Stoppade lossningen. Efter blockad lyckades ITF få det turkiska rederiet att skriva på ett kollektivavtal för besättningen.
Arkiv
-
-
All time high. Med årets rekordvolymer positionerar sig Göteborg som Sveriges andra största kryssningshamn efter Stockholm.
-
Klarlagt. Finlands miljöcentral har utrett händelseförloppet när Aranda under två SMHI-expeditioner kom i kontakt med ryska krigsfartyg.
-
Datorsimulering gav besked. Nu kan 250 meter långa kryssningsfartyg angöra kaj i Helsingborg. Därmed hoppas hamnen locka en ny målgrupp.
-
Positiv syn på sjöfarten. Svaveldirektiv, finanskris, EU och politikernas inställning – allt diskuterades och ventilerades under Stockholms sjöfartsdag 2014.
-
Rekorddyr sanering. Naturvårdsverket har beslutat att bidra med 223 miljoner kronor till saneringen av Oskarshamns hamn, som totalt beräknas kosta en halv miljard.
-
Kräver handling. Enligt Redareföreningens ordförande Anders Boman är svensk sjöfart ingen underavdelning till basindustrin, utan en basindustri i sig.
-
Stort hinder. 2M-alliansen har blivit godkända av amerikanska myndigheter och kan därmed inleda sitt containersamarbete.
-
Kombitrafik. Trailers på färja och järnväg ingår i en ny transportled som lanseras av Stena Line och Wasaline.
-
"Bara maskindelar". Gruvbolaget Northland Resouces stopp i Pajala påverkar inte de svenska hamnarna i Luleå och Piteå.
-
"Skulle bli enklare. " Efter maktskiftet i kommunen hoppas hamnledningen på bolagisering, något som även EU förespråkar.
-
Tung post. SJöfartsförespråkaren Karin Svensson Smith blir ny ordförande för inflytelserika Trafikutstkottet.
-
Ont om tid. Investerare vill fortfarande få Kungsholm till Göteborg, men efter inkommande årsskifte är det definitivt för sent.
-
"Absolut lagefterlevnad. " Danmark intar tuffast möjliga linje och vill kontrollera emissioner med sensorer.
-
Holländsk dominans. Wagenborg tar över merparten av Nordkalks skeppningar tre år framåt.
-
"Låg lönsamhet. " Bore lämnar kontraktsfarten för att helt fokusera på roro. Planerar samtidigt en kraftig nedskärning av sin landpersonal.
-
Ger inte upp. Sjöfartsverket överklagar Mark- och miljödomstolens beslut att låta Göteborg bygga en ny, lägre Göta älvbro.
-
Första, andra. .. tredje? De ex-anställda som vill ta över varvet har ännu inte lämnat något bud – samtidigt pågår auktioner för dockor, kranar och inventarier.
-
Två nomineringar. Varken Laurin eller projektet MonaLisa 2.0 fick ta emot priser på The Ship Efficiency Awards 2014.
-
Förändrad marknad. Sjöförsäkringsbolaget Gard lägger ned sitt kontor i Göteborg. En anledning är den minskande shippingbranschen i Sverige.
-
Överraskande. Anna Johansson (S) presenterades på fredagsförmiddagen som ny infrastrukturminister efter Catharina Elmsäter-Svärd (M).
-
"Skickade allt". En maskinrumsbrand ombord på Stoc Marcia fick Kustbevakningen och SSRS att rycka ut. Som tur var blev branden aldrig allvarlig.
-
Inga fler analyser. Snart är det slut på sjöfartsanalyserna från SAI. Efter 20 år blev konkurrensen för tuff.
-
Ökad arbetsbörda. Sjöbefälsföreningen menar att Destination Gotland har begått ett avtalsbrott och stämmer därför rederiet.
-
Förlorar 40 miljoner. Svenska myndigheter får inte tillbaka alla pengar som krävts av rederiet som orsakade Tjörn-utsläppet 2011.