Fotograf: Håkan Sjöström

Kategori: Kultur | Fartygsaffärer | Miljö

Det rör på sig igen kring Kungsholm

Hoppet lever på nytt om att Svenska Amerika Liniens sista passagerarfartyg Kungsholm ska få en permanent kajplats i Göteborg. Ännu är det dock många problem som ska undanröjas.

De investerare som den finländske affärsmannen Johnny Sid har samlat ihop för att köpa Kungsholm har inte lång tid på sig att slå till. Kungsholm ligger fortfarande kvar i Oman och den nuvarande ägaren Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering planerar att flytta fartyget till Sydkorea efter årsskiftet om inte en affär blir av. Då blir det omöjligt att gå vidare med projektet, anser Johnny Sid, men understryker att konsortiet tills dess har alla möjligheter att köpa fartyget.

”Bästa budet”

– Säljaren har haft gott tålamod eftersom det bud vi har givit har varit de bästa de har fått. De vill in i det sista undgå att fartyget skrotas eftersom det har en lång livslängd kvar. Nu har högsta ledningen i alla fall meddelat att de vill sälja fartyget i första hand, men om affären inte är slutförd och fartyget bortflyttat under detta år så kommer det att flyttas till Korea och de öppnar egen verksamhet. De kan inte bara ha det och stå tomt. Men om det flyttas till Korea så är det kört för vår del, säger han till Sjöfartstidningen.

Allt ska vara klart

Att köpa Kungsholm nu och sedan hoppas på att allting ordnar sig är inte ett alternativ för konsortiet.

– Jag har lovat mig själv att inte göra samma misstag som i Åbo med Bore, då jag litade på att allt skulle ordna sig och köpte henne innan allt var klart från staden. Vi måste ha någonting konkret innan vi köper henne, säger Johnny Sid.

Muddring krävs

Han berättar att det är tänkt att Kungsholm skulle ligga vid varvets kaj 196, mittemot Frihamnen.

– Kajen är i dåligt skick och vattendjupet är inte tillräckligt just nu så det krävs muddring. Hamnen tillåter muddring, men står inte för kostnaderna och vi får inte heller använda deras område för dumpning av nedsmutsade muddringsmassor. De måste transporteras till Rotterdam. Det utgör ett problem eftersom vi i värsta fall själva hamnar att stå för muddringen och transporterna.

Samtidigt tycker han att detta skulle vara orättvist, eftersom investerarna inte har någon del i att området är starkt förorenat från en lång tid av varvsverksamhet.

Enda lösningen

Johnny Sid tror att projektet med Kungsholm har bättre chanser än tidigare att förverkligas om den grupp som lagt bud på varvet kommer att få ta över det.

– Det är upp till den som sitter på marken att ge lov för Kungsholm att använda kajen. Där är många om och men, men det är den enda lösningen jag har kommit på som skulle kunna vara möjlig. Det är ju en sådan plats där fartyget inte borde störa någon. Likvidatorn har sagt att han inte kan spjälka bort den här kajen, men om det blir en helhet där Kungsholm passar in i bilden så är det inga problem för dem heller.

Idealiskt läge

Johnny Sid anser emellertid inte att projektet Kungsholm står och faller med varvets framtid.

– Oberoende vad det blir för verksamhet på området så tycker jag att det skulle vara ett idealiskt läge för Kungsholm. Om det skulle bli någon annan verksamhet är det ett ypperligt tillfälle att bygga runt fartyget och ha det som ett dragplåster där. Huvudmaskinerna kommer ju från Götaverken så det blir ett perfekt visitkort från forna tider, även om det inte skulle finnas något varv kvar.

Återställs på varvet

Fartygets vackra exteriör har ändrats efter ombyggnader, men det är meningen att den ska återställas.

– Vår avsikt är att bygga om henne på det nya varvet i Göteborg. Det är främst frågan om att måla om fartyget i originalfärger, återställa den förliga skorstenen, förkorta den aktra skorstenen till ursprunglig höjd och bygga en aktermast. Det blir alltså i första hand kosmetiska åtgärder i det här skedet, förklarar Johnny Sid.

