Sandinge Bogsering och Sjötransporter äger de fyra pråmarna som byWatertruck chartrar.

Fotograf: CMP

Kategori: Hamn/Logistik | Politik | Regelverk

Kanske första inre vattenvägen

Den planerade pråmtrafiken över Öresund blir sannolikt Sveriges första inre vattenväg. Det säger rederiet byWatertrucks ägare, Thomas Lindblad.

EU:s direktiv 2006/87/EG om inre vattenvägar, som Sveriges riksdag beslutade om i november 2013, kan gälla för det nya rederiet byWatertruck.

Ännu oklart om regler

Här har hittills så kallade havssjöfartsregler gällt för all fartygstrafik, men i och med att lagändringarna trädde i kraft i september 2014, ska EU:s regler börja införas.

Thomas Lindblad vet dock inte om trafiken med pråmskyttlarna kan räknas som inre vattenvägar.

– Nej, vi hoppas att det kan bli så. Men än så länge vet vi inte om Öresund räknas som inre vattenväg.

Kilometerskatt

Han hoppas också på att regeringen ska göra verklighet av löftet att införa kilometerskatt för lastbilar, vilket skulle göra pråmtransporterna över Öresund ännu fördelaktigare.

– Malmö hamn byggs dessutom ut med schaktmassor från Citytunneln och på det nya jätteområdet kommer flera industrier att etablera sig. De kommer att behöva effektiva exportmöjligheter med en högre frekvens än det enda containerfeederanlöp i veckan som Malmö hamn har idag, säger Thomas Lindblad.

Pråmarna är klara

Han tillägger att containrarna ska rullas ombord på pråmarna, vilket gör lastningen effektiv.

Idag ligger två av pråmarna i Norge och två i Göteborgs frihamn, utanför hamnskjul 107.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.