CMP startar ett rederi med pråmskyttlar över Öresund. Rederiet är svenskt, startar i mars och har namnet byWatertruck. Initiativtagare är Thomas Lindblad, tidigare vd för Svitzer Skandinavien.
Tanken med det nya rederiet är att knyta ihop de två hamnarna i Copenhagen Malmö Port, CMP. Johan Röstin, vd för CMP, nappade på Thomas Lindblads idé och CMP blir byWatertrucks ansikte utåt. Och tunga finansiär.
– CMP gör satsningen och jag är med och levererar det praktiska och utrustningen. Det här är ett sätt för CMP att stärka sin strategi att vara en hub för Öresund och Östersjöområdet, säger Thomas Lindblad till Sjöfartstidningen.
Fyra pråmar
Utrustningen består av fyra pråmar och en pushbogserbåt som chartras in från Sandinge Bogsering och Sjötransport i Lysekil.
– Två eller tre av pråmarna ska gå med containrar och en eller två med torrbulk, som exempelvis biobränsle eller grusmassor, säger Thomas Lindblad.
Han framhåller att pråmtrafiken ska göra CMP och framförallt Öresund mer hållbart ur miljösynpunkt.
– Miljön sparas också eftersom containrarna tar sjövägen i stället för att fastna i trafikstockningar genom Malmö på väg till Köpenhamn. Pråmskytteln ska göra containertransporterna enklare och kostnadseffektivare.
Bra för kunderna
Han framhåller också att skytteln ska vara ett bra alternativ för hamnens kunder.
– De kan växla mellan våra terminaler och utnyttja det som för tillfället är bäst. Till exempel när det gäller tomma containrar och fraktpriser.
Idag är pråmarna och bogserbåten svenskflaggade, men Thomas Lindblad kan inte lova att de kommer att fortsätta vara det.
– Jag hoppas det, men vi vet inte ännu. De kommer i vilket fall som helst att vara flaggade i Skandinavien.
Kommentarer
ola
Kul. Och lycka till, om det blir svenskar ombord vill säga?!
Andreas Åsenholm
Fantastiskt ! Lycka till !
Ingvar Bergman
Förlåt, men det här förstår jag inte. Om pråmarna skall köra bulkvaror typ grus etc lokalt mellan regionerna, så är det begripligt, Men containers ? Om inte det också är en lokal företeelse med containers lokalt ägda, utan att det handlar om ’sjö’-containers ägda av linjerederierna och fraktade med feederlinjer (typ Unifeeder) enligt konossement (fraktbrev) till/från Köpenhamn eller Malmö, då frågar jag mig; skall Unifeeder lägga ner det enda Malmö-anlöpet i veckan och använda byWatertruck för att klara sitt åtagande mot linjerederierna ? Någon annan användning av pråm för denna typ av trafik, ser jag inte.
Lite mer kött på benen vore önskvärt.
Roland Wihlborg
Fantastiskt! hoppas att det blir Svenskt flagg även i framtiden. Lycka till!!!
Före detta Broströms
Ägarna av pushbogseran har redan personal. Var skulle det nya personal behovet på ombordsidan
uppstå?. I kort sjöfart blir det mycket omlastnings tid. Dvs dyrt för slut kunden. att köra grus från bergtäckt på Lastbil för att sedan omlasta tja. Och Flaggad i Skandinavien ? Färöarna tillhör väl Danmark. jo och antalet besättning var hur många ?
Anonymous
Jo det blir ju säkert Färöisk, så visst skandinavisk. MEN VILKET betyder ”bekvämlighets” besättning. Öst stat eller philippinsk
Anonymous
Man säger färisk, samt filippinsk. Alla bokstäver små.
Bekvämlighetsbesättning; menar du låglönebesättning? Besättning brukar inte kallas bekväm.
Anonymous
Lennart Sandinge!
Mannen bakom Det Norska bogserbåts bolaget som startade i Göteborg för något år sedan. ”Upp som en sol, ner som en pannkaka,”
Hoppas vi skattebetalare skall slippa betala denna gången !
Anders Larzon
Anonymous
Nu får du allt förtydliga dig Anders, vad var det skattebetalarna fick betala med Boa?
Att Boa inte hade den uthållighet i verksamheten som dom först hävdade kan väl heller inte vara Sandinges fel, hans pengar hade inte räckt långt i den affären men det ruskade nog om konkurenterna (dvs Svitzer) lite!
Anonymous
Lycka till! Alltid skoj med ett nytt svenskt rederi. Det visar att branchen inte är helt död i vårt land.
Teknisk Chef
Ja om man jämför små saker som Styrsö bolaget med fornstora dagars Argonaut Tankers eller dom sista ICB eller Front Line och tycker att ni snackar shipping. T.ex ICB Svensk flaggade m/t Vanadis var på 280.000 dwt och det är nog sista gången det fanns ULCC för Svensk Sjöfolk world wide fart.
Klockan är redan fem över tolv i svenk shipping och har varit så ett bra tag.