Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Reparationsvarv | Miljö

”Varvet hade kunnat räddas”

Med rätt ledning hade det gått att rädda Damen Shiprepair Götaverken. Det säger klubbordföranden Jacob Billborg dagen efter beskedet om varvets slutgiltiga nedläggning. 

– Det fungerar ju att driva varv i Landskrona och i Danmark, så det borde ju fungerat här också, säger Jacob Billborg, verkstadsklubbens ordförande på Damen Shiprepair Götaverken, dagen efter att de anställda informerats om att det inte längre finns någon som är intresserad att ta över varvet. 

Inkompetent ledning 

Enligt Jacob Billborg är det varken den svenska kronan eller varvets centrala läge som är orsaken till att varvet läggs ned. Istället har det med ledningen och ägarförhållandena att göra. 

– Med mer närliggande ägare, som haft mer kunskap om den svenska marknaden och insett att den skiljer sig från exempelvis den holländska, och som heller inte haft så höga vinstkrav, så hade det gått att fortsätta. Det har varit för många viljor i ledningen, och det har blivit för komplicerat med allting. Tidigare kunde vi göra mycket mer snabba jobb, så har det inte varit på den sista tiden, säger Jacob Billborg, som till skillnad från likvidatorn Morgan Hallén inte tror att varvets centrala position varit den främsta orsaken till att intressenterna slutligen drog sig ur. 

– Varvet har ju funnits i så många år och Göteborgs stad har tidigare gett oss mycket stöd när det gällt miljökrav. Dessutom har ju kommunen själva sagt att de vill ha varvsverksamhet på platsen. Så jag är övertygad om att det inte är läget  som är det största problemet. 

Inga falska drömmar 

Trots den tuffa tid som ligger bakom de anställda vill Jacob Billborg inte kritisera den avvecklingsprocess som likvidator Morgan Hallén hållit i sedan beslutet från de holländska ägarna kom i april

– Det har skötts så bra det nu kan skötas. Och Hallén sade redan från början att vi inte skulle hoppas för mycket på att någon skulle ta över. Istället sade han direkt att vi nog borde se oss om efter annat jobb. Så han har verkligen inte gett oss några falska drömmar, säger Jacob Billborg och fortsätter: 

– Alla anställda har mått dåligt sedan i april, så trots allt är det bra att vi nu fått ett slutgiltigt besked. Många kanske hade hoppats på att få en nystart, men nu vet vi att det definitivt är slut.

Ingen kämpaglöd kvar

Jacob Billborg förklarar att han inte har har några direkta kommentarer till de rykten som förekommit i media om att det fortfarande finns anställda som trots allt hoppas på att varvet ska kunna drivas vidare. 

– Det vet jag ingenting om, vi har ju inte ens varit på jobbet på sex veckor. Tidigare hade alla kämpavilja och många vill väl säkert fortsätta kämpa, men det är väl kanske naivt att tro på en fortsättning. Nu lämnar dessutom alla anställda varvet för varje vecka som går, säger Jacob Billborg och säger att han själv gör sin sista arbetsdag den 18 september. 

– De första lämnade redan för en vecka sedan, och de med längst uppsägningstid lämnar i slutet av november, säger klubbordföranden Jacob Billborg, som i likhet med sina kollegor har fått order om att infinna sig på jobbet på måndag morgon. 

– Då är vi nedkallade för att göra rent i dockorna, för att städa och tömma våra skåp. Vad ska man säga? Det är klart att det känns för jäkligt.

 

Kommentarer

  • Matz Rosenqvist

    Sanningen räcker att beskrivas i dessa korta ord!

  • En arg f.d ordförande

    Bra talat Jacob…..

  • old sailor

    Varvet hade säkert gått att rädda men Stureplansregeringen vill inte ha ”skitig” verksamhet i landet. Så går det som det går – fredagsmys och krogliv skall det vara när vi skriver år 2014,

    • Anonym

      Regeringen har inget med detta att göra. Och tack och lov för det!

      Gissar att du glömt hur det gick förra gången varvsjobben skulle räddas? 70-talets varvsräddning höll på att bli välfärdens fördärv. Snacka om att slösa bort pengar. Men det har du som sagt glömt bort!

  • Per Nilsson

    Har det någon gång i historien funnits så många nödvändiga ombyggnads jobb inom sjöfarten som när innan SECA träder i kraft.???

