Wasalines nya färja Aurora Botnia under den första provturen.

Fotograf: RMC / Wasaline

Kategori: Skeppsbyggnad | Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Ytterligare försening av Aurora Botnia

Wasalines nya bil- och passagerarfärja Aurora Botnia kommer att levereras i mitten av juli i stället för i juni. Det meddelar nu varvet RMC i Rauma. 

Bygget av Aurora Botnia är just nu inne i slutfasen vid varvet Rauma Marine Constructions (RMC) i Rauma och nyligen var fartyget ute på en första sea trial. Men nu meddelar varvet att leveransen av fartyget kommer att ske något senare än tidigare aviserat. Färjan kommer att överlämnas till rederiet i mitten av juli.

– Aurora Botnia är en nästa generations bil- och passagerarfärja som kan använda LNG, el och i framtiden även biogas som bränsle. Förberedelserna för denna innovativa bränslelösning har tagit mer tid än väntat, vilket har resulterat i att leveranstidpunkten justerats till juli månad, säger Jyrki Heinimaa, verkställande direktör för Rauma Marine Constructions, i ett pressmeddelande. 

Andra förseningen

Det är andra gången som leveransen skjuts fram. Tidigare var maj den planerade leveransmånaden, men på grund av coronavirussituationen med bland annat ett större utbrott på varvet i februari gjorde att varvet i mars kom överens med rederiet om leverans i juni. Men nu flyttas det datumet alltså fram till mitten av juli.

Enligt varvet försäkrar den nya tidtabellen att RMC kan avsätta tillräckligt med tid för förberedelserna för  bränslelösningen i färjan och samtidigt säkerställa en coronasäker arbetsmiljö på varvet.

Inga kompromisser med säkerheten

– Vi beslöt redan i mars tillsammans med färjans beställare att det viktigaste är att hålla antalet personer som arbetar med att slutföra fartyget inom coronasäkra gränser. Vi har hållit fast vid detta beslut och coronasituationen på varvet har förblivit lugn. I och med att färjan överlämnas i juli kan vi slutföra vårt arbete och samtidigt säkerställa att fartyget överlämnas utan att behöva kompromissa med säkerheten, säger Jyrki Heinimaa i pressmeddelandet.

Nästa fas i arbetet med färjan blir ytterligare en provtur som kommer att fokusera på att testa fartyget under LNG-drift.

Aurora Botnias kapacitet blir 800 passagerare och hon får en fraktkapacitet på 1.500 filmeter. Nybygget ska ersätta den nuvarande färjan Wasa Express på linjen Umeå–Vasa.