Cengiz Amca ägs av turkiska SAFİ Shipping och seglar under liberiansk flagg.

Fotograf: Fredrik Brådd, Transportarbetareförbundet

Kategori: Arbetsmarknad | Hamn/Logistik | Regelverk

Kollektivavtal tecknat efter blockad

Internationella Transportarbetarfederationen (ITF) lyckades få det turkiska rederiet SAFİ Shipping att teckna kollektivavtal efter blockad i Sundsvalls hamn.

I måndags anlände det liberiaflaggade fartyget Cengiz Amca till Sundsvall med marmorkross till papperstillverkning. Men det visade sig att det inte fanns något kollektivavtal tecknat för manskapet.

– Vi gick därför ombord, på tisdagsmorgonen, och frågade om de ville teckna ett avtal, berättar Göran Nilsson som är inspektör på Internationella Transportarbetarfederationen (ITF).

Visade inget intresse

Men enligt honom var de inte intresserade. Då beslutade ITF att införa en blockad mot fartyget. Som en sympatiåtgärd slutade Hamnarbetarförbundets medlemmar lossa fartyget då ungefär hälften av lasten hade lossats.

– Jag vet inte om rederiet chansade på att det skulle gå att lossa utan kollektivavtal, eller om det handlar om okunskap från rederiets sida, säger Göran Nilsson.

Han nämner också att skillnader inom kultur och hur man ser på arbetsvillkor i olika länder kan ha spelat in.

Förbättringar för sjömännen

Men efter förhandlingar beslutade rederiet till slut att teckna ett standardavtal från ITF som innebär en del förbättringar för de anställda, bland annat högre lön. Och lasten har sedan dess börjat lossas.

Göran Nilsson är nöjd med att de fick till stånd ett avtal. Men att de först inte ville teckna något avtal ser han inte som något ovanligt.

– Sjömännen som seglar under bekvämlighetsflagg, som den liberianska, vågar oftast inte sticka ut näsan eftersom de är rädda att förlora jobben. Men som tur var löste det sig till slut.

Inte lika vanligt

Liknande konflikter brukar uppstå några gånger per år. Men Göran Nilsson menar att de nu har blivit färre.

– Det är glädjande. Det betyder att avtalen för sjömännen blivit bättre.

Kommentarer

  • Anonym

    Bra att facken ligger på skiten så dom åtminstone får hålla sig till ITF minimiavtal. Inte för att svensk flagg kan konkurrera med det med det blir iaf någon sorts lägstanivå.
    Synd bara att det är våra svenska storföretag, finansierade med våra pensionsfonder och liknande som befraktar båtarna. Kanske den nya regeringen skulle ge direktiv till AP fonderna och PPM etc att pengar inte får investeras i tex det skogsbolaget som köpte denna lasten?

  • MH

    Finns det någon efterkontroll på att avtalet efterlevs då? En signatur kan väl vara ett spel för galleriet bara

    • Anonym

      Tyvärr är det väl så ja. Och om nu inte SCA (för det är väl bara dom som behöver marmorkross i Sundsvall) vill betala ens för lägstanivån av löneavtal så lär det ju fortsätta.
      Varför har Svensk Sjöfartstidning så svårt för att sätt ut namnet på den som är i grunden skyldig till att det blir så här? Redaren i fråga är ju inte medlem i SRF så det blir väl inte på tafsen för det? Kan det vara feghet? Lathet?

  • Anonym

    Konstigt att det inte fanns något avtal, då borde fartyget inte ha passerat MLC certifieringen.
    Kanske fanns det ett Turkiskt nationellt avtal, men ITF ville ha in avgiften.

    • Anonym

      Jag kan ha fel men är det inte så att om det nationella avtalet (tex ett Turkiskt) skulle vara sämre än ITF så kräver ITF sitt avtal. Dvs ITF avtal är lägstanivån oavsett vad som finns?

      • Anonym

        Det står att det inte fanns något avtal tecknat. Då skall hon inte kunna passera en MLC besiktning. ITF kan bara teckna avtal för FOC flaggor, ett nationellt avtal kan vara lägre än ITF. Kanske turkarna missförstått detta när de flaggat till Liberia men det ger ju bättre PR till ITF att skriva att avtal inte fanns.

  • Anonym

    Varför har Svensk Sjöfartstidning så svårt för att sätt ut namnet på den som är i grunden skyldig till att det blir så här? Varken lastägaren eller redaren i fråga är ju inte medlem i SRF så det blir väl inte på tafsen för det? Kan det vara feghet? Lathet?
    Borde det inte ligga i svensk sjöfarts intresse att hänga ut dom kunder som fraktar in en sån båt? Kanske ingen som bryr sig men åtminstone får vi ju veta vilken pappersproducent i Sundsvall (SCA?) som inte bryr sig om deras underleverantörer får betalt. Vad tycker fackets representanter i styrelsen? Aktieägare som tex AP fonderna, dvs vi skattebetalare? LO? Socialdemokraterna i Sundsvalls Hamn styrelse (om den ägs av kommunen)?

    Saknar lite journalistik här!

  • Nyfiken

    Varför har man marmorkross till papperstillverkning??

  • ITF business

    Ett turkiskt fartyg har påtvingats ett avtal i Sundsvall som ger en matros ca. 3,000 USD i månaden. Eller 21,500 Sek . Vad händer sedan? Är detta ett spel för gallerierna? Kommer dessa matroser att få samma lön i November?

    För att citera den baltiska redaren som årligen åkte till Helsingfors för att teckna ITF standard avtal med sjömansunionen där för sina fartyg. ”You see – we get the best agreement in the world, with a finnish ITF agreement we can trade anywhere, without problems”

    Det är bra business för dem ( unionen ) och bra för oss sa han, även den dummaste däcksaren förstår att det här endast är ett business papper. Besättningen får fortsättningsvis samma lön som de alltid fått, ca 1/3 av vad det står på det stämplade pappret vi köpt i Helsingfors.

    • Mats Isaksson

      Är du säker på att det stämmer?
      ITF avtal innebär ca 1000 USD/månad, tillkommer ca 5 veckor semester.
      ITF har allt koll på när avtal löper ut, och betalningen är desamma oavsett var avtal tecknas, och bluffavtal finns knappast registrerade i ITF’s rullor..
      Har du uppgifter om annat är jag idel öra.
      http://www.itfseafarers.org/what_wages.cfm

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.