Isabella Cedercrantz är projektkommunikatör för Norvik på Sveriges Hamnar.
Henrik Ekberg

Avskalade bryggor och Sveriges nya megahamn

Bryggteknik går från stora heltäckande system till mindre, mer modulära och enkla system – och vi anar ännu mer avskalade navigationsplatser i framtiden.

Relaterade artiklar

Vårt huvudreportage i nummer 10 ägnas åt bryggteknik i dag och i framtiden, och vi tittar närmare på bland annat bryggan på Stena Vinga (ex Hammerodde), som har fått en extreme makeover.

Norvik ovan jord

Vi besöker också det enorma hamnbygget Stockholm Norvik. Vi gör en lägeskoll i processen, som nu har kommit så långt att man bygger ovan jord. I dag ligger containervolymen i Frihamnen på 60.000 TEU. Fullt utbyggd kommer hamnen att kunna hantera 500.000 TEU. Hur kommer det att påverka framtidens godsflöden?

In i stugvärmen 

Vi presenterar också Älvtanks nya tanker Ramanda, tar ett samtal med Svensk Sjöfarts nytillträdde Anders Hermansson som stiger in i redarnas stugvärme i ett gynnsamt läge, kollar Sveadiesels nysatsning på energieffektivisering ombord och blickar 100 år tillbaka i tiden till Götaverkens invigning av Skandinaviens då största flytdocka.
Detta och mycket mer i Sjöfartstidningen nummer 10/2018.

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer