Blågult. Rederi med svenskflaggat roro-fartyg berömmer det krisdrabbade reparationsvarvet i Göteborg och vill fortsätta att docka sitt fartyg i staden.
Arkiv
-
-
Försöksprojekt. Samtliga lastbilsförare som anländer med Tysklandsfärjan måste nu testa nykterheten innan de får köra vidare.
-
Bättre för sjöfolket. ILO:s nya konvention är önskad av alla parter inom sjöfarten, men det är en komplex omställning för många.
-
Granskning pågår. Scandlines och Stena Line kräver att EU utreder om Öresundsbrokonsortiet använt statsunderstödet till att snedvrida konkurrensen.
-
Slopa farledsavgifterna! Det kräver Finlands största allmänna hamn HaminaKotka, som befarar att svaveldirektivet innebär att transittrafiken glider över till baltiska hamnar.
-
Statsmannalik begravning. I en närmast fullsatt kyrka tog familj, släkt, vänner och kollegor farväl av den store fiskarpojken från Donsö.
-
Trafikökning. Viking Grace har vind i seglen, Viking Cinderella testas på Finska viken och två färjor byter flagg.
-
Inga personskador. Ett förmodat tekniskt fel gjorde att Älvsnabben tappade styrförmågan och körde in i Stena Germanica.
-
Nära konkurs. Efter tre förlustår i rad tvingas Göteborgsvarvet banta kostymen rejält och säga upp 74 anställda.
-
Ultrasnabb katt. Katamaranen Francisco är oslagbar i fart, åtminstone enligt byggvarvet Incat.
-
Sparar miljoner. Nya moderna fartyg och ett nytt operationellt kontrollsystem har lett till stora bränslebesparingar och miljövinster.
-
Gör tummen ned. Anser att EU:s förslag till nya gemensamma hamnregler strider mot subsidiaritetsprincipen.
-
Oroande utveckling. Ny rapport visar att kampen mot de somaliska piraterna gett resultat, samtidigt som problemen på Afrikas västkust ökar.
-
Teknologiutbyte. Ryskt varv ska lära sig bygga LNG-fartyg med hjälp av koreansk och fransk expertis.
-
Haka på. Redareföreningen uppmanar Sveriges regering att följa sina kollegor i Finland och inte trycka på för ett ensidigt införande av NECA i Östersjön.
-
Ökad konkurrenskraft. Från och med nu kommer fler fartygstyper än bara last- och passagerarfartyg att kunna få sjöfartsstöd.
-
Osäker lönsamhet. Frågan är om nyheten att en konkurrent till Panamakanalen ska byggas i Nicaragua ska tas på allvar.
-
Följer handlingsplanen. Regeringen har nu överlämnat propositionen om att införa EU:s regelverk om inre vattenvägar.
-
Svavelrening. Tre scrubbrar från Alfa Laval ska installeras på DFDS fartyg. Fortfarande inget totalt genombrott för scrubbertekniken.
-
Stormakt. Arbets- och näringsministeriet i Finland siktar högt och vill utveckla landet till en "stormakt när det gäller arktiskt kunnande".
-
Förundersökning inledd. Arbete pågår med att länsa in olja som läckt från ett fartyg i vattnet utanför Stockholms Bulkhamn i Stora Vika.
-
Ny utrustning. DG Diving Group siktar på den europeiska marknaden med sin nya utrustning för bottenrengöring av fartyg.
-
Osannolik haverihistoria. Skeppskock överlevde två och ett halvt dygn instängd i havererat fartyg som lagt sig upp och ned på 30 meters djup.
-
Ny variant. MRM-kurs med samkörning av brygg- och maskinrumssimulatorer ny giv på Chalmers.
-
Krympande arbetsmarknad. Den svenska utflaggningen drabbar matroser speciellt hårt, framgår det av Arbetsförmedlingen Sjöfarts senaste prognos.