Monica Svenner, vd för Damen Shiprepair Götaverken.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Damen Götaverken varslar över hälften

Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg säger upp över halva sin personalstyrka. Orsaken är att man fått allt mindre att göra på en fortsatt svag marknad.    

– Det här är tredje året i rad vi går med förlust och nu går det inte längre. Ägarna har gått in med tiotals miljoner kronor årligen de senaste två åren och trott att det skulle vända, men det gör det inte. Marknaden är väldigt svag och våra kunder har det väldigt tufft, säger vd:n Monica Svenner till Sjöfartstidningen. 

Tungt besked 

Det akuta läget får nu kännbara konsekvenser för personalen. På onsdagen meddelade ledningen att man varslar 78 av de totalt 124 anställda, vilka innebär att över 60 procent av personalstyrkan försvinner. Enligt Monica Svenner kommer både tjänstemän och arbetare att sägas upp, även om hon i dagsläget inte kan säga exakt vilka yrkeskategorier det rör sig om. 

– Vi gör det här för att undvika konkurs och för att överleva. Faktum är att om inte ägarna gått in med pengar under de här åren så hade vi redan gått i konkurs, och jag vet att man diskuterade konkurs också på det senaste styrelsemötet. Nu ville man ge oss en chans att överleva.

Halverad omsättning

Enligt Monica Svenner har omsättningen för varvet mer än halverats de senaste åren. 2011 låg omsättningen på 300 miljoner kronor, medan den förra året hade sjunkit till 120 miljoner. Detta gjorde i sin tur att resultatet före skatt förra året hamnade på knappt minus 59 miljoner kronor. 

– Det vi framförallt har tappat är de större projekten, de som alla reparationsvarv lever på och som man måste få in för att gå med vinst. De projekten har minskat dramatiskt de senaste åren. Vi har egentligen inte tappat så värst många stora kunder men de storkunder vi har – som Stena Line och Donsörederierna – de gör bara de absolut nödvändigaste reparationerna och lägger så lite pengar som möjligt på reparationer just nu, säger Monica Svenner och fortsätter:    

– Konkurrensen om de jobb som finns är stenhård från till exempel Öresundsvarvet och Fayard-varvet i Danmark, men också från Polen som tar över mer och mer, dels på grund av att de kan pressa priserna men självklart också för att de är duktiga. 

Gasa och bromsa  

Monica Svenner förklarar att det nu gäller för Damen Shiprepair Götaverken att både gasa och bromsa sig ur krisen. Å ena sidan måste man få ned kostnaderna så att inte förlusterna blir så stora, å andra sidan måste man samtidigt satsa offensivt. Enligt Monica Svenner kommer detta att ske genom en rad olika åtgärder. Dels tänker man bredda verksamheten och utarbeta fler affärsidéer, dels kommer man att öka kompetensnivån och kanske ta in andra kompetenser. Dessutom tänker man ta in fler underentreprenörer. 

– Vi använder ju oss av underentreprenörer redan idag, men det är något vi måste göra ännu mer framöver. Idag har vi för många anställda som ofta inte har något att göra. Sen när vi väl får in ett jobb så har vi ändå varit tvungna att ta in fler underentreprenörer. 

Ökad teknisk kompetens 

Exakt vilka kompetenser och nya kunder man vill rikta in sig mot kan Monica Svenner i dagsläget inte berätta, mer än att det handlar om både landjobb och fartygsjobb. 

– Men det rör sig om kunder inom shipping, till exempel inom offshore-industrin där vi i nuläget inte har så mycket jobb. Framförallt handlar det om att få upp statusen på varvet så att vi kan göra mer avancerade jobb med högre teknikhöjd, säger Monica Svenner som tillträdde jobbet som vd för Damen Shiprepair Götaverken för bara drygt ett år sedan.

Värre än väntat

– Jag visste att man gick med förlust när jag tillträdde, men inte att det var så illa. Förlusterna var större än jag trodde, och även styrelsen har varit överraskade att det har gått så trögt som det gjort. Man har dock valt att vänta, och hoppats att det ska dyka upp något ljus i tunneln. 

Monica Svenner hoppas nu att Göteborgs kommun ska dra sitt strå till stacken när det gäller överlevnaden för den sista resten av stadens en gång så mäktiga varvsindustri. 

– För stans skull hoppas jag att kommunen är välvilligt inställda när det gäller till exempel hyran och det kostsamma muddringsarbetet som snart måste göras här utanför. Det är ju något av Göteborgs själ att det finns ett varv här, och än så länge har jag inte hört att man skulle ha några andra planer för oss och för området häromkring. 

Orolig väntan   

Monica Brenner säger att det råder en tryckt stämning på varvet dagen efter storvarslet och att hon har full förståelse för att många nu är oroliga. 

– Det var ett tungt beslut att förmedla och jag känner verkligen för alla de som nu går och väntar på besked. Samtidigt så har man förstått att läget varit allvarligt en längre tid, så det kommer nog inte som en fullständig chock, säger vd:n Monica Svenner och avslutar: 

– Jag tror inte att fler kommer att få gå efter det här varslet, och jag hoppas verkligen inte det. Tanken är ju att vi ska lyckas. Men vänder det inte så kan det ju bli konkurs, och då får vi alla se oss om efter ett nytt jobb. 

