Skagerak vid kaj i Nya Varvet i augusti förra året, strax före bogseringen ner till Falkenberg.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Specialfartyg | Skeppsbyggnad

Skagerak ute på provturer – leveransen närmar sig

Efter flera års försening närmar sig nu leveransen av Göteborgs universitets problemtyngda forskningsfartyg Skagerak. I förra veckan inledde fartyget provturer utanför Falkenberg.

I mars förra året anlände Skagerak till Nya Varvet i Göteborg efter att ha bogserats från det polska Nautavarvet i Gdynia. Fartyget beställdes 2013 och var förra året redan fem år försenat, men trots det långt ifrån färdigt för att sättas i drift för Göteborgs universitet. Projektet har kantats av olika problem och byggmissöden. När fartyget kom till Sverige fanns 350 fel ombord av olika komplexitet, men som alla krävde åtgärd. Största problemet handlade om framdriften och de frekvensomriktare som ska leverera rätt spänning till elmotorerna.

”Just nu är vi ganska lyckliga. Vi har varit ute några dagar nu och så här långt verkar allt fungera”

Göran Hilmersson, dekan för Naturvetenskapliga fakulteten och ordförande för styrgruppen för fartygsprojektet.

Kör för egen maskin

För att få ordning på Skagerak upphandlade universitetet Falkvarv och i augusti 2020 bogserades fartyget till Falkenberg för färdigställande. Sedan dess har arbetena pågått ombord och i förra veckan inleddes de första provturerna.

– Just nu är vi ganska lyckliga. Vi har varit ute några dagar nu och så här långt verkar allt fungera, säger Göran Hilmersson, dekan för Naturvetenskapliga fakulteten och ordförande för styrgruppen för fartygsprojektet.

Fick lägga om akterdäcket

Förutom att åtgärda framdrivningssystemet och byta ut de strulande frekvensomriktarna, så har fartygets alla lås och dörrar setts över. En del installationer ombord har hunnit bli fem år gamla och har därför varit i behov av översyn och att trimmats in på nytt. Dessutom har fartygets akterdäck i trä lagts om eftersom det redan hunnit bli uttjänt.

– Det berodde på att man valt att lägga ett skräpdäck provisoriskt och nu har det hunnit bli murket så det var inget konstigt egentligen. Men sedan har vi så klart hittat andra grejer som vi inte räknat med att behöva göra. Det har varit problem med ventilationen och nu det sista hade vi problem med en av länspumparna som var felkonstruerad så den behövde byggas om. Det har varit en del grejer som dykt upp, men det mesta har löst sig, säger han.

Går tyst och vibrationsfritt

Göran Hilmersson har inte själv varit med under testturerna, men rapporterna som han fått till sig har varit positiva.

– De som är ute och kör säger att det går väldigt tyst och vibrationsfritt så det känns lovande, säger han.

Testerna av fartyget fortatte under måndagen. Målsättningen är att fartyget ska vara levererat till Göteborgs Universitet strax efter midsommar. 

– Sedan kommer det att vara lite småjobb som vi behöver fixa under sommaren, men tanken är att vi ska kunna köra ut på expeditioner under sensommaren och hösten, säger Göran Hilmersson.

Behöver installera ny thruster

Dock kommer fartyget att behöva gå på varv igen redan till vintern för ytterligare arbeten.

– Vi behöver ta in henne i docka för att installera en thruster till, men det har vi vetat ganska länge. Det behövs eftersom hon måste kunna ligga helt stilla och det kan hon inte nu eftersom det saknas en propeller i sidled. Men vi ska upphandla detta i höst och förhoppningsvis kan den installeras under vintern eller tidig vår, säger han.

Arbetena i Falkenberg har hållit den förväntade tidsplanen. Dock har arbetena blivit något dyrare än vad som var tänkt från början efter det att universitetet tog över fartyget från det polska varvet.

– När vi tog över henne räknade vi med cirka 200 miljoner kronor, men ganska snart kom vi fram till att det inte skulle gå. Jag har ingen exakt uppfattning nu, men inklusive den här extra thrustern har vi runt 230 miljoner som målbild. 

Nya Varvet i Göteborg kommer att bli fartygets hemmahamn. Planen är att fartyget ska döpas i oktober.

– Coronaproblematiken gör att det blir en ganska liten tillställning, men tanken är att kungen och drottningen ska vara med, säger Göran Hilmersson.