Snabba ryck. Redare som vill söka ekobonus bör sätta igång förberedelserna bums, meddelar Trafikverket.
Arkiv
-
-
Tidningsdax. Sjöfartstidningen nummer 10 når prenumeranter i dagarna. Däri tittar vi närmare på makeovern av Stena Vingas brygga och skådar en bit in i bryggteknikens framtid. Dessutom kollar vi hur landet ligger med Norvik-bygget.
-
Prisade. Wallenius Marine förärades Transportföretagens hållbarhetspris på en ceremoni under onsdagskvällen.
-
Kvarnarna mal. EU har godkänt eko-bonussystemet, men det är ännu oklart när redare kan börja ansöka om stödet.
-
Levererad. I morse seglade Ektanks nybygge Ek-Stream varvet i Kina. I förra veckan lämnade varvet över tankern till rederiet och hon fick sin norska flagga.
-
Ny insamling. Stena Lines passagerare kan under hela november avrunda uppåt i kassan för att donera till Mercy Ships.
-
Första fasen. Stena Jutlandicas första månad med batteridrift visar goda resultat.
-
Nysatsning. Med sajten Vi kör! vill Transportföretagen locka fler att utbilda sig för transportyrkena redan på gymnasienivå.
-
Blivande befäl. I dagarna syns sjöfarten i flera montrar på Gymnasiedagarna och Future Skills på Svenska Mässan.
-
Tillbaka. För tio år sedan orsakade rekryteringskampanjen Sjöfartskaravanen sökfest till sjöfartsutbildningarna. Nu blir det en repris på kampanjen.
-
Behöver folk. ShoreLink ska utbilda hamnarbetare i Piteå och Luleå. ”Vår verksamhet växer och vi vill säkerställa att vi har tillgång till kompetent personal”, säger bolagets vd.
-
Inget avtal. Förhandlingarna mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar resulterade inte i något avtal.
-
Nytt försök. Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet återupptar i dag förhandlingarna om att teckna centralt kollektivavtal, på Hamnarbetarförbundets begäran.
-
Farliga partiklar. Kryssningsindustrin orsakar extrema luftföroreningar på populära semesterorter i Medelhavet. Santorinis luft är direkt hälsofarlig, enligt miljöorganisationen Nabu.
-
Prioriterar långtidsarbetslösa. Vi har ambitionen att fortsätta ge sjöfartsbranschen effektiv matchning, säger Arbetsförmedlingens Eva Wettermark apropå förra veckans nyhet om AF Sjöfart.
-
Nytt nummer. I nummer 8 av Sjöfartstidningen kollar vi läget för eldrift av fartyg, skådar bortom ”the sulphur cap” och lär oss ett nytt sätt att boka sjöfrakt.
-
Genombrott. Internationella riktlinjer för metanol som fartygsbränsle är snart verklighet, vilket underlättar för redare som vill pröva det miljövänligare bränslealternativet.
-
Undsattes. Torrlastaren Arklow Resolve drabbades utanför Marstrand av haveri i huvudmaskin och hårda vindar riskerade under onsdagsnatten att driva fartyget på grund.
-
Avgjort. Västtrafiks namntävling är över. Det blir inte en Elvis, ej heller Laddkrabban eller Kilovatten som i vinter börjar köra på el över Göta älv.
-
Fossilfri frakt. Trafikverket storsatsar 230 miljoner kronor på en samarbetsplattform för fossilfria transporter. Konsortiet Triple F, där bland andra Lighthouse ingår, ska lotsa Sverige i raskare takt mot fossilfrihet år 2045.
-
Lovar översyn. Liberalerna vill se över tillgänglighet och priser i Gotlands färjetrafik. Biljettpriserna ska sänkas till att motsvara resa på väg, skriver L i en debattartikel.
-
Driftsäkert. Nio Stena Line-färjor har gått i flera år utan incidenter som har stoppat driften. Nu får de pris för sin prestation från Chamber of Shipping of America.
-
Nytillskott. Transportstyrelsen har fått en ny överdirektör samt ny styrelseordförande och nya ledamöter i styrelsen.
-
Nya regler. Näringslivets Transportråd är kritiska till den dubbelrapportering som införandet av IMO:s insamling av CO2-data från fartyg innebär. Dessutom har svenska fartyg mycket kort tid att förbereda sig för rapporteringen.
-
Först i Kina. Stena Blue Sky gjorde premiärlossningen på Kinas första privatägda LNG-terminal.