DCIM100MEDIADJI_0031.JPG

Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Tank

Stena Blue Sky gjorde historisk LNG-lossning

Stena Bulk-fartyg blev först i Kina med leverans till ny LNG-terminal.

Ännu en gång låter Stena Blue Sky höra talas om sig – fartygets besättning prisades just för en räddning. Dessutom har fartyget blivit först med att leverera LNG till den första privatägda LNG-terminalen i Kina, gasdistributören ENN:s nya terminal Xin’ao i Zhoushan, Ninbo-regionen.

Minska statligt beroende

Kinesiska företag bygger sina egna LNG-terminaler och importerar bränslet direkt för att möta en högre efterfrågan och för att minska sitt beroende av leveranser av LNG från statligt ägda företag. Zhoushan terminalen har en kapacitet på 3 miljoner ton LNG per år, meddelar rederiet Stena Bulk i ett pressmeddelande.

– Att vara ”först i Kina” är väldigt speciellt och vi är stolta att vi fick delta vid en sådan händelse. Alla operationerna var speciella, då varje del i terminalens utrustning användes för första gången. Det krävdes rådighet, tålamod och en problemlösande attityd, men det var en framgångsrik operation, berättar Erik Hånell, vd och CEO, Stena Bulk.

Noll anmärkningar

PSC-inspektionen som utfördes i samband med operationen gav noll anmärkningar, berättar rederiet nöjt. Det var en hel del pompa och ståt i samband med lossningen vid terminalen, som bevakades av kinesisk tv och utfördes i närvaro av ENN:s ägare Yusuo Wang och ENN högre ledning, liksom andra kinesiska dignitärer och representanter från terminalen. Förutom Marko Skoric, kapten på Stena Blue Sky, med besättning, representerades Stena av Helene Huang på Austen Maritime Services Shanghai.