Fotograf: Madli Vitismann

Kategori: Tank | Arbetsmarknad

30 sägs upp när Frederiet flaggar ut

Frederiets asfaltstankers Alcedo och Pandion flaggas ut till Cypern. 30 svenska befäl har blivit uppsagda. 

Beskedet om uppsägningarna bekräftas av Niels Berger, vd för Göteborgsbaserade Crew Chart Ship Management, som driver båtarna på uppdrag av ägaren Frederiet.

– Vi har fått i uppdrag av ägaren att säga upp de svenska befälen på de båda båtarna. En av orsakerna är att när fartyget byter flagg så förloras sjöfartsstödet och då blir det för kostsamt med svenskt befäl, säger Niels Berger till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Det känns så klart tråkigt att behöva säga upp personal. Men vi har ett stort nätverk och har även samtal med fack och olika myndigheter för att kunna hitta nya jobb till den uppsagda personalen.

Kostsammare att behålla befäl

Enligt Niels Berger är det alltså enbart befälspositioner som berörs av uppsägningen. Det övriga manskapet, till exempel matroser och kockar, har fått erbjudande om att få följa med till den nya cypriotiska flaggen. Skillnaden beror på det förlorade sjöfartsstödet.

– Vi får i snitt tillbaka 45.000 kronor per månad och kapten i sjöfartsstöd. Något mindre för chiefar och andra befäl, ännu mindre för övriga manskapet. Därför är det mer kostsamt för oss att behålla de svenska befälen när sjöfartsstödet försvinner.

Besked redan i maj

Enligt Niels Berger meddelades besättningarna redan i maj om att utflaggningen var på gång – då fackliga samtal också inleddes.

– Vi tycker att de fackliga samtalen har skötts bra och mycket professionellt både från vårt och från fackligt håll.

Efter att samtalen med facken avslutats har besättningen nu alltså sagts upp. Enligt Niels Berger kommer besättningen på båtarna i framtiden bli mestadels östeuropeisk och filippinsk.

Hade två alternativ

Crew Chart Ship Management är det företag som driver båtarna och sköter beställningarna. Beslutet att byta flagg på fartygen togs dock av fartygsägarna, det vill säga stockholmsbaserade Frederiet, vars vd Fredrik Grenestedt anser att det inte går att bedriva konkurrenskraftig shippingverksamhet i Sverige idag. Därför fick utflaggning bli lösningen.

– Jag tror att med förbättrade villkor, till exempel tonnageskatt och utbyggd utbildningsverksamhet, så finns en chans att svensk sjöfart kan växa igen, säger han och fortsätter:

– Vi hade två alternativ: antingen att sälja fartygen eller byta flagg, säger han till Sjöfartstidningen. Men eftersom vi vill syssla med shipping fick det bli att flagga ut.

Förutom Alcedo och Pandion äger Frederiet även de två cypriotflaggade fartygen Mergus och Ardea, och tanken är nu att Alcedo och Pandion ska in i Frederiets befintliga cypriotiska organisation.

Kommentarer

  • A.K

    Så bra att det ges plats för ordentligt sjöfolk, inga arbetsskygga svenskar.

    • Förnamn och efternamn…

      Och du herr A.K är förstås ett lysande udantag och jobbar och sliter som fan.? Eller har du glömt att ta din psychofarmaka idag?

    • P.E

      A.K Bra det är fakta

  • Stefan Persson

    ”Men vi har ett stort nätverk och har även samtal med fack och olika myndigheter för att kunna hitta nya jobb till den uppsagda personalen.”

    Det hade varit trevligt om du talat med oss om det också, inte bara media.
    Vi har lastat och lossat två dagar i Göteborg, men det ända som har talat är tystnaden…
    MVH Stefan Persson

  • sailor

    man kan ju undra, rederiet har samtalat med facken, men varför har inte fackförbunden informerat besättningen om uppsägningarna.

    • Stefan Persson

      Hej Sailor.
      Facket, Sjöfolk, har informerat deras medlemar det dom får och vi har kunnat maila och fråga det som vi undrar över. Men det sträcker sig bara till en viss del, dom får inte informera om allt.

