Attraktivt läge. Stena Line lämnar Danmarksterminalen i Göteborg – området ska användas för stadsutveckling.
Arkiv
-
-
Låst läge. Inga nya förhandlingar är inbokade för att lösa konflikten, där representanter från Seko polisanmälts efter en incident vid ett skärgårdsfartyg.
-
Full konflikt. Strejken inom skärgårdstrafiken bröt ut klockan 12 under måndagen sedan arbetsgivarna sagt nej till medlarbudet i den pågående skärgårdskonflikten.
-
Skeptisk vd. Gotlandsbåten fick inget tydligt besked om kajläge från regionstyrelsen – nu riskeras hela sommartrafiken för 2014 enligt vd Lars Meijer.
-
Ett steg uppåt. Ragnar Johansson tar över vd-stolen på anrika Svenska Orient Linien i Göteborg. Han efterträder Michael Kjellberg.
-
Skrovskador. Stena Lines ropaxfartyg Stena Alegra är på väg till varv i polska Gdynia för att reparera skadorna efter grundstötningen i måndags.
-
Villkoren klarnar. Transatlantics aviserade företrädesemission kan öka norska Kistefos ägarandel från 62,9 till 72,2 procent.
-
Nervös väntan. Det nybildade rederiet Gotlandsbåten har säkrat ett fartyg för sommartrafik – under förutsättning att man får besked om färjeläge i Visby Hamn senast i morgon.
-
Kraftig slagsida. Efterarbetet pågår fortfarande och det är ännu oklart när kanalen kan öppnas igen.
-
Värst i syd. En färja slet sig i Trelleborgs hamn och Stena Line ställde in flera avgångar.
-
(UPPDATERAD). Stena Lines ropaxfärja Stena Alegra som gick på grund utanför Karlskrona i måndags kväll har nu dragits flott.
-
Överklagan avslagen. Även Förvaltningsrätten anser att Lupin Shipping ska upptaxeras med mångmiljonbelopp.
-
Livsviktiga kunskaper. Hur man agerar efter en olycka och hur man bygger upp en krisorganisation var några av ämnen som togs upp.
-
Förhandlingar pågår. Destination Gotland säger upp det lokala tilläggsavtalet med Sjöbefälsföreningen – syftet är att kunna lämna ett konkurrenskraftigt anbud för Gotlandstrafiken.
-
Stridsåtgärd. Arbetsgivarna svarar nu på fackets strejkvarsel för skärgårdstrafiken från tidigare i veckan.
-
Vinst för regeringen. Riksdagen säger ja till att tillåta landets kommuner att medfinansiera statliga satsningar på sjöfartstinfrastruktur och stödjer därmed regeringens linje.
-
Kostsamma brott. The Swedish Club pekar ut brott mot rutiner som huvudorsak bakom försäkringskrav efter skador på så väl last och besättning.
-
Grönare upphuggning. EU-parlamentet har röstat ja till förbjuda så kallad ”strandning” av fartyg i samband med upphuggning.
-
Skarpt läge. Seko varslar om strejk i skärgårdstrafiken sedan förhandlingarna med Almega kört fast. Arbetsgivarna vill bland annat se en mer individuell löneprocess.
-
Överger marknad. Danska rederiet J. Lauritzen säljer hela sin helägda produkttankflotta på tio fartyg till Hafnia Tankers.
-
EU-pengar klart. EU ger 305 miljoner till Göteborg och Rotterdam för att bygga upp en fungerande LNG-infrastruktur.
-
Räddare i nöden. En ensam medvetslös norrman räddades från sin vattenfyllda segelbåt av besättningen på Stena Saga.
-
Första gången. Skärgårdsredarna siktar på att arrangera en leverantörsmässa vartannat år.
-
"Allvarligt. " Den 56-årige befälhavaren döms både för grovt sjöfylleri och för brott mot fartygssäkerhetslagen.
-
Dyrt med miljöteknik. Hurtigruten som under flera år dragits med ekonomiska problem och lanserat ett stor sparpaket har inte råd med landel.