Fotograf: Estniska sjöfartsmuseet

Kategori: Passagerarsjöfart

Ett halvsekel passagerartrafik Helsingfors–Tallinn

Den 7 juli 2015 firade man i Tallinn 50 årsjubileum för passagerarlinjen Tallinn–Helsingfors.

Passagerartrafik på linjen Tallinn–Helsingfors återupptogs den 7 juli 1965 med passagerarfartyget Vanemuine efter ett 25 år långt trafikuppehåll. Den internationella passagerartrafiken hade stoppats i juni 1940, när Ryssland ockuperade Estland. Den nya linjen från Sovjetunionen till ett land i väst öppnade så småningom Estland för yttervärlden. I mitten av 1950-talet besöktes Estland av ett par hundra turister från Finland, men redan ett år efter linjestarten hade närmare 15.000 turister besökt Estland.

Kekkonens förslag

Det första förslaget om att öppna fartygslinjen gjorde av Finlands president Urho Kekkonen i ett tal vid Tartu Universitetet under ett besök i Estland 1964. Förhandlingar och förberedelser inom myndigheterna pågick ungefär ett år. I mitten av mars 1965 offentliggjordes beslutet om att inleda passagerartrafik på sommaren.

Symboliskt inledde också Finska Ångfartygs Aktiebolaget trafik mellan Helsingfors och Tallinn med sin passagerarångare Wellamo, som hade trafikerat linjen redan före andra världskriget. Wellamo avgick från Helsingfors för första gången den 9 juli 1965, men togs ur trafik redan nästa år.

Större fartyg

Redan nästa år, 1966, ersattes Vanemuine med passagerarfartyg Tallinn, som hade kapacitet för 250 passagerare. Tallinn trafikerade på den linjen fram till 1980 och ersättes då av nybygget Georg Ots med kapacitet för 1.200 passagerare och 8 bilar. Under åren 1965 till 1990 reste totalt tre miljoner finska turister på linjen Tallinn–Helsingfors. Från estniska sidan reste ungefär en procent av passagerarna.

Tack vare den unika färjelinjen blev Tallinn det tredje största turistmål i Sovjetunionen efter Moskva och Leningrad (nuvarande St. Petersburg). Tack vare det stora antalet turister fick Tallinn hotell och andra byggnader för turister och finländarna etablerade också kontakter med esterna, särskilt gällande utbyten av olika kulturevenemang.

Åtta miljoner turister

För närmare 25 år sedan, i början av 1991 etablerades konkurrens på linjen Tallinn–Helsingfors. I januari startade det nya rederiet Tallink linjetrafik med färjan Tallink. Old City harbour i Tallinn fick bygga sin första färjeläge för bilar. I juni samma år inledde även de första bärplansbåtarna trafik på linjen.

I mitten av 1990-talet etablerade också Eckerö Line, Silja Line och Viking Line färjetrafik mellan Tallinn och Helsingfors och vid sekelskiftet ett par snabbfärjerederier. Idag trafikeras linjen av Tallink, Eckerö Line, Viking Line och Linda Line. På somrarna har de fyra rederierna tillsammans upp till 18 avgångar per dag och de transporterar totalt närmare 8 miljoner passagerare årligen på linjen Tallinn–Helsingfors.

Tre rederier tillsammans

Det statliga hamnbolaget Port of Tallinn arrangerade en konferens och gatufest intill hamnen i samarbete med alla tre rederier. Hamndirektörerna Ain Kaljurand från Port of Tallinn och Kimmo Mäki från Helsingfors Hamn invigde en minnestavla på väggen i terminal A, som ligger på samma plats där den första lilla passagerarterminalen byggdes 1965. I Helsingfors firas linjetrafikens 50-årsjubileum i Västra hamnen den 9 juli.

Kommentarer

  • Lars-Erik Eriksson

    En otrolig utveckling av denna trafik.

Artikeln är stängd för fler kommentarer