Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Torrlast

Wagenborg expanderar på Östersjön

Wagenborg tecknar ett betydande kontrakt med Nordkalk som omfattar över hälften av sjötransporterna.   

Kalkstensleverantören Nordkalk, som ägs av Rettig-koncernen, har ingått ett ramavtal med Wagenborg att sköta en stor del av Nordkalks sjötransporter från 2015 till och med 2017.

Bertel Karlstedt, Nordkalks vd, är nöjd med detta.

180 lastfartyg

– Leveranskedjor, logistiska lösningar och shipping är viktiga för Nordkalk. Vi är mycket nöjda med att ha skrivit på treåriga kontrakt med Wagenborg. Tack vare deras stora flotta med över 180 lastfartyg kan Wagenborg erbjuda Nordkalk och dess kunder flexibla, effektiva och konkurrenskraftiga sjöfrakter. Vi ser fram emot samarbetet och vi litar på att god kundservice liksom också ökad tillgång till ändamålsenligt tonnage kommer att stödja våra affärsmöjligheter och framgångar.

Östersjön huvudmarknad

Egbert Vuursten, Wagenborgs vd, understryker att Royal Wagenborg alltid har opererat med Östersjöområdet som kärnmarknad och kommer att göra det även framöver.

– För att uppfylla kommande svaveldirektiv i Östersjöområdet, har Wagenborg gjort omfattande investeringar i nybyggen av isklassade och bränsleeffektiva kombinationsfartyg. Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Nordkalk. Med hjälp av denna fraktbas kommer vi att kunna växa och expandera vår flexibilitet och konkurrenskraft på Östersjön. Vi är övertygade om att bägge familjeägda bolagen kommer att uppnå ett utmärkt långsiktigt samarbete, kommenterar han avtalet.

Små volymer inom koncernen

Nordkalk har hittills haft ett upplägg där ett antal olika aktörer skött sjötransporterna. Där kommer Wagenborg nu att inta en klart dominerande roll.

– Vi har haft ett större antal avtal på sjöfrakterna. Nu går en del av dem till Wagenborg, som kommer att sköta över hälften av våra sjötransporter, säger Bertel Karlstedt till Sjöfartstidningen.

Wagenborg uppger att den årliga volymen kommer att uppgå till närmare 1,5 miljoner ton kalksten och liknande produkter.

Bore lämnar

Samtidigt meddelar Bore, som också ingår i Rettig-koncernen, att man lämnar kontraktsfarten. Bore förhandlar om att sälja de så kallade kompassfartygen till Wagenborg. Håkan Modig, vd för Bore, säger till Sjöfartstidningen att Bores fartyg emellertid endast skeppat en liten del av Nordkalks volymer. 

– Största delen av volymerna går på andra kölar än på våra. Historiskt sett har det förstås varierat med marknadsläge och situation, men under de senaste åren har inte Nordkalk haft en speciellt stor roll i våra transporter med CoA-fartygen. Främst har vi servat skogsindustrin med sågade trävaror ut och vad det finns på nordgående.

Kommentarer

  • Anonym

    Antagligen mycket låga frakter

  • Anonym

    Kommer ihåg när Percy körde till riktiga förlustrater

  • Henrik

    Att lasta kalksten i Storungs har sällan varit någon lysande affär. Men kanske betalt bunkern när man ändå går i ballast nordvart förbi Gotland.
    Wagenborg tar det de kan och de är stora så de kryper lågt.

  • Lorenzo

    Havets raattor (holländarna) tar allt som blir över eller ratas! Saa har dom ocksaa nära till
    Bryssel, där deras duktiga lobbyister med sina fina väderkorn ständigt sniffar upp nya bidrag
    etc etc!!

  • Tomas Østberg

    Mycket läsvärd artikel.

    Om man ska vara riktig petig, heter Gooteborg numera ”Lehman Bay”, sedan 2012,

    • Pär-Henrik Sjöström

      Tack Tomas för din kommentar och upplysningen om Gooteborg. Jag använde en arkivbild och eftersom Gooteborg fortfarande finns med på Wagenborgs fleetlist på deras website använde jag den utan att kolla med andra källor (http://www.wagenborg.com/en/our-equipment/fleetlist/gooteborg). Vi gör en korrigering i bildtexten och lägger dessutom ut en bild på Reggeborg som är av den nyaste och största typen av Wagenborg-fartyg.

  • Anonym

    MS Reeggeborg kommer aldrig att lyfta en last från Storugns. Får inte plats.

  • ted stephenson

    Utsläppen av rökgaser är helt oacceptabla, ordna detta inom kort!
    Ted Stephenson

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.