Sjösättning. Ferus Smit har döpt och sjösatt produkttankern Thun Blyth vid sin anläggning i Leer, Tyskland. Under måndagen firade Thun Tankers genom ett digitalt event.
Nyheter
-
-
Läggs upp. Silja Serenade är olönsam på linjen Helsingfors–Riga och ersätts av Baltic Queen.
-
Inre vattenvägar. Mälarpendeln är ett nytt samarbetsprojekt för att flytta över gods från land till sjö.
-
Ny hamn. Avtal med skogsbolag tillför ytterligare en bogserare i Rundvik Rederis flotta.
-
Kryssningsfartyg. På torsdag kommer de båda kryssningsfartygen Norwegian Bliss och Norwegian Encore att ankra utanför Göteborg. Fartygen ska in till Skandiahamnen under helgen för att genomföra besättningsbyten.
-
Varsel. Närmare 80 personer på Viking Lines kryssningsfärja Viking Cinderella riskerar sina jobb eftersom rederiet har för avsikt att varsla om uppsägningar.
-
Kritik. Föreningen Svensk Sjöfart kritiserar det omställningsstöd som regeringen har föreslagit för att hjälpa företag som drabbats ekonomiskt av coronakrisen. Enligt föreningen kan stödet i sin nuvarande utformning inte ges till svenska rederier.
-
Mässor. Istället för att ställa in satsar nu Svenskt Marintekniskt Forum på att arrangera en digital sjöfartsmässa, det tillsammans med Skärgårdsredarna.
-
Omorganisation. Totalt 110 anställda inom Viking Lines landorganisation i Stockholm och Kapellskär blir berörda när rederiet inleder en omorganisation. Rederiet utesluter inte uppsägningar.
-
Feeder. Helsingborg är ny hamn på X-Press Feeders slinga som går tur och retur Hamburg.
-
Byggnationen igång. Donsötanks nybygge i Kina börjar nu sektion för sektion växa på stapelbädden vid varvet i Kina.
-
Varsel. Coronapandemin har skapat stora problem för Forsea. I ett nytt sparpaket vill rederiet reducera personalen med 70 personer.
-
Halvårsrapport. Viking Line gjorde ett kraftigt försämrat resultat första halvåret i år, jämfört med 2019. Det framgår av bolagets halvårsrapport. Skälet uppges vara coronapandemin.
-
Nya lotsbåtar. Sjöfartsverket har inlett ett arbete med att upphandla tre nya lotsbåtar för västkusten. Förhoppningen är mer klimatsmarta fartyg, men trots det är eldrift uteslutet.
-
Strategiska mål. Sjöfartsverket har tagit fram en strategi för hur de svenska farlederna ska utvecklas till år 2030.
-
AD-dom. APM Terminals var inte skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om förändringar i arbetsuppgifter. Men de borde ha samverkat, enligt Arbetsdomstolen (AD).
-
Vraksanering. Olja i vraket efter roro-fartyget Finnbirch som förliste 2006, har under åratal varit ett stort miljöhot i Östersjön. Under onsdagen påbörjades arbetet med att få upp den sista oljan.
-
Stereotyp bild. Har du provat att bildgoogla ”kvinnlig sjöman”? Ett fotoprojekt som drar igång under hösten ska förändra den stereotypa bilden av sjömän.
-
Container. Rederierna Cosco och CMA CGM har under sommaren startat nya containerlinjer som kopplar ihop Sverige med kontinenten och resten av världen.
-
Halvårsrapport. Göteborgs hamn meddelar att godsvolymerna ökar i flera segment, coronapandemin till trots.
-
Ökad konsumtion. Starkare delårsresultat för Concordia Maritime trots volatil marknad med både höga och fallande rater.
-
Kryssningsfartyg. Boende i skånska Barsebäcks hamn fick en annorlunda syn när de klev upp under onsdagsmorgonen. Kryssningsfartygen Norwegian Bliss och Norwegian Encore låg på redden.
-
Utredning. För att stärka specialsjöfarten under svensk flagg krävs regeländringar inom flera områden. Den slutsatsen drar Transportstyrelsen i en rapport till regeringen.
-
Fraktvolymer. Det stora tappet av passagerare har blivit smärtsamt för Stockholms hamnar. Men trots ett jättetapp inom både färjesjöfart och kryssning så har godsvolymerna hållit i sig.
-
Kryssningsfartyg. Under måndagen kom säsongens första kryssningsanlöp med passagerare till Sverige. Det i form av två fartyg från tyska Tui Cruises som kom till Stockholm. Förklaringen är det norska kryssningsstoppet.