Nytt hamnstopp. Stena Line börjar anlöpa Karlskrona på sin fraktlinje Liepaja–Travemünde.
Nyheter
-
-
Under segel. Vinden har använts som energikälla för fartyg i tusentals år. Nu riktas blickarna åter på denna förnybara och utsläppsfria resurs.
-
Sjöfartshistoria. När Stockholm körde in i Andrea Doria den 25 juli för 64 år sedan stod Sten Johansson från Kungsbacka i masten som utkik.
-
Går inte vidare. Avsiktsförklaring med finskt varv sägs upp på grund av coronapandemin.
-
Sjöfartsstöd. Efter formellt beslut från regeringen är nu allt klart kring det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet.
-
Fuskande arbetsgivare. Ett samtal med Seko Sjöfolks Mikael Lindmark, som i våras bidrog till att 60 sjömän som drev vind för våg utanför Spanien kunde åka hem.
-
Nyförvärv. NOS utökar sin M-klass med ytterligare två CTV.
-
Nummer fem. Med det femte nybygget Thun Lundy är samtliga fartyg i Thun Tankers L-klass nu levererade.
-
På skithuset. På ett fartyg är toaletterna ett system som bara måste fungera, men på färjor är stopp i vakuumsystemen vardag. Inredningsreparatören Claes Ekeroth har plockat ur både spritflaskor och underkläder från Stena Danicas rör. Martin Persson på Finnfellow fixar flödet i systemet med isbitar.
-
Förbifart. Wagenborg Shipping öppnar ny roro-linje och undviker transporter genom Stockholm.
-
Simulatortest. Kryssningsrederiernas intresse för att göra anlöp i Stockholm är ständigt växande. Men fartyg över 245 meter som aldrig varit i Stockholm tidigare måste genomgå tester i flera steg.
-
Regellättnader. Polisen har gjort en kovändning när det gäller utländska sjömäns rätt att gå i land. Från och med lördag är det återigen tillåtet för utländska sjömän att gå i land i en hamns huvudort.
-
Uppsägningar. Det blir totalt 299 av de tidigare 450 anställda som varslats på Tallink Silja som nu får lämna sina jobb. Merparten är ombordanställda färjorna Silja Symphony och Galaxy.
-
Nedläggning. Under fredagen kom beskedet att Birka Cruises lägger ner sin kryssningsverksamhet, det som en konsekvens av coronpandemin.
-
Utbildning. Erik Thun AB gör sin största satsning hittills i utbildning av sin personal genom att ta i bruk utbildningsplattformen Seably.
-
Tunga tider. I en ny rapport som Trafikanalys presenterade under torsdagen framkommer dystra konsekvenser av coronapandemin för sjöfarten.
-
Bränsleteknik. För tre år sedan började Börjessons Charterbåtar att köra med HVO100 i sin största passagerarbåt. Nu gör en osäkerhet om skattereglerna att framtiden för bränslet ser betydligt mörkare ut.
-
Sommaruppehåll. Efter detta nyhetsbrevet gör vi ett sommaruppehåll i utgivningen. Men kika ändå in på vår webb www.sjofartstidningen.se då och då eftersom vi kommer att publicera sommarläsning även under juli månad.
-
Nybygge. Under tisdagen påbörjades bygget av det första av Terntanks två LNG/LBG-drivna biobränsletankfartyg med hybridbatterisystem på varvet China Merchants Jinling.
-
Inreseförbudet. Utländska sjömän får inte gå iland i Sverige för annat än hemresor eller arbete på fartyget vid kaj. Det trots att exempelvis lastbilschaufförer får resa fritt. Nu förklarar nationella gränspolischefen Patrik Engström för Sjöfartstidningen hur rutinerna togs fram.
-
Fartygsaffär. Tallink Group förstärker sin flotta genom att köpa ropaxfartyget Sailor från Navirail för 8,5 miljoner euro.
-
Nybygge. Bygget av Viking Lines nya färja för linjen mellan Åbo och Stockholm rullar på. Nyligen sattes fartygets sista block på plats på varvet i Kina.
-
Belöningar. Mitt ute på Atlanten fick makarna Annika och Thomas Svensson ett nödanrop på radion. Nu har de belönats för den hjälteinsats som de sedan gjorde.
-
Nybyggen. Bygget av de båda förlängda ropaxfärjorna av E-flexertyp för Stena Line har nu börjat på varvet i Kina. Beräknad leverans är under 2022.
-
Pionjärer. Göteborg kan bli första hamn i världen med infrastruktur för transport av flytande koldioxid. Genom en förstudie med fem andra aktörer ska möjligheten att transportera två miljoner ton koldioxid per år utredas.