Fotograf: Stefan Nilsson / Motorförarnas Helnykterhetsförbund

Kategori: Hamn/Logistik | Säkerhet

Alkobommar på plats i Göteborg

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd invigde på tisdagen försöksprojektet med så kallade alkobommar på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. I minst en månad framåt måste alla lastbilsförare från Tysklandsfärjan göra ett utandningsprov innan de får köra vidare. 

Alkobommarna på Tysklandsterminalen är ett pilotprojekt som har initierats av Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) och görs i samarbete med bland annat polisen, Trafikverket, Tullverket och Stena Line. Projektet kommer att pågå i fyra till sex veckor.

– Varje år dör människor i olyckor som är orsakade av alkohol och droger. I många fall skulle tragedier kunna undvikas genom utandningstest, och eftersom tunga fordon, såsom lastbilar, kan vålla stor skada vid en trafikolycka är jag väldigt positiv till det arbete som nu startar, sade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vid invigningen. 

Långvarig kampanj

MHF har länge arbetat för att alkobommar ska installeras vid landets alla färje- och hamnterminaler – ett arbete som intensifierats allt sedan den tragiska olyckan i Skåne 2004, då fem personer omkom efter att blivit påkörda av en kraftigt berusad långtradarchaufför som anlänt med färjan till Trelleborg. 

Nu hoppas man att de automatiska nykterhetskontrollerna ska innebära ett nytt sätt att enkelt och snabbt kontrollera nykterheten hos förare i många olika sammanhang.

– Hamnar kan vara starten för att introducera liknande lösningar på andra platser som till exempel polisens kontrollplatser vid stora vägar, därför blir den kommande utvärderingen av försökets genomförande och resultat riktigt intressant, säger Liza Jakobsson, Trafikverket.

Bra testplats

Samtidigt är man från MHF:s sida noga med att poängtera att man är medvetna om att yrkesförare inte är överrepresenterade när det gäller rattfylleri. Målet är snarare att all trafik från hamnar i framtiden ska kontrolleras vid alkobommar. 

– Att vi valt just den här terminalen eller den tunga trafiken beror inte på att problemet är större där. Tvärtom har vi valt en plats och fordonsgrupp där försöket kan genomföras under så lugna förutsättningar som möjligt för att inte trafiken ska störas och ändå få bra underlag för utvärderingen, säger Tomas Jonsson, vd för MHF Test Lab, som byggt kontrollplatserna.

Infraröd teknik

Rent praktiskt går nykterhetskontrollen till så att trafiken leds i två filer genom en kontrollstation utrustad med mätutrustning. Föraren kör fram till bommen där han eller hon får blåsa i en specialutformad avkännare som tillämpar infraröd teknik. Genom den infraröda tekniken kommer svaret på utandningsprovet på ett par sekunder, och om föraren är nykter så öppnas bommen automatiskt – annars tillkallas personal som då gör ett andra, mer traditionellt blåsprov.   

Information om de automatiska nykterhetskontrollerna kommer att ges i förväg ombord på färjan och i terminalerna. 

Efter testperioden kommer resultatet av pilotprojektet vid Tysklandsterminalen att utvärderas, och om försöket slår väl ut kommer en utvidgning av alkobommarna till Sveriges samtliga stora hamnar att undersökas.

Kommentarer

  • Sednatho

    Nu kommer fylleshaffisarna att välja en annan hamn i Svedala…haha

  • Matros!

    Jag tycker att det är helt okej!! Jobbar själv på lastfartyg men inte i södra Sverige !! Men på mitt fartyg får man se och akta sig för en hel del idioter bakom ratten!! Bra att alla hamnar ska få detta!!

  • Lennart Fougelberg

    Efter olyckan utanför Trelleborg så infördes denna nykterhetskontroll i Trelleborgs Hamn av
    dåvarande hamnchef Leif Borgemark och Jag minns att han fick mycket kritik pga ”förmyndarskap” mm. Tiden har gett Leif rätt. Ingen hamnledning vill ha berusade förare varken i sin hamn eller vidare ut på vägarna med stora tunga fordon.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.