Fotograf: Nynas

Kategori: Tank | Arbetsmarknad

”Det är en stenhård bransch”

Nynas tillbakavisar den kritik som facket riktat mot dem efter Frederiets beslut att flagga ut sina asfalttankers Alcedo och Pandion.

Nynas har chartrat de båda fartygen under en längre period. Facket Seko Sjöfolk menade dock att företaget, genom att de ställt ekonomiska krav, tvingat Frederiet att byta flagg när kontraktet skulle omförhandlas.

– Vi anser att detta är ett beslut som ligger hos Frederiet, säger Hans Östlin, som är kommunikationsdirektör på Nynas. Vi måste ta ansvar för vår verksamhet och i det ansvaret ligger att vid varje ny upphandling titta på flera olika alternativ.

Ställer krav på säkerhet

Hans Östlin förklarar att Nynas alltid ställer krav på säkerhet och kvalitet, oavsett vad det är de köper in.

– De kraven har vi även ställt vid den här aktuella upphandlingen. Men när de kraven är ställda och uppfyllda måste vi välja det mest ekonomiskt fördelaktiga alternativet.

Han fortsätter:

– Det är en stenhård och väldigt konkurrensutsatt bransch vi verkar i. Men för att kunna bevara de 450 tjänster som vi har i Sverige måste vi skapa en ekonomiskt konkurrenskraftig logistikkedja.

Agerar på en världsmarknad

Seko Sjöfolks ombudsman Peter Skoglund har tidigare sagt till Sjöfartstidningen att han tycker det är oärligt av Nynas att välja cypernflaggade båtar när varumärket är svenskt. Även företagets logotyp innehåller den svenska flaggans färger. Det är en koppling som Hans Östlin kan förstå.

– Visst, vi är ett företag med svenska anställda och kontor i Sverige, men samtidigt verkar vi på en internationell marknad, säger han. Vi ägs av utländska bolag och mer än 90 procent av våra produkter går på export till världsmarknaden. Där måste vi kunna konkurrera.

Kommentarer

  • Anonymous

    ”Vi anser att detta är ett beslut som ligger hos Frederiet” säger Hans Östlin

    Det vet vi alla är osanning. Frederiet är enbart en pjäs som Nynäs använder för att slippa ta ansvaret.

  • Besviken

    Klassikt, alla skyller på alla och INGEN tar ansvaret.

  • Väntat

    Det är Nynäs som styr dessa fartyg inte Frederiet.

  • Ann o nym

    Frederiet är bara ett bulvanföretag som på pappret äger båtarna och har ingenting med driften att göra. Det styrs helt ifrån Nynäs med CCSM som aktuator.

  • Kapten Bölja

    Det nya fartyget Mergus som bara är några år gammalt har redan blivit stoppat av Exxon, pga. för många vetting anmärkningar. Pandion och Alcedo som är över 11 år gamla har så vitt jag vet aldrig blivit stoppade av något oljebolag. Hans Östlin säger att Nynäs ställer krav på säkerhet och kvalitet, så kan man ju börja undra om Nynäs verkligen vet vad dom håller på med.

    • F.Ö

      Hörde det oxå ja. Jo det är ju ypperlig reklam för Nynäs.
      Stannade det kvar några svenskar när det blev rysskeppare där?

  • Lotsen

    Det är beklagligt att ett företag som Nynäs sjunker så lågt att det skyller ifrån sig när dom vill tjäna mer pengar. Men detta började när dom svenska befälen sparkades av Ardea och Mergus, dom två sista fartygen som Nynäs chartrar.

    Och resultatet har blivit för oss lotsar att vi har att göra med östtats befäl som uppträder som kungar på fartyget men står och mumlar i ett hörn när vi ställer krav på dom. Se vad som hände i Göteborg, inte roligt när befälhavaren missköter sitt arbete, han klarar inte av sitt arbete och sedan skyller på allt möjligt för att komma bra ut ur situationen.

    Eller är det så att nipå Nynäs inte får veta vad som verkligen pågår i fartygen? Crewchart är inte kända för att informera alla berörda. Ställ frågor till dom eller besök dom och kräv ut information.

    Har också hört, hoppas att jag har fel, att det inte görs några övningar på fartygen??? Är detta sant, vad händer? Skrivs det i ett papper som arkiveras och så är
    övningarna gjorda??

  • Nynäshamn forever.

    Nynäs uppför sig som ett första klassens slaskföretag. När man ser hur raffet i Nynäshamn drivs så tror man att man har rest 30 år tillbaka i tiden. Så det är knappast överraskande att man uppför sig på det här sättet.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.