Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Götaverkens dockor snart sålda

Det ser svårt ut att hitta någon som ska kunna driva Götaverken vidare konstaterar likvidatorn – dockorna väntas snart vara sålda.

– Hoppet är det sista som överger människan, och det gäller väl även en göteborgare, säger likvidatorn Morgan Hallén för Sjöfartstidningen och fortsätter.

– Men jag tror nog att det blir svårt för någon att driva vidare det nu.

Säljs i delar på nätet

På onsdagen berättade Sjöfartstidningen att en auktionsfirma, PS Onlineauktioner, har fått i uppdrag att auktionera ut maskiner, verktyg, material och dylikt till alla intresserade via en internetauktion. Men dockorna och de stora kranarna säljs inte där.

– Vi har under några månader haft ute dockorna och kranarna på världsmarknaden, säger Morgan Hallén.

Tio intressenter kvar

Enligt honom har det varit ett intensivt arbete, men nu har det kokats ner till en lista på cirka tio intresserade köpare som är delaktiga i en anbudskarusell.

– Och jag hoppas att vi ska ha kommit till ett avslut inom en vecka eller två, i vart fall vad det gäller dockorna. Men ingen av dem har visat intresse för att fortsätta verksamheten på varvet i Göteborg, säger Morgan Hallén.

Kommentarer

  • Anonymous

    Liknar rena rama Rolf allt ihop. Tag beslut och agera nu! Investera och behåll varvet!

  • Muhammed Alkarari

    Ta bort dom fula sakerna fran Goteborg.

  • Anonymous

    Konstigt att Reinfeldt i sin propagandafilm innan valet lovprisade thailändare som kommer till Sverige från andra sidan världen och startar thaimatvagnar på gräsmattor, och inte ger en enda svensk jobb, utan däremot konkurrerar ut de få svenska restauranger som finns.
    Att han sedan inte verkar bry sig ett dyft om att SAAB, Cityvarvet, Scania m.m. m.m. läggs ner eller säljs till utlandet är för mig helt obegripligt.
    Är det inte Sverige han ska styra över, och svenskarnas framtid han ska beakta?
    Det är väldigt synd att det läggs ner, det är inte långsiktigt hållbart att hela Sverige lever på bostadslån på kapital som trycks upp från ingenstans av Riksbanken på uppdrag av de privata bankerna.

    • Anonymous

      Nu är ju verkligheten något mer komplicerad i fallet med cityvarvet och saab.
      I varvsverksamhetn konkurerar man med varv kring östersjön där en lön på 5000 – 7000 kr per mån är normalt för en arbetare. Sedan tillkommer flera problem kring cityvarvet där miljöproblemet med miljögitet TBT är ett stort problem för en framtida.ägare. Ett annat problem är kommunens planer med stora bostads o kontorsområden i grańnskapet.

      När det gäller SAAB är det betydligt mer komplicerat eftersom det inte finns någon vettig att tillverka eftersom GM vägrqde samarbeta med vissa tilltänkta partner. Där skulle behövas många tiotals miljader innan det kan bli någon vettig egen bilproduktion i trollhättan frånsett mkndre legoprojekt i form av specialbilstillverkning eller utvecklingshjälp åt någon annan tillverkare.

      • Anonymous

        Cityvarvet marknadsförde sig som ett varv som gjorde bra jobb snabbt. I Frederikshavn finns Örskovs Varv som betalar högre danska löner, och de lever i hög välmåga.
        Ett statligt ingripande i fallet SAAB likt Frankrikes i fallet Peugeot med kloka förutsättningar vore möjligt, det är jag övertygad om. Kanske någon vill köpa Nevs, kanske Koenigsegg är intresserad fortfarande(?)

  • Anonymous

    Det är väl ändå något beskrivande när det finns så många intressenter men ingen vill stanna i Göteborg. Detta säger mig en hel del men frågan är om de som styr och bestämmer förstår? Vi glömmer bort Sverige bara alla andra har det bra.

  • Jan-Erik Mehtola

    Dags att komma till ett avslut nu. Göteborg faller inte med detta.

  • Anonymous

    Låt Dockorna ska stanna, alla så jävla snabba och sälja allt!

  • Muhammed Alkarari

    Ingen vill satsa pengar i varven i Göteborg darfor dom ar olönsamma.
    Svarare ar inte detta problem.
    Varven har alltid varit en ful fasdad till Goteborg.
    Jamnfort med Stockholm har alltid Goteborg sett ut som en ful smutsig stad.
    Bort med varven och bygg snygga byggnader dar.

    • Anonymous

      Det räcker att titta på Göteborgs framtida stadspmanering för kringliggande områden. Då förstår man att ingen större varvskoncern vill driva det vidare på den platsen.

  • Jerry B

    Gör som Muhammed säger: stäng hamnen och asfaltera Göta Älv så blir att bra. Stor yta att bygga på och inga broar att oroa sig för.

    • Anonymous

      Hamnen är aktivare än någonsin.. Det är bara att verksamheten har flyttat ytterhamnarna. Den omvandlingen har skett i dom flesta större hamnstäder. Vill stat och kommun ha ett varv måste man erbjuda en fungerande plats i t.ex Arendal. Där kan varvet samsas med hamnverksamhet och tung industri.. Där kan man bullra 24 timmar per dygn 7 dagar per vecka. Jag tror tyvärfunka måste välja bostäder eller varv. Båda kommer inte att funka. När det gäller älven så är den en stor tillgång för centrum om man gör snygga gångbroar mellan centrum och gamla varvsområdet och frihamnen. Nu när Stena flyttar till Majnabbe finns alla förutsättningar att binda samman hela området kring älven och göra det en tillgång för Göteborg. Generellt tillför inte reparationsverksamhet så mycket till utvecklingen. Det är istället sånt som nyprodiktionsverksamhet med tillhörande forskning och produktutveckling.

  • Dag H

    Varvet med sina flytdockor har alltid varit en vacker bild av ett levande Göteborg

    • Jan-Erik Mehtola

      När det låg båtar i dom, ja. Men tomma rostiga dockor, nej.

  • Anonymous

    varför går inte Stena in och köper upp varvet

  • Anonymous

    Jerry sök dig till andra sidor! och sköt dina kommentarer med förnuft

  • Anonymous

    Morgan Hallén, kan väl vänta in resultatet från förhandlingen och låta alla inventarier stå

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.