    • Stefan Persson

      Hej igen Sailor.
      Men det sträcker sig bara till en viss del, dom får inte informera om allt innan företaget gått ut med info till dom anställda.

      Så skulle det vara.

  • Fredrik Reis

    Tråkigt, får se om det vänder vid eventuell tonnageskatt,,

  • Anonymous

    Trist lider med de uppsagda, var i samma sits för ett år sedan.

  • FF

    Att inte rederiet väntar på Tonnageskatten som förmodligen kommer i november vad jag förstått. Lider med de uppsagda, det är på ren svenska förjävligt att det får gå till på det här viset.

  • Förbannad

    Niels, varför inte flytta kontoret till något u-land och sparka alla kontorsanställda också. Kan du säkert köpa någon ny och fin Mercedes att glida runt i!

  • Fredrik

    Konstigt att de ombord är de sista som vet något. Detta har ju ändå varit känt i branschen sen i våras….
    Sen kan man ju mer kritisera Frederiet för att inte kunna lyckas driva dessa fartyg under svensk flagg. De har ju ändå långa och bra kontrakt för Nynäs på alla sina fyra fartyg. Så lyckas de inte räkna hem det så säger det mer om Frederiet och dess ägare än nånting annat.
    Men tragiskt är det. Nynäs borde säga till och tänka sig för.

    • Anonymous

      Det är Nynäs som ligger bakom allt. Frederiet och Ccsm är bara marionetter för att dem skall slippa ta sitt ansvar. Men jag förväntade mig mer av Nynäs…

  • Förbannad 2.0

    Det som inte nämns är att Crew Chart hävdar arbetsbrist när dem sagt upp de anställda.
    Hur kommer det sig då att manskapet får ha kvar sina platser medan befälet får gå. Sist jag kollade var de anställda av crew chart ship management AB och inte nynäs eller frederiet. Därför kan man inte hävda arbetsbrist! Nästa gång bör man höra med båda sidor innan en artikel publiceras.

    • Lars Andersson

      Hej ”Förbannad 2.0”, tack för dina synpunkter. Du har helt rätt i en sådan här nyhet helst bör kommenteras av bägge sidor samma dag som nyheten publiceras. Av olika skäl var detta inte möjligt igår onsdag. Vi fortsätter dock med följa upp nyheten och kommer idag torsdag att publicera ytterligare artiklar om det hela.
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / Sjöfartstidningen

  • Alcedo Officers

    Alcedos crew äro I upplösningstillstånd och håller varken med eller styrker det som pastas I artikeln, Alcedo/CrewChart

    • Förbannad 3.0

      Bra! Stå på er! Man blir rent utsagt förbannad när man får höra att besättningen är dem sista som får redo på detta. Katastrof!

  • CCSM Officers

    Hyckleri med att det råder ”Arbetsbrist” då man vill ha kvar de befintliga befallen under en övergångstid för att ”inskola” de östeuropeiska. Inte bra CrewChart.

  • Kapten Bölja

    Hela denna affär har skötts på ett uruselt sätt. Inga ombord har fått veta hur de skall jobba under sin uppsägningstid. Inte en enda representant för Crew Chart har varit ombord på något av fartygen sedan beskedet om uppsägning kom. Inte en gnutta empati har visats de uppsagda,
    många har varit anställda i båtarna många år. I uppsägningsmailet står det att vi ombordanställda förväntas ställa upp till 100% på att byta båt, ändra törnernas längd o.s.v. inte ett ord från kontoret att de skall hjälpa oss, jag tycker att kontoret istället skulle hjälpa oss med 100 % det är faktiskt vi som har förlorat våra arbeten. Det verkar som vi ombordanställda bara är ett namn på en besättningslista, att sedan vi är människor som har hus och hem och familj och har förlorat vår försörjning bryr sig tydligen ingen på Crew Chart om.

