Fotograf: Incat

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Världens snabbaste namnas efter påven

Högfartsfärjan Francisco har loggat en fart på otroliga 58,1 knop, vilket enligt det australiska varvet Incat Tasmania gör katamaranen till det snabbaste fartyget i världen.

 

Den 99 meter långa högfartsfärjan av varvets beprövade ”wave piercing catamaran”-design är också den första i sitt slag med dual fuel maskineri som primärt använder LNG som bränsle. Fartyget är utrustat med två 22 MW General Electric-gasturbiner som kan opereras på såväl LNG som destillat (marin diesel- eller gasolja). Fartygets två vattenjetaggregat har levererats av Wärtsilä, som även svarar för fartygets avancerade propulsionskontrollsystem för manövrering av aggregaten.

Ännu snabbare

Farten 58,1 knop – eller 107,6 km/h – loggades under en provtur den 15 juni i ”lightship” tillstånd utan ballast och med LNG-drift på båda turbinerna och 100 procent MCR. Under en provtur med 1.516 tons deplacement i full ballast uppnådde fartyget toppfarten 51,8 knop med fullt effektuttag. Då kördes den ena turbinen på LNG och den andra på destillat. Med 90 procents uttag och båda turbinerna opererade på destillat höll fartyget en jämn fart på 49 knop med 1.460 tons deplacement.

Byggvarvet hävdar att 58,1 knop fortfarande inte är definitiv maxfart för Francisco eftersom fartyget då hade full last av LNG ombord i två 40 kubikmeters tankar och dessutom 35 ton destillat i oljetankarna.

– När vi inte har lika mycket bränsle ombord och leveransens reservdelar är bortflyttade kommer vi att få se att farten stiger ytterligare i det grunda vattnet på Rio Plata. Färjan kommer att kunna konkurrera med flygtrafiken på Rio Plata-rutten, säger Robert Clifford, styrelseordförande för Incat Tasmania Pty Ltd.

Beställd av Buquebus

Francisco är konstruerad för Buquebus trafik mellan Buenos Aires och Montevideo. Kapaciteten är 1.000 passagerare och 150 bilar. I inredningen ingår bland annat en 1.100 kvadratmeters taxfreebutik.

Ursprungligen var det meningen att nybygget skulle döpas till Lopez Mena, men i juni meddelade Buquebus att fartyget ska få namnet Francisco för att hedra påven som är född i Buenos Aires.

Kommentarer

  • Anonymous

    Snabbaste fartyget tror jag inte, men snabbaste passagerarfartyg kan jag gå med på.
    Snabbaste fartyget i drift just nu lär vara norska Skjold-klassen.
    Snabbaste någonsin tror jag var HMCS Bras d’Or (FHE 400)

    Inte för att det är speciellt viktigt vetande, men ändå 🙂

  • Pär-Henrik Sjöström

    Tack för kommentaren och den intressanta informationen. Jag är pinsamt medveten om att det är vanskligt att tilldela fartyg superlativer, det brukar alltid visa sig att det finns något som överträffar vare sig det gäller fart, storlek eller något annat… Men så här säger Incat (vilket absolut inte behöver betyda att det är sant för det): ”This is certainly the fastest ship in the world……of course there’s a few speed boats that could surpass 58 knots but nothing that could carry 1000 passengers and 150 cars, and with an enormous duty free shop on board.”

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.