Fotograf: Gävle Hamn

Kategori: Specialfartyg | Hamn/Logistik

Brunbjörn till Gävle

Gävle Hamn dubblerar sin bogserbåtsflotta efter att ha köpt in den begagnade bogserbåten Grizzly som komplement till befintliga Järven.

Den ena orsaken till inköpet är att man vill vara redo för det väntade behovet i samband med svaveldirektivets införande den 1 januari 2015, då fartygen i Östersjön väntas blir större – något som i sin tur ställer ökade krav på hamnarnas kapacitet. 

Den andra orsaken är att man vill kunna hantera de större fartyg som väntas till hamnen efter öppnandet av den nya farleden i juni.  

Letat länge

– Vi har letat i ett års tid efter rätt båt. Framförallt har det varit svårt att hitta någon som är isklassad, säger Fredrik Svanbom, vd för Gävle Hamn AB, till Sjöfartstidningen och berättar att den nyinköpta bogserbåten har isklass 1C och därmed bara är isgående – inte isbrytande.

– När det gäller isbrytningen så kommer det att skötas av vår befintliga bogserbåt Järven, som vi alltså ska behålla, säger Fredrik Svanbom och fortsätter:

– Även timingen var bra när det gäller det här inköpet, nu när den nya rännan är klar och vi kan ta emot större fartyg. Då räcker det inte med den bogserare vi har. 

Halva priset

Den exakta prislappen på nyförvärvet – som ska döpas till Grizzly då hon inom några veckor anlöper Gävle – kan Fredrik Svanbom inte uppge, men han berättar att den ligger på omkring hälften av vad en ny bogserbåt i samma klass brukar kosta. 

– En ny liknande bogserbåt brukar kosta runt 60-70 miljoner, men den här fick vi köpa för omkring hälften – det vill säga runt 30 miljoner kronor. 

Grizzly har nyligen totalrenoverats i Grekland där den fått nya maskiner och ny teknisk utrustning. Enligt specifikationerna är båten 35 meter lång, 11 meter bred och har en motorstyrka på 4.412 hästkrafter, vilket ger henne en dragkraft på 51,5 ton. Framdriften sker med dubbla azimuthpropellrar som kan rotera 360 grader individuellt, vilket ger Grizzly en mycket god manöverförmåga och full dragkraft i alla riktningar. 

Daglig drift    

Planen är att Grizzly dels ska användas i den dagliga driften i Gävle hamn för att eskortera fartyg genom Holmuddsrännan och assistanser till kajer inom hamnen, dels till offshore-projekt i närområdet eller då andra hamnar behöver mer assistans. 

Bemanningen av Grizzly kommer i likhet med vad som sker med Järven att skötas av Gävle Hamn AB.

Kommentarer

  • Gerhard Rook

    Detta va ja trevlig och är ja bara gratulera Gävle Hamn till ny bogserbåt, en gamla maskinist
    på bogserbåt

  • Isen

    Märkligt att man inte ser till att ha högre isklass när man lägger 30 millar, tänk om Järven pajar mitt i polarvintern?

  • Bertil

    Båten byggdes 1998 och förliste påföljande år. Den köptes av en Grekisk redare som renoverade båten. Enligt http://www.tugboatlars.se var båten klar att tas i drift 2012. Den renoverades alltså i 13 år! Undrar om detta är hela sanningen.

  • Anonymous

    Bertil vet inte var du får infon från men 11 november 2010 var båten med om en incident.

    • Bertil

      OK, jag var rejält felinformerad. Har nu Googlat och funnit rätt år, 2010

  • Jack Johnsson

    Gav inte dåvarande hamnchefen ( som senare fick sparken för mutbrott) Tugab i uppdrag att hitta denna bogserare?
    Den f.d hamnchefen jobbar visst åt Tugab nu.
    Dessutom har visst Tugab köpt ännu en bogserare, isklassad….?
    Vad händer i Gävle egentligen?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.