Intresse i Liverpool

Han säger också att det fortfarande finns ett intresse av Kungsholm eller något annat fartyg i Liverpool. Av personliga skäl har han beslutat att inte längre arbeta vidare på detta spår.

– Där finns en grupp som håller på att arbeta med att få ett hotellfartyg dit och de kommer att köpa något annat fartyg om det inte blir Kungsholm, tror han.

För Johnny Sid är det nu Göteborg som gäller.

– Någon alternativ placering för fartyget ser jag inte.

Kommentarer

  • Anonymous

    Hoppas kan man alltid men det nya IT-folket i Göteborg ser nog varken vatten eller några fartyg.

  • Torsten Jacobsson

    Lycka till!
    På väggen bredvid mig hänger en litografi av Folke Persson, tryckt hos Isacsons Boktryckeri på Postgatan, strax bakom Broströmia och Transatlantic, sannolikt kring 1950. I förgrunden Träpiren med ett antal skärgårdsbåtar för Södra Skärgården med en bunkerpråm med kol till dåtidens ångbåtar. I bakgrunden ligger M/S STOCKHOLM i Götaverkens dåvarande största docka.
    Ja visst skulle det vara härligt att få se KUNGSHOLM i samma (?) docka innan hon går in och förtöjer för gott mittemot Frihamnen. Hoppas att man kan stödja hugskottet på ett eller annat sätt.

  • David Mandt

    Lycka till! Hoppas att ansträngningarna lyckas! Vore väldigt trevligt om detta kunde bli något gångbart för framtiden och eftervärlden!

  • Sedde

    Vi har ju Viking..å d flytande båtmuseet..hur mång gamla båtvrak skall vi ha liggandes här?
    Å vem fasiken bryr sig om en gammal SAL are…ärligt? Hur många? Det är nog bara den lilla, allt mindre skara äldre som någongång sett den båtlinjen här i götet, som bryr sig!
    Skall Stena o gamla Sessan också lägga upp gamla vrak i hamnen, som ev minnen då ?! Haha

  • Bara jag..

    Det märks ”Sedde” att du inte är så insatt i fartyg, när du uttalar dig sådär korkat..! 😉 Går inte på många sätt att jämföra Kungsholm med t.ex Viking. Turistmagneter borde väl alltid vara välkomna..? Stena och Sessan har aldrig haft lika fina och luxösa fartyg som Kungsholm, och jag tror att vi pratar om helt andra anor med backgrunden Göteborg-NewYork, än dikestrafik med bilfärjor.. 🙂

  • Sedde

    Turistmagnet..Kungsholm? Tillåt mig le! Tänk efter hur många blåband Giganter i denna värld som blivit något slags ” turistmagnet”..,! Kungsholm var inte ens i närheten av blåbandsstorheterna…så vilka ”turister” skulle vara intresserade av denna utrangerade o förvanskade gamla holk? Var för övrigt över o kollade in bygget våren 1965 på John Brown,
    när vi låg i docken sidan om, för ett par veckors varvsöversyn, med Gränges M/S Avafors ..
    efter det blev det ytterliggare ca 40 år till sjöss..

  • Göteborg

    Tror Göteborgs politiker är mer intresserade hur Avenyn kommer att se ut efter FaceLiften.Ta Antwerpen som ex,där är man stolt över sin Hamnstad samtidigt som den är en modestad.Ser man vad det är för folk som sitter i Komunen här i Gbg blir man inte förvånad över hur saker sköts.

  • Skeppsbyggarn

    Det hade verkligen varit ett lyft för Göteborg som hamnstad och ex. varvsstad att få denna skönhet till beskådande för allmänheten. En riktigt turistmagnet av världsklass.

    • Sedde

      Varvsstad?? Den är INTE byggd i Sverige!! Utan i Skottland..!!

