Stena Bulks vd Erik Hånell, fartyget gudmor Krisztina Grütter och Promans vd David Cassidy vid namngivningsceremonin i Singapore.

Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Tank

Metanoldrivna Stena Prosperous döptes

Det sjätte och sista fartyget i Proman Stena Bulks serie metanoldrivna tankfartyg döptes i förra veckan vid en ceremoni i Singapore.
Stena Prosperous. Foto: Stena Bulk

Det var i torsdags som Stena Prosperous döptes under en ceremoni vid Marina Bay Cruise Centre i Singapore, uppger Stena Bulk i ett pressmeddelande. Stena Prosperous är det sista av sex fartyg i Proman Stena Bulks flotta. Serien om sex metanoldrivna tankfartyg beställdes 2019 och det första fartyget levererades i juni 2022.

Dopceremonin bevistades av representanter från Proman, Stena Bulk samt gäster från sjöfartsbranschen. Namngivningen genomfördes av fartyget gudmor Krisztina Grütter.

Metanolblandning på 20/80

IMOIIMeMAX-fartyget på 49.900 dwt skulle efter dopceremonin bunkras med en metanolblandning på 20/80 (grön/konventionell). Att använda metanol istället för konventionella bränslen eliminerar i stort sett partiklar och SOx, och minskar NOx med upp till 80 procent under förbränning, enligt rederiet. Koldoixidavskiljning och lagring minskar utsläppen ytterligare och grön metanol producerad från biogas kan ge mer än 90 procents minskning av växthusgasutsläppen.

Genom att öka mängden grön metanol i blandningen när produktionen ökar kan rederier leverera enligt de mål om utsläppsminskningar som har fastställts av IMO och EU, vilket enligt rederiet understryker att metanol är ett lämpligt övergångsbränsle.

Stolta över fartygen

David Cassidy, vd för Proman, talar om Singapore som världens viktigaste bunkringshub.

– Det är fantastiskt att fira namngivningen av Stena Prosperous här, och samtidigt också fira metanolens roll i sjöfartens dekarbonisering. Med sina renare förbränningsegenskaper ger metanol omedelbara fördelar för luftkvaliteten, säger David Cassidy i ett pressmeddelande.

Erik Hånell, vd och koncernchef för Stena Bulk, kommenterar i pressmeddelandet att dopet lagts i just Singapore.

– Att döpa Stena Prosperous i Singapore har gett oss en perfekt möjlighet att markera de framsteg vi har gjort i vårt joint venture med Proman under de senaste åren. Vi är stolta över vad dessa tankfartyg hittills har åstadkommit och är glada över att få fortsätta bevisa för marknaden att vi, genom att vara pragmatiska och flexibla, kan ta konkreta steg mot dekarbonisering, säger Erik Hånell i pressmeddelandet.

  • Dopceremoni i Singapore.

    Fotograf: Stena Bulk

  • På bryggan.

    Fotograf: Stena Bulk

Stena Prosperous drift drar enligt rederiet nytta av den djupa erfarenhet av metanol som Stena Bulk, och den bredare Stenasfären, har byggt upp under det senaste decenniet.

– Denna erfarenhet har förändrat hur industrin ser på metanol som ett marint bränsle, vilket har hjälpt till att driva det från att vara en marginallösning till en verklighet i drift, säger Erik Hånell.

Alla sex fartyg i Proman Stena Bulks metanolserie är idag i kommersiell drift. Fartygen bemannas och drivs av Northern Marine Group, ett företag inom Stenasfären.

Stena Prosperous har enligt pressmeddelandet fått stöd av av LEMSCO (Low Emission Methanol Shipping Company) – en investeringsfond som bildats av Proman och Stena. Fonden riktar sig mot hållbara investeringar i syfte att bidra i arbetet kring sjöfartens energiomställning.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.