Under torsdagen offentliggjorde Tallink Grupp sitt finansiella resultat för räkenskapsåret 2024. Bolaget uppnådde en nettovinst på 40,3 miljoner euro trots att rederiet tappat 2,2 procent på passagerarsidan, haft 7,5 procent färre passagerarfordon på sina fartyg och haft en minskning på fraktsidan med 6,4 procent enligt tidigare presenterad statistik för året.
– De senaste åren har varit utmanande för turist- och transportsektorn, och 2024 var inget undantag. Trots den ekonomiska osäkerheten och det lägsta konsumentförtroendet på ett decennium är årets resultat ändå tillfredställande. Vi vill verkligen tacka våra passagerare och affärspartners, vars stöd har möjliggjort arbetstillfällen för nästan 5.000 personer i koncernen. Vi är också glada över att återigen kunna erbjuda utdelning till våra aktieägare på 0,06 euro per aktie, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp i ett pressmeddelande.
Tre fartyg i charter och två utan syssla
Bolagets totala intäkter för 2024 uppgick till 786 miljoner euro, medan lån och räntebetalningar totalt uppgick till 116 miljoner euro. Bolagets EBITDA uppgick till 175 miljoner euro.
Vid räkenskapsårets slut hade koncernen 14 fartyg i drift. Under året har tre fartyg chartrats ut (Silja Europa, Galaxy och Star), medan två väntade på beslut om framtida verksamhet (Superfast IX och Romantika).
– En instabil ekonomisk miljö kräver flexibilitet och nya affärsmodeller. Fartyg måste vara i drift då långvarigt stillaliggande fartyg medför kostnader för företaget. Vi följer noga utvecklingen på våra huvudrutter och söker chartermöjligheter för fartyg som inte används. Glädjande nog har rutten Tallinn–Helsingfors återhämtat sig starkt efter krisåren. Vi har också goda förhoppningar om tillväxt på rutten Paldiski–Kapellskär, där fartyget Star I:s återkomst markant har förbättrat reseupplevelsen för bilpassagerare. Vi hoppas dessutom på en ökning av svenska resenärer, tillägger Nõgene i pressmeddelandet.
Bara tio procent svenskar
Under 2024 uppgick det totala antalet passagerare till 5,6 miljoner, varav nästan hälften var finländare. Ungefär en fjärdedel reste från Estland, medan svenska resenärer utgjorde under tio procent, skriver bolaget.
Intäkterna från koncernens mest lönsamma segment – rutterna mellan Estland och Finland – ökade med närmare 15 miljoner euro jämfört med föregående år. Segmentets totala resultat förbättrades samtidigt till 81 miljoner euro, skriver bolaget.
– Ur ett hållbart affärsperspektiv är det viktigt att lyfta fram att vi har minskat vår skuldbörda avsevärt. Återbetalningen av 87 miljoner euro i lån under 2024 är en betydande prestation som stärker stabiliteten i vår kärnverksamhet. Vårt främsta mål som ledningsgrupp är tydligt – att upprätthålla vår position som ett stabilt och utdelande börsnoterat bolag, avslutar Nõgene i pressmeddelandet.