Fotograf: Michael Cooper/Concordia Maritime

Kategori: Ekonomi

Concordia nära avnotering

Efter att investeringsbolaget Stena Sessan nu innehar mer än 90 procent av aktierna i Concordia Maritime har man beslutat om avnotering från börsen.

Det var i mitten av december som Stena Sessan meddelade att man lagt bud på de resterande aktierna i Concordia Maritime. Sedan dess har det pågått en process med budgivning, vilket resulterat i att Stena Sessan AB nu innehar mer än 90 procent av aktierna och rösterna i Concordia Maritime AB. I ett pressmeddelande skriver bolaget att man har påkallat tvångsinlösen av de resterande aktierna.

Concordia Maritimes vd Erik Lewenhaupt säger till Sjöfartstidningen att det här är en normal process när man privatiserar ett börsbolag.

– Efter förra periodens utgång fick Stena Sessan in 93 procent av aktierna. Nu har man löst de aktierna man kommitterats och förlängt budperioden med ytterligare två veckor. Sedan kommer man att påkalla tvångsinlösen för dem som inte tecknat sig, säger Erik Lewenhaupt.

Avnotering från Nasdaq Stockholm

Styrelsen för Concordia Maritime har med anledning av aktieköpen beslutat om att ansöka om avnotering av Concordia Maritimes B-aktier från Nasdaq Stockholm. Sista dag för handel i B-aktien kommer att meddelas efter att Concordia Maritime har lämnat in ansökan och fått besked från Nasdaq Stockholm.

Styrelsen för Concordia Maritime har beslutat att kalla till en extra bolagsstämma att hållas den 22 februari 2024 för beslut om bland annat val av nya styrelseledamöter.

Få kvar på börsen

Concordia Maritime grundades år 1888 och börsnoterades 1984. Efter Concordias avnotering återstår endast två börsnoterade svenska rederier; Viking Supply Ships AB och Gotlandsbolaget.

Uppdatering: Den 24 januari godkändes ansökan om avnotering av Concordia Maritimes B-aktier av Nasdaq Stockholm. Sista dag för handel på Nasdaq Stockholm är den 6 februari 2024.