Över Atlanten. Myrstens lilla Apollo fördes över Atlanten för 50 år sedan av sjökapten Yngve Hägerstrand från Åland.
Arkiv
-
-
Toppmodern. Den bästa tillgängliga tekniken installerades på Kungsholm som levererades 1966.
-
50 år. Efter ett långt uppehåll på grund av den sovjetiska ockupationen av Estland 1940 återupptogs passagerartrafik över Finska viken 1965.
-
Lyckad serie. Carl Bertil Myrsten var initiativtagare till en serie Viking Line-färjor som byggdes i Papenburg.
-
Ful ankunge. De kallades "ugly ducklings", men den transportkapacitet som mobiliserades med hundratals standardfartyg av Liberty-typ anser många att bidrog till de allierades seger. Endast ett fåtal av dem finns kvar idag.
-
Kring Kajutlampan. Lars Ericsson berättar om livet som skeppare på Stena Sailer som går sin trad över Engelska kanalen även när det blåser orkan. Men då liksom nu tvingades man ibland söka lä.
-
Omtyckt redare. Carl Bertil Myrsten skapade en anda i Sliterederiet som före detta anställda fortfarande minns med värme.
-
Visiret kom loss. 1975 råkade en Finlandsfärja ut för en liknande stormskada på Finska viken som knappt tjugo år senare sänkte Estonia.
-
Kajutlampan. Kollision med finalen. Det blev ett VM-silver på Råsunda och en kollision på Östersjön. Året var 1958.
-
Estonia-liknande incident. Lars Ericsson hade just tagit befälet på nybyggda Stena Sailer när bogvisiret började glappa.
-
Historia utan motstycke. Världens största färjerederi startade anspråkslöst med inköpsresor på gamla ångfartyg.
-
-
-
Onsdag den 14 december 2011. Stresstanke nr. 1: Vad från det senaste året i skolan känner jag att jag skall...
-
-
En junidag år 1962 avlade 17 elever sjökaptensexamen vid sjöbefälsskolan i Stockholm. De spred sig sedan över de sju...
-
Waxholmsbolaget var tidigt i gång med trafik till södra skärgården med Ägir och Ran. De fick konkurrens av grosshandlaren...
-
-
-
-
Detta hände tidigt 70-tal. Jag seglade styrman i ett rederi som hade tre kronor som skorstensmärke. Rederiet bedrev linjetrafik...
-
-
-
-