  • /Fd HR-direktör

    Läser man artikeln och inte minst kommentarerna får man intrycket av Crew charts hantering som den hos en liten enskild firmas. Nu är jag inte verksam inom sjönäringen men nog låter det tragikomisk… är det VD här som ”roddat runt lite”? För en HR-avdelning kan väl knappast åstadkomma denna hantering? Blir inte förvånad om detta dyker upp i en lärobok på PA-programmet som ett skräckexempel i genomförandet av organisationsförändring. Sjönäringen verkar leva sitt eget liv – på land hade detta varit en riktigt snaskig historia för media att gräva i. Jättetråkigt för de som drabbas.

    • Besviken Sailor

      Ringa Janne Josefsson eller Kalla Fakta… Så har dom något att bita i.

      • WhBl GlennSicat

        Varför nöja dig med kalla fakta. EU och dess sanktioner mot Iran borde granskas map CCS. CCS bulvan med mellanlandning i MNL Hur har Nynas missat det i deras audit undras stillsamt. SIRE avståndstagande

  • Ex Kapten

    Mycket mycket tråkigt !! det var fina båtar 2003 & 2004 när jag själv var där… mycket jobb med att få allt att fungera…. Men inte fick vi Svenskar något för det…För oss här uppe i norr får det bli off-shore som gäller ifall man vill fortsätta på sjön. Där är svenskar fortfarande välkomna för de som vill… Men som svensk ombord på vanlig sjöfart är i stort sett slut… Att redaren vill ha något svensk / nordisk sjöfolk ombord är borta sedan länge… Det är billigare med folk ifrån öst som har fina certifikat och kan få en lön som är så mycket högre än vad de kan få i sina hemländer… de och redaren är glada….
    Man kan bara gratulera de från öst som nu ska ombord på Alcedo och Pandion.
    Svenska rederier ska absolut inte ha något bidrag ifrån svenska skattebetalare…. vill man inte ha svensk flagg med svenskar ombord ska man inte heller ha något ifrån skattebetalarna. Något SIS ska vi inte heller ha… det kommer inte hjälpa svensk sjöfolk, endast redaren…
    Jag är glad att jag har fått möjligheten att ha fått segla under svenska flagg, dock är det många år sedan jag gjorde det…
    Själv har jag precis slutat att segla, jag ville inte vara ansvarig för allt ombord med den typ utav kompetens som finns ombord i fartygen idag.Både ombord där jag själv var men också de andra fartygen som finns ute på haven…
    Det är bara en tidsfråga innan någon större olycka kommer att hända.
    Jag tycker synd om de personer som går på sjöbefälsskolorna och som hopppas på ett arbetsliv på sjön.

    • M.L.Seglande Chief

      Tycker att du återger en ganska verklighets trogen bild av ”svensk sjöfart”. Som du beskriver tycker jag inte att svenska rederier ska ha något stöd från svenska skattebetalare. Vad som gör mig riktigt förbannad är att när jag och många andra, nu seglar under norsk flagg i ett norskt rederi, så har svenska skattemyndigheten mage/moral att kräva mig på skatt till Sverige, trots att jag betalar skatt till Norge, som då visserligen delvis får avräknas.
      Tillbaks till Nynäs asfalttankers: Kan de segla runt i svenska farvatten hur som helst?

      • Christian

        Har de någon rætt att kræva dig på pengar nær du betalar fullt ut i Norge? Jag har sjælv bara betalt till Norge de åren jag arbetat med norsk flagg i hæcken på norsk sockel.

  • Fd anställd

    Crew Chart är väldigt naiva när de förväntar sig att mina skeppskamrater ska ställa upp till 100% efter att de blivit uppsagda, för att skola in östeuropeerna.

  • Screw Chart

    Inte ett dugg förvånad att Crew Chart gör så här. Det ligger helt i linje med dess VD och hans mindre sympatiska inställning till anställda. Sen hjälper det knappast att kompetensen på kontoret iland är undermålig. Speciellt på personalavdelningen. Det är dessutom inte första gången dom har skyllt på ”arbetsbrist”, det har praktiserats tidigare för att få bort oönskad personal till förmån för ja-sägare.

  • Anonymous

    Mycket ovanligt upplägg att byta ut alla befälen och behålla manskapet vid utflaggningen. Rätt eller fel kan diskuteras men ovanligt är det allt!

  • grodan

    Bojkotta nynäs, Frederiet och crap chart!!

  • Anonymous

    De kallade det arbetsbrist på Ardea och Mergus också när de sa upp Svenskt befäl samt kockar. Och sen nyanställde filippinare och Ryssar via sina bulvan företag. Facket sa inte ett knyst skamligt. Problemet tror jag ligger högt upp där det sitter personer i ledande ställning som inte är Svenskar och därmed bara ser kostnader med att ha Svenskar anställda sen att Svenskar är bra att ha när båtarna skall tas ut från varvet och sättas i drift då är det annat ljud i skällan. När man sen försökte få någon att ta ansvar för besluten så skyller de på varandra. otroligt lågt. Håller med Grodan Bojkotta dylika företag vare sig de är rederier eller åkerier. Använd Er röst på rätt sätt vid valet så här blir det när kapitalet får härja fritt.
    Bert

  • Fredrik Ö

    Man kan väl konstatera att det är skojarbolag allesammans, allt från befraktare till ägare.
    Och för att inte tala Crew Chart….de står i en klass för sig. Det visade de tidigt i deras historia…

  • Per Nordström

    Ett steg framåt och två steg bakåt känns det som när det gäller in- och utflaggning på sista tiden. Vi får hoppas att de som regerar efter valet vänder på detta.

  • Anonymous

    Utför fartygen cabotage inom Sverige?

  • toker

    hoppas dom målar över det gulblåa bandet i texten på bygget!
    skamligt!
    Bojkotta företagen ifråga, dags att börja säga ifrån till alla oseriösa företag och allmänheten är starkast tillsamans. inför fairfreight frakt eller svensk kvalitets stämpel på varor och företag som skeppar med svenska båtar och besättningar som har bra vilkor, samma vilkor som nynäs arbetar iland har eller byt ut dem till balter säkert där pengarna ligger, jäkla slipsbärande skrivbords jukkare… å betalt får dom på svenska sjömänns bekostnad som får äta knäckebröd nu!

  • Anonymous

    flera tankrederier kör med blågula stripes på bryggan ock skrov trots att de inte är svenskflaggade. inte ok ,dubbla skrov och dubbelmoral tycks sälja bra.

    • Anonymous

      Ukraina använder t.ex. blågult. Skall de förbjudas att använda dessa färger? Hur skall ett sådant förbud se ut? Och vad skall göras när ett fartyg har dessa färger utan att vara svenskt eller ha svenska intressen?

  • Anonymous

    Svagt av Nynäs att inte ställa upp för sina gubbar ute på båtarna. Det är ingen duglig lösning att bara skylla på konkurrens. Tafatt inställning. Se till att arbeta för fairfreight. Detta kan ej bara åläggas facken. I det stora hela sitter vi i samma båt ändå.

    • Förnamn och efternamn…

      Förmodligen råder det lika stor okunnighet om sjöfart inom Nynäs som inom andra stora företag. Jobbade tidigare i ett av Världens största företag med stora intressen inom shipping med ägande och drift av fartyg, Där en av cheferna blev förvånad när det kom upp att fartygen inte hade en Svensk ombord.
      Bert

  • Anonymous

    Daliga tider o ”giriga” redare! Det skrivs i tidningen om dessa befal som har fatt ga och om kanske 10st pa finnlines baten sedan nan dag tillbaka, konstigt att det inte ens har namts ett enda ord om att Wilhelmsen kastar 89st scandinaver pa land som bast for stunden!

  • Ex Hökarhalva

    Girighetens krafter styr! Men det är bra mycket lättare för dom att få nytt jobb än för svenskt manskap!

  • Nu får det vara nog!

    Detta måste uppmärksammas! Uppsägningarna har inte hanterats på ett korrekt sätt.
    Det som har skett är kriminellt och Crew Chart/Nynäs/Frederiet skall inte komma undan med detta utan en fight. Det är dags att ta upp kampen för svensk sjöfart!

