Rederiet Gotlandsbåten behöver kunna använda Destination Gotlands färjelägen.

Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Folk/företag

”Det ser mörkt ut med trafik 2014”

Gotlandsbåten fick inget tydligt besked om kajläge från regionstyrelsen – nu riskeras hela sommartrafiken för 2014.

– Vi hade behövt ett klart besked från politikerna på Gotland men vi fick ett icke-besked mer eller mindre. Det i sig var väl ett svar. Optionen vi hade med ett rederi om att chartra en färja för sommartrafiken 2014 gick ut i går den 31 oktober och vi tvingades nu att tacka nej till fartyget. Nu står vi utan både färja och besked om färjeläge. Så ja, det ser mycket mörkt ut för vår del, säger en bedrövad Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, till Sjöfartstidningen.

Stor process

Enligt Lars Meijer hade Gotlandsbolaget behövt komma igång i dag, mer eller mindre, med att planera upp trafiken mellan Västervik och Visby för sommaren 2014.

– Nu spricker den planeringen. Det handlar inte bara om att chartra in en färja utan att ordna allt omkring som bemanning till sjöss och på land, boka in oss på mässor för att marknadsföra linjen, skriva avtal med bussarrangörer, bygga upp en bokningsportal och så vidare. Allt det här tar tid. 

Flera veckor innan besked

Under gårdagens presskonferens med regionstyrelsen på Gotland lovade politikerna att problematiken med färjeläge för Gotlandsbåten ska lösas så att rederiet kan trafikera till sommaren, men ett klart besked kommer att dröja flera veckor.

– Problemet är att vi inte har den tiden. Vi har varit tydliga gentemot politikerna att vår deadline var den 31 oktober, säger Lars Meijer. 

Regionstyrelsen kommer att ta hjälp av Transportstyrelsen för att utreda hur man ska göra med säkerheten för att två olika färjerederier ska kunna använda färjeläge fem och sex. Därefter måste Destination Gotland gå med på förändringarna. 

Destination Gotland har enligt lokaltidningen HelaGotland tillstånd från Transportstyrelsen enligt den så kallade regel 12 ett skyddsområde. Inom detta område räcker det med endast en kontroll av passagerare, fordon och frakt eftersom rederiets fartyg är de enda som lägger till på de kajplatserna. Om inte regel 12 skulle användas krävs ytterligare kontroll på fartygsrampen.

– Jag har svårt att se att det går att hitta en sådan lösning men självklart sätter vi oss ner och lyssnar på vad de kommer fram till, säger Destination Gotlands vd Christer Bruzelius, till tidningen.

Kommentarer

  • Anonym

    Så förstår jag detta rätt så beror problemet i grunden på ISPS? Tack USA för att ni drev igenom detta. Och tack Sveriges/EUs politiker för att ni så snabbt och utan tanke skrev på ISPS.

  • Anonym

    Självklart är det Destination Gotland som ligger bakom. De vill inte ha konkurans utan vill kunna fortsätta mjölka Gotlandsresenärerna på pengar. De skiter fulständigt I att det är ohemult dyrt att åka

  • Andreas Åsenholm

    Det är synd att politikerna ej är kapabla att fatta snabba beslut i frågan som för övrigt är rätt så enkel.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.