Sjösäkerhet. För tjugo år sedan förliste Estonia och 852 människor dog – en händelse påverkat livräddningsarbetet i hela världen.
Nyheter
-
-
Optionsfartyg. Beställaren utnyttjar sin option på ytterligare två LNG-drivna containerfartyg för finska Containerships.
-
En säker sjöfart. Tekniska lösningar kontra den mänskliga faktorn – det och mycket annat diskuterades under slutet av Världssjöfartens dag.
-
Debatt. 20 år har gått sedan Estonia förliste. Jan Grönstrand, pensionerad civilingenjör och skeppsbyggare, ställer frågan om det officiella utredningsresultatet verkligen är korrekt.
-
Säkerhet i fokus. Nära 200 personer deltog på Världssjöfartens dag i Göteborg, där mycket knöt an till 20-årsdagen för Estoniakatastrofen.
-
"Hedrade. " Sjöfartsverkets projekt är av sex finalister som nominerats i kategorin "The One to Watch” i brittiska Ship Efficiency Awards 2014.
-
Världspolitik. Sanktionerna mot Ryssland väntas inte påverka Viking Supply Ships verksamhet i Karahavet – åtminstone inte i nuläget.
-
Inget varsel ännu. Stena Line kan komma att behöva säga upp 800 anställda till följd av SECA-direktivet.
-
Varför lämnar ni torrlastsegmentet? Pallas vd om varför man nischar sig inom bunkringssektorn, varför man vill ha svensk besättning och om enkel matematik.
-
Hallå där, Olle Rutgersson! Chalmersprofessor talar om sjösäkerhetens utveckling på Världssjöfartens dag 20 år efter Estoniakatastrofen.
-
Nya linjer. Den nya 2M-alliansen har presenterat nya linjer och Göteborgs hamn kan bli ett av stoppen.
-
Tvära kast. Lämnar torrlastsegmentet för att istället satsa på specialfartyg avsedda för leveranser av bränsle till havs, där ett projekt redan sjösatts.
-
Lyssnat på åsikter. Farledsavgifterna ska dras ned med 45 miljoner per år, något som Redareföreningen uppskattar.
-
Konceptfartyg. Snart ska man kunna stapla containrar under fartygets bostadsdel och brygga – ny idé från HHI lanserad på SMM i Hamburg.
-
"Utpressningsvarsel. " Gothenburg Roro har varslat 90 anställda om uppsägning sedan CLdN lämnar och flyttar till Logent.
-
Strömt. Färjan Mercandia IV kolliderade med en pir i Helsingborgs hamn under söndagskvällen och två personer skadades.
-
Växande grupp. Kalmar hamn är den senaste i raden att ansluta sig till Ostkusthamnar i samverkan.
-
Lång process. Falkenbergs hamn har stora problem med föroreningar och saneringen kan bli både dyr och långdragen.
-
Växer stadigt. Nytillskottet Discoverer gick direkt från varvet i Nordnorge till den engelska östkusten för att sättas i arbete på en vindkraftspark.
-
Back in business. Meyer Turku Oy är nu verklighet och säkrar order på två plus två kryssningsfartyg från TUI Cruises.
-
Fortsatt fight. Ett 20-tal anställda har ihop med ett okänt antal aktörer lagt ett bud på varvet, och har nu bjudits in till förhandlingar med ägarna.
-
Obemannat. DNV GL har utvecklat ett drönarfartyg uppges minska driftskostnaderna med stora summor sett över fartygets livstid.
-
Energistöd. Tre LNG-terminalprojekt har beviljats statligt stöd i Finland. Distribution till sjöfarten utgör en central del av verksamheten.
-
Gammalt fartyg. Viking Supply säljer av SBS Cirrus för att modernisera flottan.
-
"IMO måste agera. " Enligt ICS är typgodkännandet av utrustningen för rening av ballastvatten så otydligt att näringen inte vet vad som gäller.