Fotograf: Fredrik Davidson

Kategori: Tank | Utbildning

Stena Bulk sponsor till Angola-skola

Angola ska få en marin utbildning med internationell standard – ett initiativ från Stena Bulk och statliga energibolaget Sonangol.

Centro De Formação De Angola, kort CFMA, heter skolan som ligger i den angolanska kuststaden Sumbe – 35 mil söder om huvudstaden Luanda. Och tanken är att skolan ska utbilda 200 studenter om året inom olika delar av sjöfart – främst till den angolanska sjöfartsbranschen men också till Stena Bulks båtar.

– När allt är klart med certifiering av utbildningen så kommer den vara på samma nivå som den svenska sjöbefälsutbildningen, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, till Sjöfartstidningen.

Behöver personal till satsning

Stena Bulk är en av de två initiativtagarna till skolan, och Erik Hånell berättar att Stena velat ha välutbildade angolanska sjömän eftersom de sedan ett par år byggt upp en flotta tillsammans med Sonangol.

– Vi har ett samarbete med energibolaget och har 23 högklassiga Suezmax-båtar i en pool. Och till dessa behöver vi personal med god shipping-kompetens.

Stena Bulk är dels med och satsar kapital i utbildningen men har också varit med och lett projektet från första spadtaget 2011 till den officiella invigningen i slutet av augusti i år.

Fortsatt satsning

– I framtiden kommer vi fortsätta vara engagerade och försöka bidra på olika sätt till verksamheten. Till exempel med lärare och personal.

Förutom att få fram kompetent shipping-personal till sina båtar så är ett av målen för satsningen att utveckla det angolanska samhället, menar Erik Hånell.

– Vi hoppas bidra till Angolas positiva utveckling. Och i framtiden ser vi ännu fler investeringsmöjligheter i landet.

Samarbetet med det statliga angolanska energibolaget Sonangol inledde Stena Bulk 2005. Målet var att bygga upp en stor pool med Suezmax-båtar. Men redan från början var målet att även utbilda angolaner inom shipping.

Kommentarer

  • Anon

    Så nu har Kineserna blivit för dyra?

  • Mikael Martling

    För att maximera vinsterna i företaget förutsätter jag att Erik Hånell även utbildar och introducerar en ny lågavlönad angolansk vd för Stena Bulk, och därefter avskedar sig själv

  • Göteborgarn

    ”När allt är klart med certifiering av utbildningen så kommer den vara på samma nivå som den svenska sjöbefälsutbildningen, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, till Sjöfartstidningen”
    – Avd: Eller också inte.

  • Anonymous

    Bra, då kan de anställa Angolaner på färjorna också så de slipper svenskar överhuvudtaget. Och flytta Stenas samtliga bolag till Luanda.

  • Anonymous

    Svenska sjöbefäl håller låg nivå!

    • Mikael Martling

      Nej det gör vi inte.

  • Kapten Hadock

    Sorgligt att läsa denna artikel. Det har verkligen gått utför när en så stor och etablerad svensk koncern som Stena satsar på en egen skola och utbildning i Angola för ett (eller kanske flera) av sina bolag (rederier).
    Det hade väl varit på sin plats att satsa på de svenska sjömansskolorna och sjöbefälsskolorna och ta hand om dessa elever, både med praktikplats och jobb.
    En av de bättre sjömansskolorna (Skärhamn) har sedan något år stängt antagningen. Med Stenas strategiska satsningar som denna, med uttalande som VD Hånells, och artiklar som ovan kan snart samtliga svenska ”sjöskolor” stänga.

    Adjö till svensk sjöfartskompetens!

    Men om några år kanske ryssar, indier och kineser gör en ”Stenasatsning” i lågprislandet Sverige som en hjälpsatsning för att få en positiv utveckling i Sverige a’la Angola 2014.

  • Lars Andersson

    Hej! Vi på Sjöfartstidningen tycker som alltid att det är roligt att så många är inne och kommenterar våra artiklar. Vi vill dock påminna alla om våra regler för kommentering. Vi vill särskilt uppmana alla att kommentera i en vänlig och civiliserad ton och att hålla sig till ämnet. Vi vill också påminna att vi läser samtliga kommentarer och förbehåller oss rätten att ta bort de kommentarer som innehåller exempelvis personliga angrepp och/eller rasistiska yttranden.
    Med vänliga hälsningar
    Lars Andersson / Sjöfartstidningen

  • Anonymous

    Hej

    En helt rätt satsning, ett nära lokalt etablerat samarbete där man också återinvesterar i lokala intressen, och för er som tror att numera värdens dyraste stad (Luanda) är slumstad utan kompetens få finns det mycket fakta att ta del av för den som har intresserad tex http://www.dailymail.co.uk/news/article-2183616/Luanda-The-capital-Angola-expensive-city-world.html Med vänlig hälsning, M.R

    • Anonymous

      Ingen slumstad?

      Ur artikeln du själv länkar till:

      ”Two-thirds of Luanda’s five million residents live in shanty-town squalor. Sheltering beneath little more than cardboard and planks of wood, families cook over open fires, scavenging through rubbish on the street.”