      Det enda som kan vara av intresse är kanske huvudmaskinerna av Götaverkens tillverkning, om dom inte är förvanskade genom åren..Dom passar på typ Universeum…

      Däremot fanns många andra skönheter o innovativa fartyg som byggts i denna världsledande varvsstad en gång i tiden!!
      Svenskbyggt varvshantverk i världsklass borde framhävas istället, för någon slags Amerikakryssarnostalgi, som ju bara en liten klick hade råd till på den tiden!!

      • Anonymous

        Du verkar bitter – vad hade kunnat passa bättre ur ditt perspektiv – en gammal tankbåt byggd på Arendal (det är väl det ända som möjligtvis finns kvar byggt i Sverige) Verkar för övrigt rätt så ispännande att återigen få se en gammal Götaverken motor , (nutidshistoria enligt min mening). MR

  • Ingrid Mattsson

    Jag hoppas verkligen att köpet går igenom och Kungsholm kommer hem till Göteborg. Sedde det märks att du inte vet något om dessa vackra skepp och deras historia. Det är klart att det finns stort turist intress, det har ju också att göra med den Svenska utvandringen till USA, utbyte av krigsfångar under 2dra världskriget förutom lyxkryssningar etc. Lycka till Kungsholm!!!

    • Sedde

      Förstår noll av denna helgonförklaring, av ett ganska mediokert gammalt uttjänt, o förvanskat flytetyg, o förmodligen fullproppat med 60 talets alla miljöfarliga
      material, skall hit i Göteborg att göra?? Det kommer att kosta 100 tals miljoner att sanera den holken!! Tror knappt att de flesta kommentatorerna, på denna sida verkligen sett hur denna skapelse ser ut i dag i dagsljus!? Bilderna på nätet, är INTE samma som verkligheten, haha! Åk ner o kolla verklighetens mardröm, live!! Kommentera sedan!!

      • Anonymous

        Eftersom du verkar vara väl insatt i skutans nuvarande kondition kan du väl skicka lägga ut ett par bilder så vi som inte varit på plats får se enländet

      • Anonymous

        Berätta du då Sedde för mig exakt vilket fartyg (nytt eller gammalt) som skulle vara/varit mer spektakulärt och viktigt från ett Svenskt perspektiv än SAL:s fartyg, då speciellt Kungsholm från 1966, som förblev deras största och lyxigaste genom tiderna..? Sen kan jag också påpeka att DU tydligen inte har ett humm om i vilket skick fartygt är i nuläge, samt att du då inte heller tydligen har besökt henne i Oman.. 😉

  • Pelle

    Om man tänker som Sedde så behöver man ju inte heller byggnadsminneförklara byggnader. Då kan man ju riva allt gammalt och bygga parkeringshus där istället. Hamburg är också ett bra exempel på en stolt hamnstad.

    • Stisse

      Och hur skall allt fianseras.Privat eller med skattehöjningar?????

      • Anonymous

        Jag antar att du menar finansieras.. 😉 Privat finansiering i detta projekt.

  • Realist

    Varför spara gamla vrak?
    Vore det inte bättre att bogsera Kungsholm till Alang och hugga upp?

    • Bara jag...

      Nej, Alang är nog totalt fel destination för detta fartyg. Löjligt av dig att försöka irritera människor med att kalla fartyget vrak.. 😉 Är du 14år gammal eller..? Till en början så kan du kolla upp ordet vrak och dess betydelse i en ordbok.. Vanligtvis kallas fartyg vrak som har förlist, brunnit up eller på annat sätt totalförstörts.. Som jag hoppas du förstår så har inte Kungsholm gjort något utav det, utan senast 2011 blivit uppgraderad för 350 miljoner kronor och har idag en 4 stjärnig hotell klassning.. Bara så du vet i fortsättningen.. 😉

      • Realist

        Ok ”Vrak” var väl att ta i.
        Men varför slösa en ohyggligt massa pengar på ett fartyg från 1966 som inte ens är byggt i Göteborg eller Sverige?
        Dessutom så lär ju M/S Kungsholm sakna historisk betydelse då flyget tog över all transatlantisk passagerartrafik värd att nämnas. 🙂

      • Anonymous

        I vår moderna tid så är vrak ett begrepp som har stor spännvidd,du är antagligen född vid tidernas begynnelse.