  • CCSM Officers

    Vi hoppas alla nu att Nynäs går in och tar sitt ansvar. Har gått självfallet gått snett frånförsta allra början där man verkar skjuta från höften och verkligen inte har alla hästar hemma! Ta en runda till vädjar vi och hoppas än en gang på SBF, att de hjälper oss. Mycket besvärlig situation.

  • Anonymous

    Förvänta Er ingenting av SBF de gjorde absolut ingenting när crew chart gjorde sig av med de svenska befälhavarna på Ardea och Mergus då hette det också arbetsbrist fast ingen brist fanns utan svenskarna blev ersatta av Ryssar

  • Anonym

    SBF var inget att lita på. Enbart lögner. Finns ingen anledning att vara kvar i facket när dem sitter i redarnas knä.

  • Självständig från GB 2014

    Frederiet liksom i viss mån Crew Chart toppstyrt av ”nya bakåtsträvande” NYNaS.
    Tänk om de behållt Äet i namnet.

  • Egon Svensson

    Its soon over anyway, the future vessels will have no crew at all.

    — Ship captains of the future won’t be salty sea dogs with their hand at the helm, and the ocean at their feet.

    Driverless future?

    Centuries after wooden boats with billowing sails and hundreds of crew navigated the world’s trade routes, could we soon see 10 captains operating 100 ships by remote control, as imagined by Levander?
    Is the modern J Class still a classic?
    The most emotive racing yachts ever built

    ”If you go back in history, maybe 150 years back, a normal cargo vessel had about 250 crew. And it’s been reducing ever since — now we are down to 12 or 15,” he said.

    ”And the question is why would it stop now?”

    Once you get rid of on-board accommodation — cabins, kitchen, bathroom, heating, food and water supplies — the ship increases cargo space and reduces fuel consumption, says Levander.

    ”We make the ship lighter, distribute the weight better, and take off these consumers of energy,” he explained.

    ”One of these standard ships transporting iron ore could save about 15% in fuel on an annual basis, if it was unmanned.”

    Man vs. Machine?

    Would sailors also be pleased with the new working arrangement? Bennett is skeptical.

    ”The unions would have something to say about the de-manning of ships,” he said. ”Technology has its role in complimenting the competency of seafarers, but there’s a balance to be had.

    ”A lot of people now are reliant on the GPS systems in their car — but what happens when the systems go down? It’s important then for seafarers to have celestial navigation, getting out their sextants or looking at the moon to work out where they are.”

    These days, captains are more likely to have their head down in paperwork, rather than gazing up at the stars, says Levander.
    The cargo ship captain of today is a very different creature from a century ago.
    Getty Images

    ”If you look at the captain today, he is highly trained, and he’s been educated on how to operate the ship in difficult situations, and maneuvering in ports, and so on. But what does he really do? It’s probably less than 5% of his time that he’s spending on really maneuvering the ship.

    ”Most of his time today is spent on paperwork, administration and bureaucracy.”

    And if this high-tech computer system did lose contact with ground control?

    ”It will be programmed to automatically go into safe mode,” explained Levander. ”It will still float, it’s still there.”

    Homeward bound

    With cargo ships carrying 90% of the world’s trade goods, is it really safe to have them on the open ocean without anyone at the helm?
    The crew on-board, they don’t get enough rest, they’re tired, they’re not concentrating on the task ahead
    Oskar Levander, Rolls-Royce vice president of innovation, engineering and technology

    ”If you look at the incidents happening in shipping today, most of them are related to human factors,” said Levander.

    ”The crew on board, they don’t get enough rest, they’re tired, they’re not concentrating on the task ahead. And by moving the navigation onshore, we can have a better working environment — people are not out there in a rolling, and heaving, and pitching environment.”

    Without any crew on ships, there would also be less incentive for pirates to attack, says Levander: ”If they don’t have hostages, it’s much easier for the navy to come in and take the ship back.”

    Rolls-Royce may have floated the idea of robo-ships. Whether it sinks or swims is another matter.

  • Anonymous

    Kamrater! Låt oss få kungen att börja utfärda kaparbrev igen så vi kan ställa saker och ting tillrätta!
    Avgå allt!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.