Ännu en linje. Stena Line expanderar och köper det lilla irländska rederiet Celtic Link Ferries som trafikerar mellan Irland och Frankrike.
Nyheter
-
-
Stora förluster. Maersk Tankers som kontrollerar Broström fortsätter att visa röda siffror. Och det rejält.
-
Blir aktiebolag. Redarnas Ömsesidiga Försäkringsbolag i Mariehamn ombildas till försäkringsaktiebolag och ett dotterbolag fusioneras in.
-
Asien. Hogia Ferry System avtalar om leverans av bokningssystem till kund i Singapore.
-
Stor aktör. Finska Gasum köper 51 procent av norska Skangass distributionsnät för LNG. Parterna bildar gemensamt bolag och blir kraftigt dominerande i Norden.
-
Tallolja. Preem bygger om raffinaderiet i Göteborgs hamn för 300 miljoner – ökade fartygstransporter väntas.
-
Kölsträckt. Första sektionen har lyfts på plats i byggdockan och redan i höst ska Mein Schiff 4 sjösättas.
-
Nummer tre. ABB får leverera ytterligare landelanslutning till Color Line.
-
Express. Hapag-Lloyd startar expresslänk till Danmark och Tyskland via Helsingborg
-
Ingen magi. Kostnaden för SECA kan ingen förutspå, någon magisk kur finns inte för rederierna.
-
Överlåtelse av rörelse. Bemanning och teknisk management i Neste Shipping överförs under våren till ett blivande finskt dotterbolag till OSM Group.
-
Nytt management. Som ett led i att avveckla sin rederiverksamhet har Neste Oil avtalat med OSM Group om att ta över efter det egna rederiet Neste Shipping.
-
Kajplats finns. Förhandlingarna om en kajplats för Kungsholm i Göteborg leder inte till resultat så nu tyder allt på att hon kommer att placeras i Liverpool istället.
-
Nytta och nöje. Mängder med sjöfartsstudenter och företrädare för branschföretag och organisationer träffades och knöt kontakter på årets Sjölog-mässa.
-
Gammal konflikt. Nye Kystlink stämmer Color Line på 1,4 miljarder för uteblivna hamnanlöp i Strömstad trots att rederiet fått grönt ljus från den svenska kommunen.
-
Omdebatterad bro. Debatten om den nya bron över Göta älv i Göteborg svallar. Göteborgs politiker har bestämt sig, grannkommuner och riksintresse står på spel.
-
Positiva tongångar. Föreläsare på jobbmässa framhöll att dagens sjöfartsstudenter har alla chanser att lyckas i arbetslivet – om man jobbar hårt och tänker utanför boxen.
-
Två blir en. Dockstakoncernen lägger ner reparationsvarvet på Rindö och lägger nu allt fokus på Muskövarvet för reparationsarbeten.
-
Mycket pengar. Det svenska gruvbolaget LKAB satsar en miljard på bland annat en ny kaj och skeppslastare i Narviks hamn.
-
Dual-fuel. Amerikanska Totem Ocean Trailer Express låter konvertera två roro-fartyg i linjetrafik mellan Washington och Alaska för LNG-drift.
-
Ökad närvaro. Wallenius Wilhelmsen Logistics tror att den spanska ekonomin är på väg uppåt och öppnar nytt spanienkontor.
-
Först ut. Silja Serenade är det första fartyget i Tallink-flottan som byggts om enligt ett nytt ombordkoncept. Svenskflaggade systerfartyget Silja Symphony står i tur till hösten.
-
Stor satsning. Thunbolaget beställer en torrlastare med LNG-drift hos rederiets husvarv Ferus Smit i Holland. Fartyget ska levereras i augusti 2015 och rederiet har beviljats miljöstöd av EU.
-
Landvinning. Wallenius Lines låter installera axelgeneratorer med permanetmagnetteknologi i nybyggen – en viktig affär för leverantören WE Tech Solutions.
-
Glas mot glas. Halmstads hamn lockar ny glastillverkare efter att den förra lagt ner verksamheten.