Dockstavarvet har på grund av akut brist på order tvingats varsla 18 av 48 anställda om uppsägning. 16 slutar sina anställningar och två går i förtidspension.
Det är varvet i Docksta, mellan Härnösand och Örnsköldsvik, som drabbas. Företagets filialer vid Muskö och Rindö berörs inte av varslen.
– Vi har en akut brist på order, konstaterar företagets vd Torbjörn Larsson. Vi levererade den sista lotsbåten till Tyskland i december och nu är det tyvärr i stort sett slut på nybeställningar. Vi har nu ett antal offerter ute och hoppas att det ska lossna innan årsskiftet.
Missad order
Docksvarvet förlorade också nyligen en order från Sjöfartsverket på tre nya lotsbåtar. Ordern på båtarna var värd 25 miljoner och gick till det finländska varvet Kewatec på grund av olika tolkningar av förfrågningsunderlaget. Sjöfartstidningen har tidigare berättat om tvisten som överklagats i flera instanser.
Sjöfartsverket har också dragit tillbaka en order på ett sjömätningsfartyg på grund av att man budgeterat för lite pengar.
– Vi har redan lagt ned flera hundra tusen på ritningar och att ta fram en offert som nu inte ger någon utdelning, påpekar Torbjörn Larsson.
Sydamerika och Asien
Dockstavarvets produktion har under senare år nästan till 100 procent inriktat sig mot nybyggen. En stor kund är Mexico och Malysia som köpt sammanlagt 65 exemplar av Stridsbåt 90. Båtarna används till stor del som patrullbåtar för bekämpning av knarksmuggling. Till Tyskland har sju lotsbåtar sålts. Även Kustbevakningen är en stor kund hos företaget.
– Det har varit presidentval i Mexico och det har orsakat ett vaccum när det gäller nybeställningar av båtar. Jag var i Mexico i förra veckan och nu är tongångarna mer positiva, slutar Torbjörn Larsson.
Uno Gradin
Kommentarer
Anonymous
Hmm, alla gubbarna får gå för att ledningen inte kunde läsa ett anbudsunderlag. Känns som att fel gubbar får gå!
jjkkkkkjj
Hur tänker dom egentligen lägg jobben i Sverige
Arne
Dom är väl lika odugliga som Damen’s kontors folk i Göteborg helt inkompetenta
ej mutbar
Svenska staten låter ju bygga sina båtar (lotsbåtar, kustbevakare mm) utomlands.
Varför inte gynna svensk varvsnäring istället, det råder stor arbetslöshet i Sverige.
Eller är mutmiddagarna bättre utanför landets gränser mån tro?
Anonymous
Läs på lite så förstår du oxå!
Det var Dockstavarvet som klantade sig vid upphandlingen av lotsbåtar. Man blandade ihop sorterna… Så pga. att ledningen är inkompetent så får gubbarna gå!
Kille
Dom som får bäst och mest mutor vinner så är det
Tt
Eller så vill dom ha det som Damen bara utländsk arbetskraft Hoppas innerligt att Damen försvinner