      Självklart kommer de angolanska sjömännen att tjäna otroligt dåligt med pengar, det är ju själva anledningen till att Stena väljer dem före svenska sjömän.

  • Fredrik Reis

    Man börjar ju bli rädd för framtiden då man inte ens kan nöja sig med duktiga filippinare, var skall kostnadsjakten sluta ??

  • JB

    Svensk tonnageskatt och svenskt sjöfolk, eller ingen tonnageskatt och utländskt sjöfolk.Om redarna vill ha det andra alternativet då skall dom inte ifrågasätta varför politikerna inte inför tonnageskatten.

  • H

    Jag läser till styrman på en av våra två sjöbefälsskolor i Sverige… det är väldigt tråkigt att känna sig akterseglad av många rederier. Det är en hårdare konkurrens och svårt att få det första jobbet. Antalet sökande till det lediga tjänster som finns, stiger antagligen för varje år. Många väljer att läsa på kurser för att få andra jobb eller sadla om. Men det är hjärtskärande att inte kunna jobba med det man lägger all sin tid på, sin egna dröm och versioner läggs sakta på is.
    Klart det alltid kommer finnas folk som är sysselsatta i branschen..men frågan är hur många de kommer att vara tillslut?

    Skulle vara trevligt om sjöfartstidningen gjorde en artikel om oss studenter.

    • Lars Andersson

      Hej H, det ligger i tidningens plan att vi ska göra flera artiklar och/eller reportage om er elever på sjöfartshögsskolorna. Vi planerar också att bygga ut vår ”Jobb och karriär”-avdelning i tidningen, där vi bland annat ska ha med artiklar om och för er elever. Vi tar gärna emot konkreta tips på vad ni skulle vilja läsa om – tack på förhand!
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson

  • omskolad

    Svensk Tonage skatt=Svenska Besättningar. Nej, tror ni att redaren nöjer sig med det. Nej, dom vill ha billig arbetskraft typ Angola. Det är bättre att skola om sig för det är kört för svenska besättningar ombord i fartygen. Inom vissa offshore rederier håller det också på att bytas ut besättningar typ låglöne. Färjor och inre sjöfart är på tur också

  • JB

    Det är nog bättre att ta ett busskort och köra buss. men jag fattar inte varför det är så många som söker in på Sjöbefälsskolorna idag när det inte finns ngra jobb. det är ju ingen nyhet precis, det har ju varit så här under många av dom senaste åren.

    • AKD

      Inte finns några jobb?!?! Jag har flera vænner som under flera års tid examinerats från sjøbefæl i såvæl Gbg som Kalmar och samtlig har arbeten. Precis som i alla brancher så så går det ju upp och ned.

  • F.d Maskinbefäl

    Man blir inte förvånad. Det ligger alltid något på lurt bakom såda beslut. Det är mycket rikedomar i detta land.

  • Anonymous

    klart att det behövs sjömän i norden och lika klart är det väl att det behövs sjömän i Angola.

  • Anonymous

    Kan hända sorgligt att Stena satsar mer i Angola än i Sverige när det gäller sjöfartsutbildning men om man skall vara helt ärlig är det ju också helt rätt att dom ger något tillbaka till landet som dom fraktar ut så stora mängder olja från. Man kan ju inte bara ta i all evighet utan att ge något tillbaka och då är ju utbildning ett mycket bra initiativ.
    Sen har alla som kommenterat nedan missat att det finns ändå inga svenska sjömän i Stenas tankfartyg som angolanerna kan ta jobbet ifrån! Så vad är problemet för er/oss?

  • Anonymous

    Som framgår av artikeln kommer sjömännen huvudsakligen segla på Sonangols flotta, där finns idag huvudsakligen besättning från Filippinerna och Indien. Vari ligger felet med att även Angola får utbilda sina egna besättningar?

  • Anonymous

    så borde det också vara i sverige ,att företag som etablerar sej i sverige också bidrar men något.
    kanske någor för den så omtalade svenskflaggade debatten att fånga upp . birdag eller bidraga med något till det svenska samhället

  • anonym

    Nu är botten på Svensk sjöfart nådd.

  • Anonymous

    Bedrövligt.

  • 'allå'allå'emliga armén

    Landsförrädare.

  • Anonymous

    Varför inte mixa nordiskt och afrikanskt på båtarna med nordiska avtal. Vore en bra mix och man får erfarenheter av varandra. Kan bli jättebra!

    • Anonymous

      Svaret på din fråga är ju att man anser att det är för dyrt med skandinaver.
      Lågavlönat sjöfolk i samtliga befattningar är melodin.

  • Anonymous

    Kan man inte köpa en besättning av Isis? Som kan jobba för att behålla huvudet på sina axlar? Säkert billigare än angolaner

  • Egon Svensson

    Angolas positiva utveckling, give me a break.
    Lagre besattnings kostnader och kanske Angola flagg pa Svenska stena fartyg, troligtvis.

  • Svend Hansen

    Quote
    certifiering av utbildningen så kommer den vara på samma nivå som den svenska
    Unquote
    Har Svensk utbildning blivit sa daligt att vi ska jamforas med Afrikanskt

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.