Fotograf: Sovcomflot

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Ryssland skärper greppet om LNG-transporter

En ledstjärna inom den ryska gaskoncernen Gazprom är att rysk flytande naturgas ska skeppas till marknader runt om i världen på fartyg byggda i Ryssland, bemannade av ryskt sjöfolk.

Den ryska gasjätten Gazprom tar ett avgörande steg i riktning mot rysk självförsörjning inom sina sjötransporter av LNG med sin avsikt att låta bygga en serie LNG-tankfartyg med hjälp av sydkoreansk och fransk teknologi. Gazprom Marketing & Trading har den 21 juni ingått avtal om ett strategiskt partnerskap med den ryska varvsgruppen United Shipbuilding Corporation gällande konstruktion av 13 isförstärkta LNG-tankfartyg av typen ”Gaz Ice” för leverans mellan 2017 och 2021. Gazprom har vidare avtalat om strategiskt partnerskap med det ryska klassificeringssällskapet Russian Maritime Register om klassificering och certifiering och samt ingått intentionsavtal med rederiet Sovcomflot.

Två fartyg på gång

Det är Sovcomflot som ska beställa fartygen om projektet förverkligas. Rederiet har för närvarande två 170.000 kubikmeters LNG-fartyg under byggnad vid STX Offshore & Shipbuilding Co. Ltd i Sydkorea, som ska sättas i trafik för Gazprom. Velikiy Novgorod levereras i slutet av 2013 och systerfartyget Pskov under 2014. Rederiet har även reserverat kapacitet – ”construction slots” – vid den ryska varvskoncernen United Shipbuilding Corporation för att placera order på ytterligare enheter av denna typ. 

Teknologiöverföring

United Shipbuilding Corporation har avtalat om teknologiöverföring med ledande sydkoreanska varv och ingått intentionsavtal med franska Gaztransport & Technigaz, en av världens ledande utvecklare av tanksystem för sjötransportlagring av LNG.

Gazprom Marketing & Trading uppger att de nyligen ingångna avtalen ingår i en strategisk satsning för att erhålla möjligast höga grad av ryskt arbete inom alla delar av Gazproms LNG-skeppningar. Detta omfattar bland annat utveckling av teknik för LNG-skeppningar, skeppsbyggnad, fartygsreparationer, kommersiell operativ verksamhet samt bemanning.

Utveckling av varv

En av målsättningarna är att utveckla varvet Zvezda i närheten av Vladivostok med sikte på kommande nybyggnadsbehov för Gazprom. Det är tänkt att Zvezda ska delta i nybyggnadsprogrammet för LNG-fartygen genom att tillverka sektioner och LNG-tanksystem i samarbete med något av de sydkoreanska varven. När varvets infrastruktur är färdig ska varvet från och med 2020 kunna bygga hela LNG-fartyg. Zvezda ingår i United Shipbuilding Corporation. 

– Vi är stolta över att bevittna en mycket viktig milstolpe för Gazprom Marketing & Trading och våra partners i vår strategiska strävan att maximera det ryska innehållet i LNG-sjötransporterna inom Gazprom-gruppen. Dagens händelse bekräftar att den kurs vi satte 2010 för att engagera viktiga ryska partners i konstruktion och tillverkning av de mest avancerade LNG-fartyg, i utbildningen av högt kvalificerade ryska befäl och manskap för LNG-fartyg samt för att expandera vår globala LNG handel som nu omfattar alla marknader och sjövägar inklusive Nordostpassagen, var korrekt. Vi kommer att fortsätta att gå mot vår vision att rysk LNG levereras till Gazproms kunder runt om i världen på fartyg byggda i Ryssland och bemannade av ryska sjöfarare, säger Nikolai Grigoriev, direktör för Global Shipping & Logistics inom Gazprom Marketing & Trading.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.