        • Anonymous

          För min del får du väl fortsätta att hitta på egna betydelser för svenska ord, om det nu får dig att känna dig bättre.. 🙂 Hursomhelst så borde varje normal person fatta att ordet vrak inte passar ihop med Kungsholm.. Så onödigt för dig att tjafsa vidare om saken.. 😉

  • Anonymous

    Förmodar att hon är full av asbest?

    • Anonymous

      Nej, läs nedanför.. 🙂

      • Anonymous

        Var någonstans nedanför kan man läsa att hon är fri ifrån asbest?

  • Jan Wisen i Stockholm

    Kämpa på. Det är ett fantastiskt jobb ni gör. Men helst vid Amerikasjulet. Kan Rotterdam kan Göteborg. Man måste vårda sin historia.

    • Stig Johansson

      Känner du till kostnaderna Rotterdam med sin ”Histria”???????

    • Stig Johansson

      Det gick lite för fort.Rätt skall vara.Känner du till kostnaderna som Rotterdam har för sin ”historia”????

      • Anonymous

        Onödigt för dig Jan Wisen att försöka jämföra Rotterdams kostnader med detta projekt, när det i Rotterdams fall handlade om att riva ut HELA inredningen och bygga om på nytt.. 😉 En viss skillnad, om du läser hela intervjuen ovanför så säger de att i Kungsholms fall det närmast handlar om en skortsten och en mast plus lite färg.. 🙂

  • Anonymous

    ”Samtidigt tycker han att detta skulle vara orättvist, eftersom investerarna inte har någon del i att området är starkt förorenat från en lång tid av varvsverksamhet.”

    Är ju sant, men det är ”investerarna” som vill ta området i anspråk. Kan ”investerarna” finna ut vilka som är skyldiga och få dem att betala är det bra. Men, och i detta fall ett MEN med stora bokstäver, vill man ta Kungsholm till Sverige/Göteborg så får ”investerarna” ta hela kostnaden inklusive muddring och deponering. Svenska skattebetalare har redan fullt upp med att betala för välfärden, som skall delas på fler och fler…

    • Anonymous

      Du vet väl om att det är en miljörisk som pågår vid varvet med den totalt nedsmutsade lermassorna..? Det hotar att smitta hela älven.. Så att muddra det rent är en sak som borde göras genast, oberoende av kommande verksamhet.. Sen att du tycker det är rättvist att ett nytt företag som möjligen skulle hyra en kaj remsa på detta område (200m) och ha den nya hyresgästen att stå för notan är väl lite att ta i..? Och detta nya företag är skattebetalare i Sverige som alla andra företag, som dessutom skapar över 100 nya arbetsplatser… Som sagt, rent kommer det att göras vid varvet, och kostnaden kommer nog inte att falla på någon annan än staten i sista hand.. Tyvärr så finns det inga alternativ..

  • Albin

    För tusan!Låt Liverpool ta henne.

  • Pelle

    Många svenskar har blivit uppskrämda och totalt handlingsförlamade av hotet om ättestupan som slagit rot i landet. Så fort någon vill smycka en stad så kommer många in och ropar vård, skola och omsorg. Detta är viktiga saker och det vet alla och det mesta fungerar till 90% men de 10 sista % får all uppmärksamhet i media. Vi måste få leva och njuta av vackra saker omkring oss annars kommer sjukdomarna tidigare och belastar vården än mer. Ta hem Kungsholm och låt folk se henne och drömma lite från en bänk på kajen.

    • Albin

      Vilka tycker du skall betala kalaset?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.