Stor dag. När Världssjöfartens dag firades på torsdagen delades IMO Award for Exceptional Bravery at Sea ut.
Nyheter
-
-
Svensk flagg. Thun Venern är det tredje av sex fartyg i samma serie för rederierna inom Gothia Tanker Alliance.
-
Sniffer. En sniffer är nu i bruk på Öresundsbron och ska hjälpa Transportstyrelsen att åtgärda fusk med alltför hög svavelhalt i bränslet.
-
Inget avtal. Förhandlingarna mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar resulterade inte i något avtal.
-
Nytt försök. Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet återupptar i dag förhandlingarna om att teckna centralt kollektivavtal, på Hamnarbetarförbundets begäran.
-
Rymdresor. Stena Freighter har sålts till rymdföretaget Blue Origin och ska i framtiden agera avfyrnings- och landningsplattform.
-
Farliga partiklar. Kryssningsindustrin orsakar extrema luftföroreningar på populära semesterorter i Medelhavet. Santorinis luft är direkt hälsofarlig, enligt miljöorganisationen Nabu.
-
Vatten efterfrågas. För att fartyg ska kunna gå fullastade på Vänern behöver det komma rejält med regn.
-
Prioriterar långtidsarbetslösa. Vi har ambitionen att fortsätta ge sjöfartsbranschen effektiv matchning, säger Arbetsförmedlingens Eva Wettermark apropå förra veckans nyhet om AF Sjöfart.
-
Många nybyggen. ISL:s årliga rapport visar att kryssningsmarknaden växer kraftigt, vilket även återspeglas i orderboken för nbybyggen.
-
Stora skador. Enligt Lighthouse postdoktor Marta Gonzalez-Aregall kan hamnkonflikten i Göteborg få oåterkalleliga skador.
-
Ombyggd. Finlands statliga färjerederi Finferries har låtit konvertera en dieseldriven linfärja till eldrift.
-
Nordic-möte. I år träffades de nordiska skeppsmäklareförbunden i Helsingfors.
-
Minskade anslag. AF Sjöfart kommer inte längre att ge arbetssökande sjöfolk hjälp med fortbildning. Sjöbefälsföreningen är kritisk.
-
Fokus på sjöfart. Nyblivne KD-riksdagsledamoten Hampus Hagman vill inrätta ett sjöfartsråd och se ett förenklat tonnageskattesystem.
-
Somnade. Befälhavaren ombord på BBC Lagos döms till fängelse efter sommarens grundstötningen utanför Helsingborg.
-
Nytt nummer. I nummer 8 av Sjöfartstidningen kollar vi läget för eldrift av fartyg, skådar bortom ”the sulphur cap” och lär oss ett nytt sätt att boka sjöfrakt.
-
Blåslagen. En Stena Line-anställd hamnade i vattnet i samband med att Stena Germanica lade till på tisdagsmorgonen.
-
Nyförvärv. Rederi Ab Nathalie i Åbo köper sitt fjärde fartyg som inleder trafik på Saimen.
-
Genombrott. Internationella riktlinjer för metanol som fartygsbränsle är snart verklighet, vilket underlättar för redare som vill pröva det miljövänligare bränslealternativet.
-
Populär linje. Antalet passagerare på Wasalines linje mellan Umeå och Vasa ökar.
-
Det gröna alternativet. Byggbolaget Lindbäcks transporterar nu husmoduler vattenvägen mellan Piteå och Malmö.
-
Ny på linjen. Stena Line utökar sitt utbud på linjen Göteborg–Frederikshavn med ropax-färjan Stena Vinga.
-
Samarbete. Sedan årskiftet kräver flaggstater och oljebolag att personalen är utbildad för LNG-framdrift. Något som Chalmers nu försöker möta.
-
Nytt fartyg. Det nya finländska rederiet Aalto Shipping köper sitt tredje fartyg.