Regeringen och miljöminister Lena Ek ger pengar till det nya forskningsfartyg som SLU och SMHI ansökt om. Ett beslut som välkomnas av forskarna.
Regeringen har beviljat 31 miljoner kronor i tre år för att genomföra projekteringen samt att betala räntor och amorteringar för byggnationen av fartyget. Totalt beräknas det nya fartyget kosta 430 miljoner kronor, enligt den rapport som Statens Lantbruksuniversitet (SLU), SMHI och Kustbevakningen nyligen publicerade och där man uppmanade regeringen att bekosta ett nytt fartyg.
Lång förhandlingsprocess
Miljödepartementets stabschef Mattias Johansson, som arbetat med frågan, säger till Sjöfartstidningen att det är roligt att beslutet nu är taget.
– Det har varit en ganska lång förhandlingsprocess. Det blir en bra lösning, säger han.
Lena Ek säger till Göteborgs-Posten i en intervju på tisdagen att det ännu är oklart om det nya fartyget också ska isklassas för arktiska vatten.
– Men det krävs ett mycket stabilt fartyg för att fullfölja de uppgifter det får. Det ska kunna vara ute i 16 dagar utan att behöva bunkra. Och vi räknar med att det ska vara i drift i 30 år, säger hon.
Fantastisk nyhet
När Sjöfartstidningen når SMHI:s laboratoriechef Mikael Krysell har han ännu inte hört om nyheten.
– Det här är fantastiska nyheter för oss. Det är precis vad svensk havsforskning behöver.
Han hade inte väntat sig något besked från regeringen innan valet men är övertygad om att detta kommer att lösa många problem.
– Vi har löst det relativt smidigt hittills och just nu är jag i Finland och planerar för nästa års användande av deras fartyg Aranda. Men med vårt eget fartyg kommer vi att kunna tillgodose många fler av våra behov.
Kommentarer
Vafalls?
Klart att det måste isklassas, gör rätt nu myndigheter, när man beslutar om att lägga en förmögenhet på fartyget. Var är helikopterplattan förresten?
Stisse
Om du tittar längst fram på backen.
Vafalls?
Hoppas du har rätt, ser lite konstigt placerad ut..
P
Hos SSPA nämns inget om helipad, står för övrigt ”WINCH ONLY” på fördäcket på bilden ovan.
JÖ
Fartyget skall ha minst isklass 1B, frågan gäller om det skall klassas för polarfart.
Vafalls?
Förstår det, och menar att det ska polarklassas, blev litet snabb med triggern..:)
Mr Mate
Ta ett av Kustbevakningens skrytbyggen som ändå inte gör någon som helst nytta.
Designen verkar ju vara ju vara samma i grunden.
Vips så sparar staten betydligt mer än nybyggnadskostnaden.
J.G
Kolla forskarnas kravspecifikation så ser ni varför det inte blir ett fartyg från Kustbevakningen!
Anonym
Använd definitivt Kustbevakningens kajnötare!
öläning
Kustbevakarna har annat att göra med sina stora fartyg
Se här http://www.barometern.se/nyheter/oland/nytt-beslag-av-ryssjor(4431654).gm
Andreas Åsenholm
Det hade varit mera ändamålsenligt och billigare att projektera ett kombinerat utbildnings-& forskningsfartyg. Behovet av praktikplatser är stort och ett utbildningsfartyg kan långsiktigt tillgodose utbildning av svenskt sjöfolk.
Sjöman
Låt för i H inte kustbevakningen vara med .. Det finns ingen kustbevakare som kan vara borta i 16 dagar om det inte är långhelg förståss
Leksaker e kul
Gula ringen på fördäck är för modellhelikopter såklart
Anonym
16 dagar!! Det låter inte som särskilt lång tid om man nu ska ut o forska på de stora haven. För övrigt har ju KBV tre bogserbåtar/stora fartyg som mest ligger i hamn. Kan man inte ta ettt sånt som forskarfartyg?