Problemfartyg. I mars anlände Göteborgs universitets problemkantade forskningsfartyg Skagerak till Nya Varvet, fem år försenad. Nu börjar arbetet med att rätta till de 350 felen. Samtidigt pågår en upphandling av ett nytt varv.
Nyheter
-
-
Besättningsbyten. Fortfarande sitter hundratusentals sjömän fast ombord på fartyg runt om i världen på grund av svårigheter att genomföra besättningsbyten under coronapandemin, och minst tio självmord bland besättningsmän har konstaterats. Men för de svenska sjömännen är problemet nästan helt löst.
-
Utökad trafik. Destination Gotland, Viking Line och Tallink Silja ökar nu sin kapacitet inför sommaren, det som en konsekvens av de förändrade reserestriktionerna. Stena Line har däremot satt spiken i kistan för linjen Trelleborg–Sassnitz.
-
Fortsättning. När Försörjningsberedskapens coronastöd för samhällsviktig sjöfart på Finland upphör den 18 juni tar Traficom över.
-
Belöningsdagen. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus har beslutat att helt ställa in belöningsdagen för 2020. Orsaken är coronapandemin. De belönade firas i stället nästa år.
-
Det bästa. Stefan Sedersten vill ta vara på det bästa från två företagskulturer i nya Berg Propulsion.
-
Hallå där! Vi ringde Magnus Boström på Sjöfartshögskolan i Kalmar, som just har spikat sin avhandling om komplexiteten i isbrytningsoperation.
-
Säkert resande. Den svenska färjesjöfarten har tagit fram en gemensam standard för säkra resor när regeringens restriktioner för inrikes resande upphävs i morgon, den 13 juni.
-
Lättnader. Regeringen föreslår ytterligare regellättnader för att underlätta för sjöfarten under coronapandemin.
-
Sommartrafik. Med start 10 juli drar Tallink Silja igång kryssningar till Visby från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfärjan Silja Symphony.
-
Innovation. Stena Bulk har tagit fram en helt ny prototyp för ett tankfartyg kallat IMOFlexMax. Solceller i kombination med fällbara rotorsegel ska minska utsläppen med mellan 25 och 45 procent.
-
Steel cutting. Under måndagen påbörjades bygget av Finnlines första nya hybridfartyg på Nanjing Jinling shipyard i Kina. Planerad leverans är i början av nästa år.
-
Namninsamling. I dag tisdag lämnade Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen över sitt upprop för att rädda sjöfarten till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Sedan uppropet startades har regeringen med Centerpartiet och Liberalerna lagt förslag om att tillfälligt bredda sjöfartsstödet, men det krävs fler åtgärder menar de fackliga organisationerna.
-
Överflyttning. Sjöfartsverket inrättar Sjöfartsrådgivaren. Syftet är att stimulera överflyttning av gods från land till sjö.
-
Ökad export. I Göteborgs hamn har antalet exporterade fordon börjat öka igen efter den dipp som orsakades av coronapandemin.
-
Ekonomi. Sjöfartsverket har beslutat att skjuta på de avgiftshöjningar som planerats ske i början av 2021. Orsaken är coronapandemin.
-
Comeback. Efter att ha legat stilla sedan i slutet av mars har Stena Line beslutat att sätta Stena Danica i trafik igen mellan Göteborg och Frederikshavn.
-
Regeringsbeslut. Föreningen Svensk Sjöfart tror att ett regeringsbeslut om det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet kommer före semestrarna. Men det finns osäkerhetsmoment.
-
Direkttrafik. Genom att öka frekvensen i sin roro-trafik räknar Wagenborg Shipping Sweden med en ökning av trailerskeppningar direkt till Stockholmsregionen.
-
Tvära kast. Förändringarna i reserestriktionerna runt Östersjön innebär att den efterfrågade kapaciteten på färjorna ökat. Det har fått både Tallink Silja och Stena Line att göra nya förändringar.
-
Omvärlden öppnar. Allteftersom reserestriktionerna förändras börjar färjerederierna att dra igång sina linjer igen. Men det sker med begränsad kapacitet för passagerare och med många nya rutiner på fartygen. Men Sverige står fortsatt utanför.
-
På remiss. Regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna har tagit fram ett förslag om ett tillfälligt anpassat sjöfartsstöd, som även ska gälla anställda på fartyg som tas ur trafik.
-
Miljöarbete. Under 2019 minskade Stena Line utsläppen av koldioxid både totalt och per transporterat ton ombord på fartygen, uppger företaget i sin senaste hållbarhetsöversikt.
-
Satsar. En ombyggd pråm blir ny utbildningsanläggning när Safetygruppen & Navigationsgruppen Sverige AB flyttar från Långholmen till Frihamnen i Stockholm.
-
Affär. Produkttankern Vinga Safir är såld till Väderö Tank och hon överläts förra veckan i Falkenberg till den nya ägaren.