Kommentarer

  • s.s-lin

    Trodde inte att Öresundsvarvet fanns kvar.

  • Anonym

    Att köra ner varvet på så kort tid är imponerande. framtiden ser mörk ut.

  • Anonym

    Många lokala redare anser att Göteborg måste ha ett reparationsvarv. Men varför dockar dom så sällan på Götaverken?

  • Anonym

    Damens koncept fungerar inte på den nordiska marknaden, Tillbaka till Cityvarvets sätt att arbeta så kommer det kanske fler båtar..

    • Arne

      Helt rätt, inget fel på gubbarna på golvet dom kan sin sak ,bara att hoppas Damen försvinner från götet och varvet återgår till det gamla Götaverken&cityvarvet. Behövs en helt ny ledning kompetensen e noll

  • Arne

    Bort med skiten Damen från våran stad

  • Riff

    Monica Svenner ärligt talat va tror du detta beror på Du behöver inte svara Jag vet va det beror på det är precis som Arne skrev för lite kompetens inom området

  • Riff

    Dom verkar ju inte ha någonting att göra på erat kontor heller Monica Svenner så länge ni inte gör erat jobb kan ju inte fotfolket görs sitt

  • Anonym

    förjävligt , att sparka folk i fel del av företaget som har kunskapen och erfarenheten av FARTYG, problemet kommer ju att kvarstå när ett gäng stjärnor är kvar och inte kan branschen. Högst två år till så stänger dom hela varvet. Vi har ju Landskrona och Orskov närmast där dom uppenbarligen vet vad det handlar om. Inga dåliga tider där inte.

    • Riff

      Instämmer helt och hållet

  • Fredrik Davidsson

    Vi på Sjöfartstidningen gläds över det intresse ni läsare visar genom att kommentera våra artiklar och andras kommentarer. En livlig debatt stärker det svenska sjöfartsklustret.

    Däremot ska ingen vi har skrivit om eller någon annan som är inne och kommenterar artiklar behöva bli kallad för öknamn eller utsättas för personangrepp.

    Jag vill därför påminna om våra regler för kommentering.

    Fredrik Davidsson, Redaktionschef och ansvarig utgivare

  • Anders

    Man blir ju nästan imponerad av hur dåligt detta har skötts Och att man inte har reagerat Synd att all denna kunskap ska försvinna som plåtslagare svetsare filare svarvare mm. Lider med er att en sådan lite del kan rasera allt

  • Anonym

    Skyll inte allt på DAMEN.
    Kom ihåg att DAMEN är ett Holländskt företag. Holländare är ett duktigt affärsfolk. Om det inte hade varit för holländare så hade inte staden Göteborg (och Götaverken) inte existerat.
    All affärsverksamhet bygger på att kunden är nöjd. Så länge kunden inte kräver något som är emot lagen eller oetiskt enligt gällande praxis så gäller det att kundens önskemål/förväntningar tillfredställs.
    Detta är hela företagets ansvar inte bara ledningens!!
    Om ni vill överleva: ställ er själva följande fråga varje dag:
    – Uppfyller jag kundens önskemål/förväntningar??

    • urk

      Fan det dumaste jag läst nån gång

  • indianen

    Damen köpte Götaverken 2001 ledningen körde vidare på sitt götaverks sätt sen när vd`n gick i pension 2008 skulle man helt plötsligt jobba på det Holländskt sätt som inte funkar i Göteborg ,från 1993 har Götaverken gått med plus och sedan Damen visade musklerna 2009 e det bara minus siffror så sluta me skitsnacket

  • anonym

    Rädda Götaverken nu

  • anonym

    Det tror jag dom gör .
    men gör ledningen det va jag har hört så är rederiena jätte nöjda med gubbarna på golvet men inte imponerade på Damen’s sätt att jobba

  • biffen

    Låter som du jobbar på detta stället vissa blir lätt hjärntvättade så enkelt e de gäller att inte att siga i gradernaför fort

  • Ivan

    Sätt varvet kk så nån ny kan ta vid som har lite riktigt Götaverks tänk Sen kommer det att rulla på

  • Maggan

    Inte alls konstigt med dom lönerna som dom har på det kontoret

  • Tore

    Då vet jag varför dom varslar Damen vill bara ha utländsk arbetskraft som dom kan skicka av efter varje objekt. Så va det me det. Det kommer inga fartyg nu. Hur många tror ni att det kommer sen. Snälla Damen sälj varvet så nån annan ta vid Ni klarar inte att jobba på erat sätt i denna stad. Så försvinn från staden Göteborg finns tyvärr inga som gillar erat sätt att arbeta

  • Anonym

    Underbart med EU och utländsk arbetskraft, skyll inte på mig jag röstade nej, nu blir företagen iland och deras anställda utsatta för samma skit som vi sjömän levt med länge lönedumpning och en for där bak när det inte passar längre med svensk arbetskraft

  • Jjhf

    Avgå alla okunniga e va ni är parasiter

  • Pidde

    Ja vi uppfyller kundens krav men ju du det med din eran enorma okunskap på kontoret så ställ frågan till dig själv och gör skäl för den höga lönen du har

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.