  • Jan Pettersson

    Det var de som ville att Staten skulle fortsätta bygga SAAB bilar också. Klart att det inte går. Marknaden sköter affärer oavsett vad man tycker om det. Allt annat är ju flum…

    • 'allå'allå'emliga armén

      http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140831/lars-carlstrom-regeringen-lat-saab-svalta-till-dods

      ”Regeringen strör salt i såren

      Låt oss förflytta oss i tiden till sent 2008, när det börjar mullra i Detroit. GM antyder att man vill avyttra Saab Automobile med hänvisning till sina egna enorma finansiella problem som tornar upp vid horisonten, vår egen statsminister Fredrik Reinfeldt är snabbt på banan tillsammans med näringsminister Maud Olofsson och klargör att något engagemang från statens sida är inte aktuellt. Man passar däremot på att strö salt i såren vid en tidpunkt då bolaget ska se så bra som möjligt ut mot en internationell investerare – man klargör att Saab är en stor och bränsletörstig bil som ingen vill ha. Reinfeldt säger också att Saab är en Opel med andra emblem, samtidigt som Maud Olofsson säger att det är bättre att bygga vindkraftverk i Saabs lokaler.”

      Regeringen är alltså direkt Sverigefientlig med sin realpolitiska destruktionspolitik.

      • Anonym

        Nu har ju inte detta med Damen Götaverken att göra men nog sjutton hade Reinfeldt rätt i att ingen vill ha en SAAB. Det var ju liksom det som var (och är) problemet att ingen ville betala för varan. Samma gäller väl varvet, ”alla” snackar om att det borde vara kvar men var är kunderna?

  • old sailor

    Återigen Stureplanarna vill inte ha ”skitig” verksamhet i landet. Har inget med varvsstöden på 70-talet att göra

    • Anonym

      Rättare sagt vill inte framtida ägarna ha problem med kringboende i dom planerade bostadsområden.
      Med sitt centrala läge kan området användas betydligt bättre än till varvsverksamhet.

      • old sailor

        Då så – lägg ner all industriverksamhet och bygg bostäder överallt!
        Men varifrån skall folk tjäna in sina pengar till att betala för lyxboendet???

        • Gott om ideer men ont om pengar

          Sverige är ett av dom mest glesbefolkade (dvs öde) länderna i Europa. Det finns enorma ytor att bygga industrier och även varv på utan att det måste vara på den mest eftertraktade tomten i Göteborg. Den som kan/vill betala bäst för tomten skall naturligtvis ha den. Varvet kan inte kosta många kronor att flytta ut till Hjärthomen där det inte stör nån. Men Damen skulle gjort den dealen med stan innan dom slog igen. Nu blir stan av med varvet utan att bidra med en krona för flytten.
          Förankra två dockor, bygga en pir med kajer på var sida, ställa upp en kran eller två på densamma och ett plåtskjul för verkstaden och tre baracker till kontor och fikarum. Vad blir summan? Nån har väl räknat på det mer seriöst än mig?

  • Olev

    Första fågeln får masken.. Men andra musen får osten..

  • Gudrun på bio

    Facket visar igen sin verklighetsfrånvarande insikt. Facket har stællt till mer elænde æn agarna. Typiskt facket att det ALLTID ær ngn annas fel och ngn anna som ska fixa det medan de klagar…

  • Matz Rosenqvist

    Gudrun på bio: du verkar ha en generell uppfattning om vissa politiska element, med all rätt. Men i detta specifika fallet så är du ABSOLUT INTE insatt i rådande situation på Götaverken. Sen att de fackliga klubbarna/representanterna ”klagar” som du påstår, återigen om du hade varit insatt i ämnet så hade du förstått var dessa ”klagomål” härstammar ifrån. Du tror väl inte i din verklighet att friska människor klagar bara för klagandets skull? Det har funnits en otrolig ignorans gentemot idéer och lukrativa affärsförslag som lämnats till företaget från anställda på på många nivåer inom företaget. Jag säger inte att det hade varit en komplett räddning, men det hade verkligen inte skadat! Att först bli ignorerad totalt av ledande personer när man lämnar eventuella konkreta lösningar, och sedan behöva sitta och lyssna när samma personer beklagar sig över en dålig marknad…. ja, då anser inte jag att lite ”gnäll” är obefogat!

  • Michael Elggren

    Instämmer helt och hållet med Matz Rosenqvist!

  • old sailor

    Farväl till svensk varvsnäring och övrig industri – mot krogen i Stockholm!

  • Per Nilsson

    Ge svenska rederier lika förutsättningar som övriga Europa så kommer det finnas fartyg att reparera. Varvet kompleterar det kluster som finns i Göteborg och behöver inte i sig dra in miljarder. Bilverkstäder vill väl ingen vara utan eller kräver att dom skall ligga på landsbyggden.
    Sjöfarten kommer att växa i framtiden i Göteborg, Sverige och hela Europa för miljöns skull , så det är bara att hoppas på nya ägare.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.