Både Viking Line och Tallink summerar ett stabilt tredje kvartal 2023. Här Viking Cinderella och Baltic Queen i Stockholms skärgård.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik | Ekonomi

Starka kvartalsrapporter för Viking Line och Tallink

Lönsamheten för de marknadsledande passagerarrederierna på Östersjön har återhämtat sig rejält under 2023. Både Viking Line och Tallink Grupp rapporterar stärkta resultat i sina senaste kvartalsrapporter.

Viking Line berättar i sin senaste kvartalsrapport att årets tredje kvartal utfallit över förväntan och ger anledning till en fortsatt bra helårsprognos. Rörelseresultatet för perioden januari till september uppgick till 52,4 miljoner euro, vilket kan jämföras med 18,9 miljoner för samma period föregående år.

– Passagerarvolymerna och fraktvolymerna har fortsättningsvis stigit, trots ett färre antal fartyg, samtidigt som de planerade försäljningspriserna har uppnåtts, säger Viking Lines vd Jan Hanses i en kommentar.

Vinstökning även för Tallink

Även Tallink Grupp rapporterar en betydande vinstökning för årets första nio månader. Nettovinsten för perioden januari till september uppgick till 76,7 miljoner euro, vilket kan jämföras med en förlust på 2,8 miljoner euro under samma period 2022.

– Både vårt tredje kvartal och siffrorna för årets första 9 månader visar en tydlig fortsatt återhämtning efter några väldigt utmanande år, och den positiva effekt som de många svåra beslut vi som företag har fattat mellan 2020 och idag har haft, säger Tallink Grupps vd Paavo Nõgene i ett pressmeddelande.

Skillnad i passagerarutveckling

Även om både Tallink Grupp och Viking Line rapporterar starka resultat skiljer rederierna sig åt när det gäller antalet passagerare. Viking Line har haft en positiv passagerarutveckling där 3,8 miljoner passagerare reste med rederiets fartyg under årets första nio månader. Man rapporterar att beläggningen har varit god på samtliga fartyg och att resandet varit särskilt intensivt på linjen mellan Åbo, Åland och Stockholm där man trafikerar med Viking Grace och Viking Glory.

– Under sommarmånaderna reste närmare 1,8 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg, och många avgångar under semestersäsongen såldes slut en god tid i förväg. Orsaken till den stora efterfrågan var dels närturismen som var populär i både Finland och Sverige, dels återhämtningen i den internationella turismen till Norden – och så fartygen, som många ville uppleva, säger Viking Lines vd Jan Hanses.

Färre fartyg i drift

Tallink transporterade däremot 6,2 procent färre passagerare än under samma period förra året, vilket förklaras med att bolaget hade två fartyg färre i drift under Q3 2023 jämfört med föregående år. Tallink har under 2023 nämligen fortsatt att ha flera fartyg utchartrade istället för att använda dem i reguljär trafik.

– Det är tydligt att strategin med att ha en mix av fartyg i egen drift och utchartrade fartyg har varit och fortsatt är den rätta för ett tag framöver. Det ekonomiska läget och de globala säkerhetsutmaningarna gör att resandet fortfarande inte är tillbaka på pre-pandeminivåer, och den strategi vi har nu ger en möjlighet att gradvis utöka kapaciteten på våra kärnrutter i takt med att efterfrågan ökar. Det gjorde vi exempelvis nyligen på rutten Tallinn-Helsingfors där vi återintroducerade kryssningsprodukten med vårt fartyg Victoria, säger Tallink Grupps vd Paavo Nõgene.