nu gynnar rederierna ekonomiskt sa hon att det ur ett miljöperspektiv är bäst att köra den kortaste rutten och att man därför hoppas att läget återgår till det normala.
– Vi vill ju kunna använda vår kapacitet så effektivt som möjligt. Eftersom vi har miljömål behöver vi också kunna växla ner hastigheten och operera våra fartyg så miljöeffektivt som möjligt. Rederierna är duktiga på att anta sin kapacitet efter vad våra kunder och våra marknader behöver. Branschen har mognat, och man vet också att vi inte kan segla runt med halvtomma fartyg, säger Maria Sturgis.
USA:s riktning kan påverka
Ämnet för paneldiskussionen, som modererades av Rikard Engström, var ”Hela havet stormar” och handlade om osäkerhet och störningar i de globala försörjningskedjorna. Frågan om hur Donald Trump som ny amerikansk president påverkar gick förstås inte att undvika.
– Jag ska inte ge mig in i debatten, men kan konstatera att Trump inte är jätteförtjust i utländska rederier. Och jag vet att han har ett intresse att få igång sin skeppsbyggnad även för USA:s del. Från vår sida är vi väldigt fokuserade på tarifferna och hur det kommer påverka, säger Maria Sturgis.
Lars Green, som är sjöfartsexpert och lärare på Chalmers, sa att Trumps protektionistiska inriktning är oroande för världshandeln.
– Samtidigt är det ju också så att handeln har en fenomenal förmåga att överleva i kriser och till och med växa.
Han lyfte också fram att säkerhetsfrågor kommer att få mycket större betydelse framöver, inte minst över attacken mot Hizbollah där det användes fjärrstyrda personsökare.
– Det här att det går att manipulera teknik och varor i varuförsörjningskedjan på det sättet ger ett nytt perspektiv. Det här tror jag kommer att komma som en stark kraft, men det har inte riktigt sjunkit in ännu.
Kan leda till högre säkerhet kring lager
Ur ett handelsperspektiv kan detta innebära mycket hårdare säkerhetskrav för exempelvis lager, säger Lars Green.
– Jag tror att vi kommer att behöva säkerhetsklassa alla som jobbar på lager och lagerna i sig själv. Det kommer antagligen leda till att logistikkostnaderna kommer öka framöver. Sedan kan det hända att det finns faktorer som AI och så vidare som gör att man kan effektivisera.
Beroendet av Kina problematiskt
Rikard Engström frågade paneldeltagarna hur man ser på att en stor del av alla fartyg idag byggs i Kina, i en tid då exempelvis USA ser Kina som ett allt större säkerhetshot.
– Det är ingenting som vi har en diskussion om idag. Men det byggs i både Kina och Korea och det finns ju kapacitet i Japan och så vidare. Jag skulle inte säga att det är något som vi ser som en risk, säger Maria Sturgis från MSC.
Lars Green påpekade att framför allt USA har börjat fokusera på nationellt säkerhetstänk i förhållande till Kina men att det är svårt att bedöma hur det kommer påverka handeln.
– Det är ju ett faktum att mer än 50 procent av alla fartyg byggs på kinesiska varv idag. Det tror jag att både EU och USA har för avsikt att ändra på.