Bottenrekord. Svensk sjömätning har enligt Sjöfartsverket nått en milstolpe när det gäller lagrade djupuppgifter. Svenska hav har nu mätts på 300 miljarder platser.
Nyheter
-
-
Skeppsbyggnad. Bygget av världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, fortskrider i Åbo och i juni kommer fartyget att göra en första provtur. Under onsdagen fick Sjöfartstidningen en unik titt ombord.
-
Sjösäkerhet. Idag förändras ankringsplatserna för handelsfartyg utanför Göteborgs hamn. Det nya upplägget ska enligt Sjöfartsverket passa sjötrafiken bättre.
-
Nybygge. Stena Line investerar i två helt nya hybridfartyg som är specialdesignade för att segla på metanol. Bygget av fartygen som kallas NewMax kommer att påbörjas inom kort och ska tas i trafik i Irländska sjön 2025 på sträckan Belfast-Heysham.
-
Isbrytare. Kungliga Örlogsmannasällskapet höll under tisdagen ett symposium om Sveriges nya statsisbrytare där myndigheter, bransch och försvar deltog.
-
Nybygge. Världens första kommersiella, autonoma, eldrivna passagerarfärja är nu sjösatt och snart på väg till Stockholm. Färjan, som döpts efter Prinsessan Estelle, kommer att trafikera Kungsholmen-Södermalm med start i juni.
-
Förbättringar. 640.000 kronor delar Stiftelsen Sveriges Sjömanshus ut i belöningar under 2023. Alltifrån hjältemodiga räddningsinsatser till barnsliga lakan blev den 4 maj hyllade på stiftelsens belöningshögtid.
-
Piratattack. De sista kidnappade besättningsmedlemmarna på danskägda tankern Monjasa Reformer har släppts efter nästan sex veckor.
-
Hamnaffär. Stena Line fortsätter sin expansion i Östersjön. Rederiet köper nu färjeterminalen i Ventspils, Lettland.
-
Färjetrafik. Just nu förbereder Finnlines för öppningen av en ny linje från Malmö till Świnoujście i Polen. Det bekräftar rederiet i den senaste kvartalsrapporten.
-
Fartygspresentation. Express 5 är den största höghastighetskatamaranen i världen, specialdesignad för trafiken mellan Bornholm och Ystad.
-
Biltransport. UECC startar idag en ny direktlinje mellan Pasajes i Spanien och Cuxhaven i Tyskland. Linjen trafikeras av biltransportfartyget Autostar.
-
Försäljning. Concordia Maritime säljer produkttankfartyget Stena Penguin till en europeisk köpare. Samtidigt öppnar bolaget upp för affärsmöjligheter inom nya segment.
-
Nystart. Wallenius och Greencarrier startar ett gemensamt rederi med namnet Lakeway Link med syftet att sjövägen transportera tung trafik mellan Mälaren och Polen.
-
Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.
-
Flottstatistik. Den svenskregistrerade handelsflottan minskade något mätt i antal, men ökade mätt i bruttodräktighet. Det visar Trafikanalys statistik för 2022.
-
Studentstöd. 70 studenter i Finland och Sverige får i år stipendier från Gustaf B. Thordéns Stipendiestiftelse.
-
Tillväxt. I takt med att allt fler fartyg utvecklas för drift på alternativa bränslen förutspår utbildningscentret Aboa Mare en ökad efterfrågan på utbildningsinsatser kopplade till nya bränslen.
-
Jämställdhet. I höstas startade Sjöfartsverket ett nätverk – Knop – för kvinnor som arbetar inom myndighetens kärnverksamhet.
-
Pris. Wallenius SOL har utsetts till Årets rederi, en utmärkelse som instiftats av branschorganisationen Svensk Sjöfart.
-
Avtal. Avtalet för Sveriges omkring 3.000 hamn- och stuveriarbetare är klart. Sveriges Hamnar och Transportarbetarförbundet har kommit överens om ett kollektivavtal som ligger inom märket på 7,4 procent med en avtalsperiod om två år.
-
Inflaggning. Det ett år gamla cementfartyget Ulvik ingår numera i AdMare Ship Managements flotta. Under onsdagen fick fartyget svensk flagg.
-
Kvartalsrapport. En solid utveckling under det kvartal som normalt utgör lågsäsong. Så beskriver Tallink Grupp siffrorna för årets första tre månader i en ny rapport som släpptes under torsdagen.
-
Kvartalsrapport. Det första kvartalet 2023 blev stabilt och enligt förväntningarna för Viking Line. Det meddelade bolaget under torsdagen.
-
Fartygsdop. Under tisdagen döptes Stena Promise i Rotterdam, det tredje metanoldrivna tankfartyget i Proman och Stena Bulks IMOIIMeMAX-serie.