Slår olika. Den nya avgiftsmodellen slår olika beroende på segment, anser Rikard Engström på föreningen Svensk Sjöfart.
Arkiv
-
-
Remissvar. Svensk Sjöfart föreslår en rad justeringar i förslaget till eko-bonussystem men välkomnar initiativ som syftar till ett mer hållbart transportsystem.
-
Globalt. FN:s sjöfartsorganisation IMO har nu enats om hur växthusgasutsläppen globalt ska minskas.
-
Återinvigd. Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt klippte i dag bandet för Göteborgs nya kryssningsterminal.
-
Två nya. Sjöfartshögskolan i Kalmar erbjuder två nya fortbildningar i eco-shipping och maritimt ledarskap.
-
Hållbart. Viljan att elektrifiera sjöfarten är stor i Sverige, men det finns några trösklar att ta sig över, enligt en färsk Lighthouse-förstudie.
-
Blir bättre. Efter ett förväntat svagt år på tankmarknaden 2017 förväntar sig Concordia Maritime en stabilisering på mer normala nivåer andra halvåret 2018.
-
Fortfarande oklart. Många hade förväntas sig en lösning på hamnkonflikten vid onsdagens pressträff. Men så blev inte fallet.
-
Vision. Genom köpet av Transas vill Wärtsilä försnabba införandet av ett ekosystem som är digitalt anslutet genom hela leveranskedjan via säkra, smarta och molnbaserade applikationer.
-
Gillar åka båt. Både inom pendelbåtstrafiken och på de längre skärgårdslinjerna är passagerarna betydligt nöjdare än inom andra kollektivtrafikslag i Stockholmsregionen.
-
Ökad flexibilitet. Northern Energy & Supply har tagit leverans av sitt andra större fartyg i flottan – Northern Skagerrak.
-
Världsledande. Bland annat samarbete och utbyte av erfarenheter på många olika plan är faktorer som gjort svensk sjöfart till en föregångare vad gäller klimatomställning.
-
Kommitté. Wista har grundat en mångfaldskommitté med medlemmar från elva olika nationella Wista-organisationer.
-
Viktigt steg framåt. Team Tankers har förvärvat Laurin Shipping och kommer slå ihop bolagen med ytterligare ett rederi.
-
Rapport. Statens haverikommission (SHK) konstaterar i sin haverirapport att ingenting kunde rädda Sternö under de aktuella omständigheterna.
-
Större. OljOlas nya bunkerfartyg blir dubbelt större än Norden och specialkonstruerat för situationen på bunkermarknaden efter 2020.
-
Tuff marknad. Konkurrensen inom Viking Lines trafikområde innebär en fortsatt press på såväl priser som volymer.
-
Dom. Sveriges Hamnar döms av Arbetsdomstolen för att ha vägrat förhandla med Hamnarbetarförbundet.
-
Nytt fartyg. Ronja Marin och Ivar Lundh Sjöprojekt grundar bolag som ska äga det nyligen inköpta torrlastfartyget Ronja.
-
Tar ton. Efter att ha legat lågt länge ger sig nu Transportarbetarförbundet in i debatten om hamnkonflikten i Göteborg.
-
Förbud. Svensk Sjöfart håller med de organisationer som vill se tuffa regler mot otillåten bunkerolja i tankarna från 2020.
-
Kinesisk hamn. Planerna på en stor containerterminal i Lysekil har blivit en fråga som engagerar många. Och de flesta är kritiska.
-
Världens första. Stena Bulk genomförde i går världens första digitala dop. Detta vid invigningen av det nya köpenhamnskontoret.
-
Letar. Linda Line har sålt sina mindre katamaraner och letar på marknaden efter en större med bilkapacitet.
-
Expanderar. Göteborgsbaserade Transdev köper Stockholmsrederiet Blidösundsbolaget.