Fotograf: Kustbehvakningen

Kategori: Reparationsvarv | Haveri | RoRo

Stena Alegra måste laga bottenskador

Stena Lines ropaxfartyg Stena Alegra är på väg till varv i polska Gdynia för att reparera skadorna efter grundstötningen i måndags.

– Hon lämnade Karlskrona vid 21-tiden i går kväll och kommer till Gdynia vid lunchtid i dag. Hon går för egen maskin och har ingen eskort. Det är mindre skador på tankutrymmen mot skrovbotten som måste lagas. Det är inga bränsletankar utan så kallade tomutrymmen, säger Stena Lines informationschef Jesper Waltersson, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Vi vet inte exakt hur lång tid hon kommer att tas ur trafik, vi måste få en första rapport från varvet först om hur omfattande skadorna är. Vi kommer inte att ta in någon ersättningsfärja för trafiken mellan Karlskrona och Gdynia utan kommer nog, om det behövs, att köra extraturer med Stena Spirit och Stena Vision på fredagar och måndagar då de normalt sett har liggedagar. På kort sikt blir det en väldigt stor operation att in ett nytt fartyg, därför väljer vi att lösa det hela med de fartyg vi har på plats.

Stena Alegra sattes in på linjen Karlskrona-Gdynia så sent som i somras för att möta det ökade fraktbehovet på linjen, och enligt Jesper Waltersson har inte efterfrågan minskat.

Började dragga

Grundstötningen inträffade strax innan klockan 19 på måndagskvällen, då Stena Alegra låg för ankar strax utanför hamnen i Karlskrona. 

– På grund av den hårda blåsten började man då dragga och drev sedan upp på ett grund vid Äspekär norr om Tjurkö. Vi larmades klockan 19.16 och startade igång en operation 20.20. Det var dock inte fråga om någon sjöräddningsoperation eftersom det inte var någon fara för några personer ombord, vilka samtliga klarade sig utan skador, säger Fredrik Tyrén, pressansvarig vid Kustbevakningen. 

På grund av det hårda vädret under natten till tisdagen lät man Stena Alegra – som vid tillfället inte hade några passagerare ombord utan endast en 33 man stark besättning – ligga kvar på grundet under övervakning av KBV 290 och bogserbåten Dutch Power från Karlskrona.

Inga oljeutsläpp

Fartyget drogs flott under tisdagen och bogserades cirka 200 meter från grundet, där hon ankrade för ytterligare dykinspektioner av skrovet. Kustbevakningsflyget har flugit över området där Stena Alegra gick på grund men inte hittat några spår av olja. 

Stena Alegra (ex Norman Trader) ägs av Stena Lines koncernkollega Stena RoRo och byggdes 1998 på Sevilla Astilleros SRL. Hon fraktar rullande last i 1.950 filmeter och 350 passagerare i 57 hytter i en fart av 22 knop.

Kommentarer

  • Karl

    Tre hål i skrovet var av ett längre än 1 meter mot kofferdam och dubbelbottentank samt intryckningar och deformationer. Med tanke på skadorna lär hon ligga i docka och byta ett antal ton stål i ett par veckor……

    • Marcus

      I flera veckor? Då låter det som maskinskador. Något som rapporterats?

  • N

    Upptäckte inte bryggbefälen att hon draggade eller gick det för fort?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.